Ольга Гуренко, Марина Нестеренко, Ганна Лопатіна МОДЕЛІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД
// Наука і освіта. – 2024. – №3. – 3-11.
Ольга Гуренко,
докторка педагогічних наук, професорка,
професорка кафедри соціальної роботи та інклюзивної освіти,
Бердянський державний педагогічний університет,
вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3562-7818
Scopus Author ID: 57194602443
Researcher ID: W-2854-2018
МОДЕЛІ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД
АНОТАЦІЯ:
У статті представлено аналітичний огляд моделей інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти в історичний ретроспективі: від медичної, яка передбачала сегрегацію таких осіб у спеціалізованих умовах, і до сучасних моделей, що забезпечують рівні можливості для всіх здобувачів вищої освіти, незалежно від їхніх особливостей і можливостей. Особливу увагу в роботі приділено моделям співпраці, які набули широкого поширення у світі в різних варіаціях і передбачають тісну взаємодію між викладачами, вузькими спеціалістами та менеджментом ЗВО для забезпечення якісної освіти та соціальної підтримки здобувачів з особливими освітніми потребами. Наведено успішні приклади реалізації таких моделей в університетах США, Великобританії та Португалії. Презентовано експериментальну організаційну модель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу та/або групи психолого-педагогічного супроводу в інклюзивному освітньому середовищі ЗВО. Модель передбачає комплексний підхід, що включає навчально-організаційний, психолого-педагогічний та соціально-реабілітаційний супровід здобувачів. У статті підкреслено важливість розвитку інклюзивної освіти для забезпечення соціальної справедливості в сучасному суспільстві. Визначено, що створення інклюзивного освітнього середовища в ЗВО сприяє не тільки підвищенню академічної успішності здобувачів вищої освіти, а й їхній соціальній інтеграції, професійному зростанню та задоволеністю життям.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
модель інклюзивного навчання, заклади вищої освіти, особи з особливими освітніми потребами, інклюзивне освітнє середовище ЗВО, модель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу, комплексний підхід, навчально-організаційний, психолого-педагогічний та соціально-реабілітаційний супровід здобувачів вищої освіти
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення : державні будівельні норми / В.Куцевич та ін. Київ : Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2018. 99 с. URL: https://uu.edu.ua/upload/Inclusiya/Bezbaryernist/1832_DBN-v-2-2-40.pdf.
2. Інклюзивний ресурсний центр: досвід проекту / Під заг. ред. Софій Н. З. Київ : Плеяди, 2015. 76 с.
3. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: від основ до практики : монографія. Київ : АТО-ПОЛ, 2016. 152 с.
4. Можливості для реалізації соціально-емоційного навчання в рамках реформи «Нова українська школа» : аналітичний огляд / Гриневич Л., Дрожжина Т., Глоба О. та інші; за заг. ред. Л. Гриневич, С. Калашнікової. Київ : Шкільний світ, 2021. 312 с. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/ILID_FS-on-SEL_final.pdf
5. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 635. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/635-2019-%D0%BF#Text
6. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII зі змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
7. Ткаченко О. Проблеми та перспективи розвитку інклюзивної освіти в умовах євроінтеграції України. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Спецвип. С. 102–109. https://doi.org/10.30970/PS.2022.spec.14
8. Booth T., Ainscow M. Index for inclusion: developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education, 2002. 106 р. URL: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf (дата звернення: 09.08.2024).
9. Bunbury S. Disability in higher education – do reasonable adjustments contribute to aninclusive curriculum? International Journal of Inclusive Education. 2020. Vol. 24. Is. 9. Р. 964–979. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1503347
10. Burgstahler S. A Framework for Inclusive Practices in Higher Education. University of Washington, 2021. 6 p. URL: https://www.washington.edu/doit/sites/default/files/atoms/files/A%20Framework%20for%20Inclusive%20Practices%20in%20Higher%20Education_.pdf
11. Connor D., Ferri B. The conflict within: Resistance to inclusion and other paradoxes in special education. Disability & Society. 2007. Vol. 22. Is. 1. Р. 63–77. http://dx.doi.org/10.1080/09687590601056717.
12. Csillag S., Svastics C., Gyori Z., Hidegh A. Fighting shadows? The concept and emergence of ableism in society and at the worplace. Vezetéstudomány / Budapest Management Review. 2022. Vol. 53. Is. 11. Р. 16–28. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.11.02
13. Gonçalves T., Borges M. L., Martins M. H. Students with special needseducation: Reflections around inclusion. Proceedings of Braga 2014 Embracing Inclusive Approaches for Children and Youth with Special Education Needs Conference. Braga: CIED – Centro de Investigação em Educação, Instituto deEducação, Universidade do Minho, 2014. Р. 156–160.
14. Нurenko O., Suchikova Y., Kravchenko N., Nesterenko M., Petryk K. Employment of young people with disabilities: the potential of social partnership of universities, municipalities and the labor market of Ukraine. Work. 2024. Pre-press’. Р. 1–17. URL: https://content.iospress.com/articles/work/wor230351.
15. Incheon Declaration: Education 2030: Towards Inclusive and Equitable Quality Education and Lifelong Learning for All. World Education Forum, Incheon, Korea, 2015. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137
16. Inclusion and education: all means all : global education monitoring report. UNESCO, 2020. 502 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718
17. Inclusive Teaching and Learning in Higher Education as a route to Excellence / corp creator. Department for Education UK, 2017. 39 p.
18. Mohd Zin M. Z., Abdullah M. H. T., Zabidi M. M., Othman R. D. Supporting Students with Disabilities in Higher Education: Views and Experiences. International Journal of Modern Education. 2023. Vol. 5. Is. 18. Р. 103–114. http://dx.doi.org/10.35631/IJMOE.518008.
19. Rahaman M., Roy R., Rayhan S. I. From segregation to inclusion: A critical review of the international move towards inclusive education for educating children with disabilities. Primary Education Journal. 2012. Vol. 6. Is. 1. Р. 27–49.
20. The Dakar Framework for Action: Education for All: meeting our collective commitments (including six regional frameworks for action). World Education Forum, Dakar, 2000. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147
21. The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. World Conference on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, 1994. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427
22. Timmons S., Mcginnity F., Carroll E. Ableism differs by disability, gender and social context: Evidence from vignette experiments. British Journal of Social Psychology. 2023. Vol. 63. Р. 637–657. https://doi.org/10.1111/bjso.12696
23. Tsybuliak N., Mytsyk H., Suchikova Y., Lopatina H., Popova A., Hurenko O., Hrynkevych O. Inclusion in Ukrainian universities from an inside perspective. Scientific Reports. 2024. Vol. 14, 18041. https://doi.org/10.1038/s41598-024-69084-1
24. United Nations General Assembly: Rome Ministerial Communiqué. Rome, 2020. URL: https://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf.
25. United Nations General Assembly: Universal Declaration of Human Rights. 1948. URL: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights.
26. Williams D. A., Berger J. B., McClendon S. A. Toward a Model of Inclusive Excellence and Change in Postsecondary Institutions. Association American Colleges and Universities, 2005. 49 p.
27. Zamkowska, A. Models of Educational Support Provided for Students with Special Educational Needs in the European Union. Journal of Modern Education Review. 2015. Vol. 5. Is. 10. Р. 987–996. http://dx.doi.org/10.15341/jmer(2155-7993)/10.05.2015/007
28. Zhang Y., Rosen S., Cheng L., Li J. Inclusive Higher Education for Students with Disabilities in China: What Do the University Teachers Think? Higher Education Studies. 2018. Vol. 8. Is. 4. Р. 104–115. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v8n4p104