Кобильнік Л. М., Хомула Ю. М. Психологічні особливості аксіологічних настанов старшокласників в етнокультурному середовищі.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 5-11.

Лілія Миколаївна Кобильнік,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології,
Юлія Миколаївна Хомула,
студентка 4 курсу,
Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького,
вул. Гетьманська 20, м. Мелітополь, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АКСІОЛОГІЧНИХ НАСТАНОВ СТАРШОКЛАСНИКІВ В ЕТНОКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено виявленню особливостей аксіологічних настанов у етнокультурному середовищі, визна- ченню психологічних умов їх формування. Уточнено зміст поняття «аксіологічні настанови особистості», «етно- культурне середовище». Проаналізовано проблему цінностей у психологічній науці. Виявлено залежність старшок- ласників від широкого соціального оточення. Визначено психологічні особливості формування ціннісних орієнтацій у старшому шкільному віці. Представлено результати експериментального дослідження ціннісних орієнтацій учнів 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

аксіологічні настанови, ціннісні орієнтації, старший шкільний вік, етнокультурне середовище.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Артюхова Ю. В. Цінності і виховання / Ю. В. Артюхова // Педагогіка. – 2003. – №4. – С. 117-121.
2. Бех I. Д. Духовні цінності в розвитку особис- тості / I. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2001. – №1. – С. 124-129.
3. Вашкевич В. М. Ціннісно-світоглядні наста- нови молоді в умовах соціально-історичних трансфо- рмацій / В. М. Вашкевич // Гілея: науковий вісник. – 2013. – №73. – C. 205-209.
4. Карпенко З. С. Психологічні основи аксіоге- незу особистості: автореф. дис. на здобуття наук сту- пеня док. психол. наук: спец.08.07.01 / З. С. Карпенко. – Київ: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 1999. – 37 с.
5. Кіпріянова Є. В. Дослідження ціннісних оріє- нтацій старшокласників та управління соціалізацією особистості / Є. В. Кіпріянова // Соціологія в школі. – 2003. – №2. – С. 50-52.
6. Оллпорт Г. В. Особистість в психології / Г. В. Оллпорт. – М.: Ювента, 2008. – 345 с.
7. Семенов В. Є. Ціннісні орієнтації сучасної молоді / В. Є. Семенов // Соціологічні дослідження. – 2007. – №4. – C. 37-43.
8.Солдатова Г. У. Психология межэтнической напря- женности / Г. У. Солдатова. – М.: Смысл, 2008. – 389 с.
9. Хмелев Е. Исследование ценностных ориента- ций учащихся средних и старших классов / Е. Хмелев // Воспитание школьников. – 2001. – №8. – С. 10-13. 10. Черкесова П. С. Этнокультурная среда как условие воспитания социальной компетентности под- ростков / П. С. Черкесова // Вестник Социально- педагогического института. – Негосударственное образовательное учреждение высшего профессиона- льного образования «Социально-педагогический инс- титут». – 2013. – №1(6). – С. 7-16.

Білоус Р. М., Бєлова А. В. Психологічні особливості соціального інтелекту в юнацькому віці.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 11-15.

Руслана Миколаївна Білоус,
кандидат психологічних наук,
доцент кафедри психології, педагогіки та філософії,
Альона Валеріївна Бєлова,
студентка 4 курсу напрямку підготовки «Психологія»,
Кременчуцький національний університет імені М. Остроградського,
вул. Першотравнева, 20, м. Кременчук, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено теоретичні дослідження вітчизняних та зарубіжних науковців щодо становлення со- ціального інтелекту в онтогенезі. Розкрито основні особливості та зміст поняття «соціальний інтелект». Подано емпіричне дослідження компонентів соціального інтелекту студентів та учнів, описано їх відмінності. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціальна діяльність, соціальна інформація, спілкування, соціальний інтелект


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Ананьев Б. Г. К психофизиологии студенче- ского возраста / Б. Г. Ананьев // Современные психо- лого-педагогические проблемы высшей школы. – 1974. – № 2. – С. 3-15.
2. Куницына В. Н. Межличностное общение: учебник для вузов / В. Н. Куницына, Н. В. Казарино- ва, В. М. Погольша. – СПб.: «Питер», 2003. – 544 с.
3. Ляховець Л. О. Вікові особливості соціально- го інтелекту / Л. О. Ляховець // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – 2015. – № 126 (Т. 1). – С. 102-106.
4. Ляховець Л. О. Соціальний інтелект: поняття, функції, структура / Л. О. Ляховець // Вісник Чернігівсь- кого національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – 2013. – № 114 (Т. 1.) – С. 128-134.
5. Михайлова Е. С. Социальный интеллект. Концепции, модели, диагностика / Е. С. Михайлова. – СПб. : С.-Петерб., 2007. – 266 с.

Кислинська Д. М. Особливості структури індивідуальних життєвих цінностей майбутніх правоохоронців у різних сферах життя.

// Наука і освіта.  2016.  №7. – 15-20

Дарья Михайлівна Кислинська,
аспірант кафедри психології і педагогіки,
Харківський національний університет внутрішніх справ,
проспект Льва Ландау 27, м. Харків, Україна

 

ОСОБЛИВОСТІ СТРУКТУРИ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ
МАЙБУТНІХ ПРАВООХОРОНЦІВ У РІЗНИХ СФЕРАХ ЖИТТЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядаються особливості життєвих цінностей як центральних компонентів психологічної структури особистості та основних регуляторів поведінки в різних життєвих сферах. Автором підкреслюється місце ціннісних орієнтацій у професійному визначенні та становленні майбутніх правоохоронців протягом навчання у профільному виші; проаналізовано структуру та ієрархію життєвих цінностей майбутніх правоохоронців у різних сферах: професійна сфера, навчання і освіта, сімейне життя, суспільне життя і сфера захоплень. 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

ціннісні орієнтації, життєві цінності, життєві сфери, професійні цінності, майбутні правоохоронці.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Панчук Н. П. Ціннісні орієнтації як системоутворюючий фактор соціально активної позиції майбутнього фахівця / Н. П. Панчук // Проблеми сучасної психології. – 2013. – Випуск 21. – С. 542-551.
2. Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. –К.: Вища школа, 1982. – 215 с.
3. Сенин И. Г. Разработка модифицированного варианта «Опросника терминальных ценностей» / И. Г. Сенин // Психология и практика: Ежегодник РПО. – Ярославль, 1998. – Т.4. – Вып.2. – С. 287-288.

Татьянчиков А. О. Динаміка факторів адаптації підлітків на етапі переходу до навчання в основній школі.

// Наука і освіта.  2016.  №7–20-25.

Андрій Олександрович Татьянчиков,
кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри
логопедії та спеціальної психології,
Донбаський державний педагогічний університет,
вул. Г. Батюка, 19, м. Слов’янськ, Україна


ДИНАМІКА ФАКТОРІВ АДАПТАЦІЇ ПІДЛІТКІВ НА ЕТАПІ ПЕРЕХОДУ ДО НАВЧАННЯ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено вивченню структури адаптаційного процесу підлітків при переході до навчання в основній школі. Підкреслюється актуальність і важливість зазначеної проблеми в контексті нового погляду на навчання і виховання, визначення пріоритетних напрямів школи взагалі. Відповідно до отриманих результатів виділено фактори, які обумовлюють адаптацію підлітків до змінених умов навчання. Теоретично обґрунтовано присутність кожного з факторів в адаптаційному процесі школярів, визначено їх склад і вагомість.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічна адаптація, основна школа, адаптаційний процес, фактори адаптації, показники адаптації, підлітковий вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Григорьева М. В. Сравнительный анализ механизмов и факторов школьной адаптации в разных условиях обучения : дис. ... канд. психол. наук 19.00.07 / М. В. Григорьева. – Саратов, 2005. – 220 с.
2. Дмитриева С. В. Особенности психологической адаптации учащихся к условиям обучения при переходе в среднюю школу : дис. ... канд. психол.наук : 19.00.07 / С. В. Дмитриева. – М., 2005. – 205 с.
3. Литвиненко Н. В. Адаптация школьников в критические периоды развития к образовательной среде : автореф. дис. на соиск. учен. степени доктора психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология» / Н. В. Литвиненко. – Самара,2009. – 47 с.
4. Опанасюк Г. Перебіг адаптації в дітей 1, 5 класів / Г. Опанасюк // Психолог. – 2009. – No 3-4, січень. – С. 10-11.
5. Татьянчиков А.О. Формування розумових операцій як засіб адаптації підлітків до навчання в основній школі : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / А. О. Татьянчиков. – Слов’янськ, 2013. – 252 с.
6. Чебыкин О. Я., Игнатенко И. В. Особенности развития эмоциональной устойчивости у детей разного возраста / О. Я. Чебыкин, И. В. Игнатенко // Наука і освіта. – 2000. – С. 18-20.
7. Чебыкин А. Я., Шевчук Н. Н. Исследование сформированности саморегуляции у подростков / А. Я. Чебыкин, Н. Н. Шевчук // Наука і освіта. – 2001- No6. – С. 75-76

Кривцова Н. В. Профессиональные предпочтения и психологические особенности личности исследователя информационных ресурсов.

// Наука і освіта.  2016.  №7 26-39

Наталя В’ячеславівна Кривцова,
аспірант кафедри філософії та біоетики,
Одеський національний медичний університет,
Валіховський провулок 2, м. Одеса, Україна


ПРОФЕСІЙНІ ПЕРЕВАГИ І ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ ДОСЛІДНИКА ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ


АНОТАЦІЯ:

 

У статті представлено результати теоретичного та емпіричного вивчення індивідуально-типологічних особливостей особистості дослідника інформаційних ресурсів. Проведений аналіз сучасних досліджень дозволив виділити два основних напрямки: 1) крізь призму професії і вимог ГОСТу до підготовки науковців; 2) в контексті вивчення психологічних особливостей творчої індивідуальності. При цьому у переглянутих спробах типізації дослідника була визначена особлива роль у структурі особистості мотиваційних компонентів (цілей, цінностей та смислів). У емпіричному дослідженні взяло участь 187 студентів Одеського національного медичного університету, для яких дослідницька спрямованість особистості професіонала є важливою умовою успіху. Був проведений кореляційний аналіз взаємозв’язків між показниками формально-динамічного, соціальноімперативного та особистісного рівнів у структурі особистості професіоналу та якісний аналіз індивідуальнотипологічних особливостей інноваційного потенціалу особистості та специфіки реалізації різних інноваційних можливостей у респондентів із різним ступенем диференціації професійних уподобань, різним типом ставлення до науково-дослідницької діяльності та значущості дослідницького компоненту в структурі особистості професіоналу взагалі. Як показав аналіз отриманих результатів, суб’єкти науково-дослідницької діяльності з недиференційованими професійними уподобаннями в інноваційних ситуаціях емоційно реагують на нову інформацію в залежності від домінуючої особистісної тенденції, не аналізуючи можливості і результати інноваційної активності. Суб’єкти, в структурі особистості професіоналу яких дослідницький компонент не є переважним, так само віддають перевагу позитивним або негативним переживанням «новизни», але їм характерно прагнення до осмислення нової інформації і можливостей реалізації інноваційного потенціалу особистості. Респонденти з дослідницьким типом особистості професіоналу не схильні до емоційних реакцій на нову ситуацію і/або інформацію: в інноваційних ситуаціях активно діють, оцінюючи результати. Отримані результати дозволили говорити про те, що дослідницький компонент в структурі особистості професіоналу стає значущим фактором продуктивної інноваційної діяльності, сприяє вибору конструктивних форм реалізації інноваційного потенціалу на різних рівнях взаємодії людини зі світом, є умовою особистісно-професійного розвитку сучасного фахівця, зокрема медика. Перспективним напрямком вважаємо вивчення психологічного резерву самореалізації дослідника інформаційних ресурсів, зокрема, вивчення специфіки самоорганізації особистості дослідника і визначення діапазону показників дослідницького типу в структурі особистості професіоналу, коли інноваційний потенціал виконує стабілізуючі функції, забезпечуючи як варіативність особистісно-професійного розвитку, так і соціальну адаптивність та продуктивність творчої самореалізації і психологічне здоров’я сучасної людини в цілому.

 
КЛЮЧОВІ СЛОВА:

особистість дослідника, самоорганізація, професіоналізація, самореалізація, інноваційний потенціал особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аллахвердян А. Г. Психология науки. Учебное пособие / О. Г. Аллахвердян, Г. Ю. Мошкова, А. В. Юревич, М. Г. Ярошевский. – М. : МПСИ Флинта, 1998. – 312 с.
2. Балымова И. В. Самодетерминация становления субъекта научно-исследовательской деятельности в вузовском обучении: диссертация ... кандидата психологических наук: 19.00.01 / И. В. Балымова. – Казань, 2008. – 207 с.
3. Власенко Ю. А. Психологическая феноменология инновационного потенциала личности / Ю. А. Власенко // Наука і освіта. – No4-5, 1998. – С. 41-45.
4. Галажинский Э. В. Системная детерминация самореализации личности [Электронный ресурс]: Дис... д-ра психол.наук: 19.00.01 / Э. В. Галажинский.– М.: РГБ, 2003 (Из фондов Российской Государственной библиотеки) http://diss.rsl.ru /diss/03/0476/ 030476008.pdf.
5. Денеко М. В. Потенциал личности как движущая сила развития преподавателя-профессионала /М. В. Денеко // Известия Томского политехнического университета. – No 5. – Т. 309. – 2006 – С. 246-250.
6. Зеер Э. Ф. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов текст / Э. Ф. Зеер, А. Г. Здравомыслов, В. А. Ядов. – М.: Аспект Проект, 2003 – 485 с.
7. Ильин Е. П. Дифференциальная психология профессиональной деятельности / Е. П. Ильин. –СПб.: Питер, 2008. – 432 с.
8. Клочко В. Е., Галажинский Э. В. Психология инновационного поведения / В. Е. Клочко, Э. В. Галажинский. – Томск: Томский государственный университет. – 2009. – 240 с.
9. Лукьянов А. С. Самореализация творческого потенциала человека и инновации: методологические проблемы исследования / А. С. Лукьянов // Ярославский педагогический вестник. – 2011. – No1. – Том ІІ (Психолого-педагогические науки). – С. 219-221.
10. Новикова Н. В., Фисенко А. И. Инновации как субъективированная форма изменений /Н. В. Новикова, А. И. Фисенко // Личность как субъект инноваций: сборник научных трудов. / Науч. ред. М. В. Волкова. – Чебоксары: НИИ педагогики и психологии, 2010. – С. 6-17.
11. Саннікова О. П. Феноменологія особистості: Вибрані психологічні праці / О. П. Саннікова. – Одеса: СМИЛ, 2003. – 256 с.
12. Саннікова О. П. Макроструктура особистості психологічний опис / / О. П. Саннікова // Науково-практичний журнал південного наукового Центру НАПН України «Наука і освіта». – No7. – 2013 – С.7-12.
13. Селье Г. От мечты к открытию: Как стать учѐным: Пер.с англ./ Общ.ред. М. Н. Кондрашовавой и И. С. Хорола; Послесл. М. Г. Ярошевского и И. С. Хорола. – М.: Прогресс, 1987. – 386 с.
14. Собчик Л. Н. Психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики / Л. Н. Собчик.– СПб.: Издательство «Речь», 2003. – 624 с.
15. Сурмін Ю. П. Майстерня вченого: Підручник для науковця / Ю. П. Сурмін. – К.: Навчально- Психологія – Психология – Psychology "Наука і освіта", No7, 2016 38 методичний центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006 – 302 с.
16. Шальнева Т. В. Индивидуально-психологические характеристики личности учѐного / Т. В. Шальнева // Сборник научных трудов Северо -Кавказского государственного технического университета. – Серия «Гуманитарные науки». – No2 (14). – 2005.
17. Cattell R. B. The Scieentific Analysis of Personality / R. B. Cattell. – London: Penguin Books, Limined,1965. – 225 р.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.