Петро Воробієнко, Галина Кузнєцова ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА ТЕХНІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТАХ У СУЧАСНИХ УМОВАХ

// Наука і освіта.  2024.  №2. – 12-18.

Петро Воробієнко,
доктор технічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України,
головний науковий співробітник Інституту ПСУ НАН України,
Національна академія наук України,
Чоколівський бульвар, 13, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4774-1052


Галина Кузнєцова,
викладач англійської мови кафедри іноземних мов професійного спрямування,
Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова,
вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org0000-0002-2556-5839


ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА ТЕХНІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТАХ У СУЧАСНИХ УМОВАХ


АНОТАЦІЯ:

У статті узагальнено досвід упровадження системи оволодіння англійською мовою в Одеській національній академії зв’язку. Коротко наведено діяльність освітнього середовища, органів державної влади і зарубіжних організацій, яка спрямована на створення умов упровадження англійської мови в Україні. Приведено вимоги до системи оволодіння англійською мовою, яка впроваджена в Одеській національній академії зв’язку (ОНАЗ), а саме: створення англомовного середовища, викладання англійської мови і фахових предметів на високому рівні як із погляду мови, так і фаху, забезпечення повним набором навчальної літератури, стимулювання викладачів і студентів. Наведено заходи, за допомогою яких реалізуються вимоги. Англомовне середовище створювалося не лише за рахунок викладання англійської мови професійного спрямування, а й усіх предметів англійською мовою, малокомплектних груп, активної участі викладачів і студентів в організації міжнародних заходів, проведення студентських конференцій, конкурсів, хакатонів тощо, участі у програмах мобільності студентів та подвійних дипломів. Високий рівень викладання забезпечувався створенням якісного колективу викладачів за рахунок їх попередньої дворічної підготовки і залученням викладачів – носіїв англійської мови. Методичне забезпечення навчального процесу створювалося викладачами з використання сучасних зарубіжних методик. Використовувались усі види стимулювання викладачів і студентів: моральне, соціальне й матеріальне. Визначено деякі заходи, які необхідні для підвищення результативності оволодіння англійською мовою. Підкреслено необхідність вивчати і розвивати українську мову.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

система оволодіння англійською мовою, англомовне середовище, методики викладання, стимулювання, викладач, студент.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Болайто Р., Вест Р. Інтернаціоналізація українських університетів у розрізі англійської мови: Проєкт «Англійська мова для університетів». Київ : Сталь, 2017. 154 с. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/ files/2017-10-04_ukraine_-_report_h5_ua.pdf (дата звернення: 03.09.2023).

2. Бортник С.Б. Англійська мова як мова викладання: виклики й особливості роботи викладачів. Вісник ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2019. Т. 30(69). № 3. Ч. 1. URL: http://philol. vernadskyjournals.in.ua/journals/2019/3_2019/part_1/20.pdf (дата звернення: 03.02.2024).

3. Вашків А. Англійська мова для спеціальних цілей (ЕSР): історія виникнення підходу та його специфіка. Студентський науковий альманах факультету іноземних мов ТНПУ ім. В. Гнатюка. 2011. № 1(8). С. 201–208. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Vashkiv_Anastasiia/ Anhliiska_mova_dlia_spetsialnykh_tsilei_ESP_istoriia_ vynyknennia_pidkhodu_ta_ioho_spetsyfika.pdf, (дата звернення: 01.02.2024).

4. Концепція вивчення іноземних мов студентами неспеціальних факультетів/інститутів Київського національного університету ім. Тараса Шевченка (2020). URL: https://senate.knu.ua/?p=1355 (дата звернення: 10.03.2024).

5. Концепція розвитку англійської мови в університе- тах (2019). URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-stvorilokoncepciyu- rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatkuriven- v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannyaprofilnih- disciplin-inozemnoyu-ta-movni-skriningi (дата звернення: 12.03.2024).

6. Кузнєцова Г.П. Особливості сленгу англійської мови, що використовується IT-фахівцями та фахівцями у сфері кібербезпеки. Записки з романо-германської філо- логії. 2022. Вип. 1(48). С. 57–67. URL: http://rgnotes.onu. edu.ua/ (дата звернення: 01.12.23).

7. Московчук Н.М. Теоретичні засади україномовної підготовки іноземних фахівців технічних спеціальностей : монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М.О., 2022. 150 с.

8. Полікарпова Ю.О. Сучасні тенденції у викладанні англійської мови в Україні. Народна освіта. 2017. Вип. 2. С. 60–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ NarOsv_2017_2_11 (дата звернення: 01.12.23).

9. Сайт кафедри англійської мови для технічних та агробіологічних спеціальностей НУБіП. URL: https://nubip.edu.ua/node/1438 (дата звернення: 15.03.2024).

10. Сайт кафедри іноземних мов професійного спрямування ДНУ. URL: https://fim.donnu.edu.ua/kafedra-teoriii- praktyky-perekladu/istoriya-kafedry-inozemnyh-movprofesijnogo- spryamuvannya/ (дата звернення: 16.03.2024).

11. Сайт кафедри іноземної мови професійного спілкування ЗНТУ. URL: https://zp.edu.ua/kafedra-inozemnyhmov- profesiynogo-spilkuvannya (дата звернення: 16.03.2024).

12. Сайт кафедри іноземних мов професійного спрямування НУХТ. URL: https://nuft.edu.ua/fakultet-grtb/ kafedra-imps/ (дата звернення: 16.03.2024).

13. Сайт кафедри іноземних мов професійного спрямування ОНУ ім. І.І. Мечникова. URL: https://onu.edu. ua/uk/structure/faculty/rgf/kafedry-ta-inshi-strukturnipidrozdily/ foreign (дата звернення: 15.03.2024).

14. Сайт кафедри іноземних мов професійного спрямування ХНТУ ім. Каразіна. URL: https://foreignlanguages. karazin.ua/departments/english-language/ (дата звернення: 15.03.2024). 15. Шпірко П.Ф. Сучасні та інноваційні підходи викладання англійської мови для студентів інженерних факультетів. Electronic Archive of Kyiv Politechnical Institute. URL: oai:ela.kpi.ua:123456789/11276 (дата звернення: 01.11.2023).

16. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR, 2020). URL: https://www.coe.int/en/web/common-europeanframework- reference-languages (дата звернення: 13.12.2023).

17. Gavdzinskii V.N., Korobova L.N. Theory of Probability: educational Aid. For Students Studying a Course of Higher Mathematics in English. ОNAT. Odessa : 2008. 40 p. URL: https://metod.suitt.edu.ua.

18. Hall, D.L. & Kuznetsova, G. Software Engineering: A Practical Approach in English. Vol. 1 : навчальний посібник. Odessa : FOP Bondarenko M., 2021. 115 с. URL: https://metod.suitt.edu.ua/ (дата звернення: 01.12.23).

19. Hall, D.L. & Kuznetsova, G. Telecommunications: A Practical Approach in English. Vol. 1 : навчальний посібник. Odessa : SUITT, 2021. 117 с. URL: https://metod.suitt. edu.ua/ (дата звернення: 01.12.23).

20. Han Z-H (2023) In English Medium Instruction you can walk and chew gum. Front. Psychol. 14:1134982. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1134982. URL: https://www.frontiersin.org/journals/psychology/ articles/10.3389/fpsyg.2023.1134982/full (дата звернення: 20.01.2024).

21. Kuznetsova Galyna. Cybersecurity Book (for second year students): навч. посібник. Odesa : SUITT, 2023. 160 p. URL: https://metod.suitt.edu.ua (дата звернення: 01.12.23). 

22. Macaro E., Curle S., Pun J., An J., Dearden J. A systematic review of English medium instruction in higher education. Language Teaching. 2018; 51(1):36–76. DOI: 10.1017/S0261444817000350. URL: https://www. cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/ systematic-review-of-english-medium-instruction-in-highereducation/ E802DA0854E0726F3DE213548B7B7EC7 (дата звернення: 13.01.2024).

23. Site of Wikipedia. English for specific purposes (ESP). URL: https://en.wikipedia.org/wiki/English_for_specific_ purposes#:~:text=English%20for%20specific%20 purposes%20(ESP,vocabulary%20and%20skills%20 they%20need (дата звернення: 05.11.2023).

24. Thompson, G. & McKinley, J. (2018). Integration of content and language learning. TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. DOI: 10.1002/9781118784235.eelt0634. URL: https://www.researchgate.net/publication/321920178_ Integration_of_Content_and_Language_Learning

25. Tytarenko, Vadym (2021) English as a Medium of Instruction in Ukrainian Higher Educational Practices: Challenges and Suggestions. Future Human Image, Volume 16, 93–101. URL: https://doi.org/10.29202/fhi/16/9, URL:http://www.fhijournal.org/journals/2021/16/FHI_16_ Tytarenko.pdf (дата звернення: 26.01.24). 

Наталія Возчикова КРИТЕРІЇ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ПЕРЕДКОМУНІКАТИВНИХ ТА БАЗОВИХ КОМУНІКАТИВНИХ ВМІНЬ І НАВИЧОК У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ З УСКЛАДНЕННЯМИ РОЗВИТКУ

// Наука і освіта.  2024.  №2. – 3-11.

Наталія Возчикова,
аспірант кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0900-4417


КРИТЕРІЇ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ПЕРЕДКОМУНІКАТИВНИХ ТА БАЗОВИХ КОМУНІКАТИВНИХ ВМІНЬ І НАВИЧОК У ДІТЕЙ РАННЬОГО
ВІКУ З УСКЛАДНЕННЯМИ РОЗВИТКУ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено проблемі діагностики дефіцитарності розвитку передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку. Автор підкреслює, що діагностику дітей раннього віку потрібно розглядати як загальний підхід до організації особистісно орієнтованого процесу виховання, спрямованого на забезпечення повноцінного індивідуального розвитку кожної дитини від народження і до періоду раннього дитинства. Науковцями наводяться критерії оцінки унормованого розвитку довербальних вмінь і навичок дітей раннього віку, що дозволяє виявити групу ризику у сфері комунікативно-мовленнєвої недостатності. В межах статті автором виокремлено авторські дефініції «передкомунікативні вміння і навички», «базові комунікативні вміння і навички», «діти з ускладненнями розвитку» та розкрито їх сутність. Наголошено на тому, що діти з ускладненнями розвитку – це діти віком до 3 років, які мають високу ймовірність відставання у фізичному та (або) психомовленнєвому розвитку за відсутності ранньої комплексної корекційно-розвиткової підтримки. Для розв’язання ключових завдань констатувального етапу експериментального дослідження автором визначено критерії сформованості передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, а саме: імпресивно-діяльнісний, лінгвістично-когнітивний та соціально-комунікативний критерії, а також визначено показники їх сформованості. Також за визначеними критеріями та показниками виведено рівні сформованості передкомунікативних і базових комунікативних вмінь і навичок дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, а саме: високий, достатній, середній, низький. Кожен рівень детально описаний і розкриває особливості унормованого та дизонтогенетичного розвитку невербальних і вербальних компонентів комунікативної функції дітей раннього віку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

комунікативні навички, комунікативно-мовленнєва діяльність, діти раннього віку, дизонтогенез, ускладнення у розвитку, експериментальне дослідження, критерії і рівні сформованості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Мартиненко І.В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія. Київ: ДІА. 2016. 304 с.

2. Крутій К.Л. Психолого-педагогічна діагностика розвитку дітей раннього дошкільного віку: Навчально- методичний посібник. Кременчук: Християнська Зоря, 2008. 217 с.

3. Шульженко Д.І. Дизонтогенетичні аспекти ранньої корекційно-педагогічної роботи в соціально-реабілітаційних центрах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб. наук. пр. 2004. № 1(3). С. 494–499. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.