Ігор Галян. Мотиваційно-ціннісні детермінанти професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури.

// Наука і освіта.  2018.  №3. 36-42.


DOI:

Ігор Галян,
доктор психологічних наук, доцент,
професор кафедри практичної психології,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка,
вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, Львівська обл., Україна


МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОФЕСІЙНОГО
СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ


АНОТАЦІЯ:

Мета статті – психологічний аналіз мотиваційно-ціннісних детермінант професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури. Учасниками дослідження були майбутні вчителі фізичної культури (n = 52, віком 18-22 роки). Структура цінностей досліджувалася за допомогою методики «Ціннісні орієнтації» М. Рокича в адаптації A. Гоштаутаса, А. Семенова, В. Ядова. Мотиваційні тенденції респондентів діагностувалися за допомогою «Методи- ки вивчення мотивів навчальної діяльності» в модифікації А. Реана і В. Якуніна. Це дозволило оцінити мотиваційно- ціннісні уподобання майбутніх учителів фізичної культури у структурі їхнього особистісно-професійного потенціалу. Оцінка мотиваційних переваг та ціннісних уподобань здійснювалася на основі системного підходу, що дозволило розглядати мотиваційно-ціннісну сферу в контексті цілісної структури особистості, у якій ключовими є мотиви та цінності. Вибір для 65,38% студентів професії вчителя фізичної культури зумовлений важливістю в їхньому житті спортивної діяльності, а для 15,38% – престижністю факультету. Провідними в загальній системі цінностей-цілей респондентів є конкретні життєві цінності, а серед цінностей-засобів – цінності особистісної професійної самореалізації. Показано, що за умови організації психологічного супроводу мотиваційно-ціннісного розвитку, в основу якого покладено актуалізацію суб’єктної позиції майбутніх фахівців, мотивацію до саморозвитку, зростає питома вага мотивів і цінностей особистісного та професійного зростання. Констатовано динаміку мотивації до навчання в майбутніх учителів фізичної культури упродовж навчання: від мотивів адаптації та самоствердження на початковому етапі навчання до самореалізації та професійної досконалості, отримання професійних компетенцій – наприкінці навчання. Ефективність професійного становлення майбутнього вчителя з фізичної культури детермінована його особистісно-професійним потенціалом, в якому провідна роль належить мотивам і цінностям. Система мотивів досліджуваних нами студентів є динамічним утворенням, яке змінюється під час навчальної діяльності: одні стають більш значущішими, інші – менше. Засвідчено достатній мотиваційний потенціал майбутніх учителів фізичної культури, який можна актуалізувати за допомогою визначених психолого-педагогічних впливів і спрямувати на отримання професійних компетенцій.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

мотиви, цінності, детермінанти, професійне становлення, фізична культура, професійні компетенції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Галян І. М. Ціннісно-смислова саморегуляція особистості: ґенеза та механізми функціонування: моногр. / І. М. Галян. – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2016. – 402 с.
2. Галян І. М. Психологічні особливості ціннісно-смислового розвитку майбутніх педагогів : моногр. / І. М. Галян, В. Г. Дуб. – Дрогобич : РВВ ДДПУ імені Івана Франка ; Вид-во ТзОВ «Трек ЛТД», 2016. – 192 с.
3. Ильин Е.П. Мотивы и мотивация / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер, 2011. – 512 с.
4. Кирсанов В.М. Оценка ценностно-смысловой сферы студентов различных профилей обучения / В.М. Кирсанов // вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12: Психология. Социология. Педагогика. – 2013. – №3. – С. 101-106.
5. Магомед-Эминов, М.Ш. Психодиагностика мотивации. Объект и методы / М.Ш. Магомед-Эминов // Общая психодиагностика. – С-Пб.: Речь, 2004. – С.219– 231.
6. Радчук Г. К. Аксіопсихологія вищої школи : монографія / Г. К. Радчук. – [вид. 2-ге, розширене і переробл.]. – Тернопіль :ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. – 380 с.
7. Румянцева О.М. Ценностные ориентации как фактор самореализации личности в спорте: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.01 – общая психология, психология личности, история психологи / О.М. Румянцева ; Российская государственная академия физической культуры. – М., 2001 – 174 с.
8. Савина Н.А. Формирование ценностных ориентаций у студентов вузов физической культуры, спорта и туризма : дис. … канд. психол. наук : 19.00.08 – теория и методика профессионального образования / Н.А. Савина ; Краснодарский государственный университет культуры и искусства. – Краснодар, 2006. – 171 с.
9. Хекхаузен X. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. – СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. – 860 с.
10. Чернышева Л.Г. Особенности мотивации учебной деятельности студентов факультета физической культуры / Л.Г. Чернышева // Актуальные вопросы физической культуры и спорта : материалы IX научно-практ. конф. г. Томск, 30-31 марта 2006 г. – Томск : ТГПУ, 2006. – С. 383-385.
11. Oryshchyn L. Młodzi Polacy i Ukraińcy wobec społeczeństwa ryzyka: praca doktorska / L. Oryshchyn; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; Polska. – Lublin, 2016. – 177 s.
12. Parks L., Guay R.P. Personality, values, and motivation / L. Parks, R.P. Guay // Personality and Individual Differences. 2009. 47. pp. 675-684.
13. Parks-Leduc L. Personality Traits and Personal Values: A Meta-Analysis / L. Parks-Leduc, G. Feldman, A. Bardi // Personality and Social Psychology Review. published online, Jun 2014. (DOI: 10.1177/1088868314538548).
14. Schwartz, S. H. Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology. – 1992. – 25. – P. 1-65.

Volodymyr Pekarchuk, Ruslan Valieiev, Yevhen Zozulia. Professional Motivation and Job Satisfaction of Personnel of State Penitentiary Service of Ukraine.

// Наука і освіта.  2018.  №3. 43-53.


DOI:

Володимир Пекарчук,
доктор історичних наук, доцент,
Академія Державної пенітенціарної служби,
вул. Гонча 34, м. Чернігів, Україна,
Руслан Валєєв,
кандидат педагогічних наук,
Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ,
проспект Гагаріна, 26, м. Дніпро, Україна,
Євген Зозуля,
доктор юридичних наук, доцент,
Донецький юридичний інститут МВС України,
вул. Степана Тільги, 21, м. Кривий Ріг, Україна


ПРОФЕСІЙНА МОТИВАЦІЯ ТА СТАН ЗАДОВОЛЕНОСТІ РОБОТОЮ
ПРАЦІВНИКІВ ДЕРЖАВНОЇ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ


АНОТАЦІЯ:

Реформування державної служби в Україні передбачає поступове формування персоналу, спроможного переорієнтуватись з контрольних і репресивних функцій на сервісні. Вирішення цього довготривалого завдання неможливе без психологічного вивчення різних аспектів професійної мотивації державних службовців та кандидатів на службу. Особливої актуальності це завдання набуває стосовно персоналу державної кримінально-виконавчої служби, оскільки умови їхньої професійної діяльності містять низку стресогенних факторів. Мета статті – визначити особливості професійної мотивації та стан задоволеності роботою працівників Державної кримінально-виконавчої служби України (ДКВСУ). У дослідженні використано теоретичні методи аналізу та узагальнення наукової літератури, присвяченої проблемам формування та функціонування мотиваційної сфери психіки, професійної мотивації та психологічного супроводу функціонування державної кримінально-виконавчої служби, а також спеціальний психодіагностичний інструментарій. Зокрема, використано методику «Мотиваційний профіль особистості» Ш. Річчі та П. Мартіна для вимірювання дванадцяти потреб у сфері професійної мотивації працівників ДКВСУ. Також використано методику Job Satisfaction Survey, розроблену П. Спектором, для вимірювання стану задоволеності роботою працівників ДКВСУ. Для обробки результатів вимірювання використано методи математичної статистики. Згідно з результатами, основними психологічними особливостями здійснення службової діяльності персоналом пенітенціарної системи визначено усвідомлення невисокої престижності власної праці, умови фізичної ізоляції, відомий ступінь протистояння кримінальній субкультурі, залучення до понаднормової роботи тощо. За допомогою методики мотиваційного профілю особистості Ш. Річі та П. Мартіна було визначено, що найбільш вираженою потребою працівників ДКВСУ у сфері професійної діяльності є потреба у винагородах, у структуруванні роботи. Найменш вираженими є потреби у креативності на роботі, потреба у владі та впливовості. За допомогою методики вимірювання задоволеності роботою Пола Спектора встановлено, що найбільшу задоволеність працівники ДКВСУ відчувають від колег, значимості своєї роботи, а найменшу – від винагород за якість роботи та додаткових пільг. Найбільш чуткими до індивідуальних особливостей працівників ДКВСУ виявились потреби у винагородах, належних умовах праці, а також стан задоволеності керівництвом та інформуванням у конкретному підрозділі, за якими зафіксовано найбільше стандартне відхилення. Кореляційний аналіз між кожною з 12 потреб у професійній сфері та статтю, віком, стажем та рядовим/керівним рівнем посади працівників ДКВСУ виявив певну кореляцію між потребою у визнанні та віком та між потребою у самовдосконаленні та статтю.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

Державна кримінально-виконавча служба України, професійна мотивація, стан задоволеності роботою, мотиваційний профіль особистості, вимірювання стану задоволеності роботою.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Францева Т.Н. Опросник для диагностики мотивов профессиональной деятельности специалистов / Т.Н. Францева // Вест. Самарской гуманитарной акад. Сер.: Психология. – 2010. – № 2. – С. 146–160.
2. Perry J.L. The motivational bases of public service / J.L. Perry, L.R. Wise // Public administration review. – 1990. – С. 367-373.
3. Roy S. The effect of prison security level on job satisfaction and job burnout among prison staff in the USA: an assessment / Sudipto Roy, Avdi Avdija // International Journal of Criminal Justice Sciences. – 2012. – Т. 7. – № 2. – С. 524-538.
4. Dawis R.V. A psychological theory of work adjustment: An individual differences model and its application / R.V. Dawis, L.H. Lofquist // Minneapolis: University of Minnesota. – 1984.
5. Герцберг Ф. Мотивация к работе / Ф. Герцберг, Б. Mocнер, Б. Снидерман. – М. : Верши- на, 2007. – 240 с.
6. Spector P.E. Job satisfaction survey (JSS) / P.E. Spector. – Department of Psychology, University of South Florida. – 1998.
7. Hackman J.R. Development of the job diagnostic survey / J.R. Hackman, G.R. Oldham // Journal of Applied psychology. – 1975. – Т. 60. – № 2. – С. 159– 170.
8. Щербакова І.М. Задоволеність професійною діяльністю як індикатор нейротизму суб’єктів праці / І.М. Щербакова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2015. – № 1 (45). – С. 186- 192.
9. Вечерин А.В. Субъективные факторы удовлетворенности трудом сотрудников организаций / А.В. Вечерин // Психология. Журнал Высшей школы экономики. – 2011. – Т. 8. – № 2. – С. 96-111.
10. Ofili A.N. Job satisfaction, psychological and psychosomatic morbidity among prison workers in a developing country / A.N. Ofili, A.R. Isara, B.C. Okwechime, D. Okwuchi // Annals of Medical and Surgical Practice. – Vol. 1, Issue 1. – June 2016. – С. 30- 34.
11. Tsigilis N. Job satisfaction and burnout among Greek early educators: A comparison between public and private sector employees / N. Tsigilis, E. Zachopoulou, V. Grammatikopoulos // Educational Research and Reviews. – 2006. – Т. 1. – № 8. – С. 256-261.
12. Ahmad W. Impact Of Abusive Supervision On Job Satisfaction And Turnover Intention: Role Of Power Distance As A Moderator / W. Ahmad, A.J. Khattak, G. Ahmad // City University Research Journal. – 2016. – Т. 6. – № 1. – С. 122-136.
13. Bartram T. Factors affecting the job stress and job satisfaction of Australian nurses: implications for recruitment and retention / T. Bartram, A.T. Joiner, P. Stanton // Contemporary nurse. – 2004. – Т. 17. – № 3. – С. 293-303.
14. Шамрук О.П. Психологічні особливості формування організованості у майбутніх співробітників державної пенітенціарної служби України. Дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Олег Павлович Шамрук. – К., 2015. – 188 с.
15. Byrd T. Behind bars: An assessment of the effects of job satisfaction, job-related stress, and anxiety of jail employees inclination to quit / T. Byrd, J. Cochran, I. Silverman, W. Blount // Journal of Crime and Justice. – 2000. – Т. 23. – № 2. – С. 69-89.
16. Simmons R. Predictors of Job Satisfaction Among County Jail Correctional Officers / Richara Simmons. – Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Public Policy & Administration. – Walden University, 2017. – 85 p.
17. Lambert E.G. Satisfied correctional staff: A review of the literature on the correlates of correctional staff job satisfaction / E.G. Lambert, N.L. Hogan, S.M. Barton // Criminal Justice and Behavior. – 2002. – Т. 29. – № 2. – С. 115-143.
18. Paoline III E.A. The Effects of the Workplace on Jail Staff: The Issue of Perceptions of Pay Fairness / E.A. Paoline III, E.G. Lambert, N. L. Hogan, L.D. Keena // Corrections. – 2017. – С. 1-22.
19. Kalra R. Staff satisfaction, ethical concerns, and burnout in the New York City jail health system / R. Kalra, S.G. Kollisch, R. MacDonald, N. Dickey, Z. Rosner, H. Venters // Journal of Correctional Health Care. – 2016. – Т. 22. – № 4. – С. 383-392.
20. Попик Ю.В. Спільна діяльність як фактор розвитку фрустраційної толерантності у персоналу установ виконання покарань / Ю.В. Попик // Матер. круглого столу Формування позитивного соціально-психологічного мікроклімату в середовищі засуджених і персоналу установ виконання покарань. – Біла Церква, 2011. – С. 53-60.
21. Приходько А.Ю. Співробітники державної пенітенціарної служби: професія та її наслідки / А.Ю. Приходько // Матер. круглого столу Формування позитивного соціально-психологічного мікроклімату в середовищі засуджених і персоналу установ виконання покарань. – Біла Церква, 2011. – С. 218- 225.
22. Богатирьов А.І. Окремі питання професійної мотивації персоналу пенітенціарних установ середнього рівня безпеки до виконання своїх службових обов’язків / А.І. Богатирьов // Право і суспільство. – 2012. – № 6. – С. 162-166.
23. Боднарчук О.Г. Професійна деформація персоналу як передумова виникнення корупції в Державній кримінально-виконавчій службі України / О.Г. Боднарчук // Часопис Національного університету "Острозька академія". Серія "Право". – 2012. – № 2 (6) : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http:// lj.oa.edu.ua/articles/2012/n2/12bohvsu.pdf
24. Денисова Т.А. Професійність персоналу пенітенціарної системи / Т.А. Денисова, О.П. Доробалюк // Матер. наук.-практ. Інтернет-конфер. 2014 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://lawdep.pu.if.ua/conference2014/articles/denysova,%20dorob alyuk.pdf
25. Чичуга М.М. Вплив деструктивних психічних станів на особистість та професійну діяльність начальників відділень соціально-психологічної служби установ виконання покарань / М.М. Чичуга // Проблеми сучасної психології. – 2015. – Вип. 27. – С. 635- 647.
26. Lambert E.G. The influence of individual, job, and organizational characteristics on correctional staff job stress, job satisfaction, and organizational commitment / E.G. Lambert, E.A. Paoline III // Criminal Justice Review. – 2008. – Т. 33. – № 4. – С. 541-564.
27. Lambert E.G. The effects of occupational stressors on jail staff job satisfaction / E.G. Lambert, K.M. Reynolds, E.A. Paoline III, R.C. Watkins // Journal of Crime and Justice. – 2004. – Т. 27. – № 1. – С. 1-32.
28. Lambert E.G. Take this job and shove it: An exploratory study of turnover intent among jail staff / E.G. Lambert, E.A. Paoline III // Journal of Criminal Justice. – 2010. – Т. 38. – № 2. – С. 139-148.
29. Castle T.L. Satisfied in the jail? Exploring the predictors of job satisfaction among jail officers / T.L. Castle, L. Tammy // Criminal Justice Review. – 2008. – Т. 33. – № 1. – С. 48-63.
30. Leip L.A. Should I stay or should I go? Job satisfaction and turnover intent of jail staff throughout the United States / L.A. Leip, J.B. Stinchcomb // Criminal Justice Review. – 2013. – Т. 38. – № 2. – С. 226-241.
31. Griffin M.L. Job satisfaction among detention officers: Assessing the relative contribution of organizational climate variables / M.L. Griffin // Journal of Criminal Justice. – 2001. – Т. 29. – № 3. – С. 219-232.
32. Попов В.М. Мотиваційний компонент вивченої безпорадності працівників ДСНС України / В.М. Попов // Проблеми екстремальної та кризової психології. – 2014. – № 16. – С. 165-174.
33. Вежновець Т.А. Дослідження задоволеності працею та синдром вигорання у медичних працівників / Т.А. Вежновець // Science Rise. Medical science. – 2017. – № 2. – С. 36-40.

Nataliia Shevchenko, Natalia Kuchynova. Assessment of Future Marketing Experts’ Professional Thinking Creative Component Maturity.

// Наука і освіта.  2018.  №3. 54-61.


DOI:

Наталія Шевченко,
доктор психологічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки та психології освітньої діяльності,
Запорізький національний університет,
вул. Гоголя 118, м. Запоріжжя, Україна,
Наталя Кучинова,
кандидат психологічних наук, старший викладач
кафедри соціально-гуманітарної та фундаментальної підготовки,
Західнодонбаський інститут ПрАТ «ВНЗ «МАУП»,
вул. Дніпровська, 400/1, м. Павлоград, Дніпропетровська обл., Україна


ОЦІНКА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОЇ СКЛАДОВОЇ
ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ МАРКЕТОЛОГІВ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю створення науково обґрунтованих умов розвитку професійного мислення майбутніх маркетологів у процесі професійної підготовки. Мета статті – презентувати результати емпіричного дослідження особливостей розвитку креативної складової професійного мислення студентів спеціальності «Маркетинг». У статті розкрито структуру креативної складової професійного мислення маркетолога, яка включає такі компоненти: мотиваційний, когнітивно-дивергентний, емоційно-вольовий та комунікативний. Відповідно до визначеної структури креативної складової професійного мислення маркетолога обґрунтовано критерії та показники кожного компонента. Визначено, що критерієм розвитку когнітивно-дивергентного компонента є сформованість когнітивно-дивергентного мислення за показниками: допитливість, розвиток уяви, складність мислення, невербальна та мовленнєво-мисленнєва креативність. Критерієм розвитку комунікативного компонента – комунікативна компетентність, яка характеризується показниками ініціативності, активності у спілкуванні, схильності до самопрезентації. Критерієм розвитку мотиваційного компонента визначено мотивацію досягнення, показником якої є мотивація прагнення до успіху. Критерієм розвитку емоційно-вольового компонента є готовність до ризику, а показниками – готовність до ризику та рішучість у діях. Обґрунтовано вибір психодіагностичного інструментарію дослідження кожного структурного компоненту креативної складової професійного мислення маркетолога: методика «Мотивація досягнення» (модифікація тесту-опитувальника А. Мехрабіана, запропонована М. Ш. Магомед-Еміновим), методика «Діагностика невербальної креативності» (короткий варіант тесту Е. Торренса в адаптації А. М. Вороніна), методика «Діагностика мовленнєво-мисленнєвої креативності» Т. В. Галкіної, Л. Г. Алексєєвої, методика «Діагностики особистісної креативності» О. Є. Тунік, методика виявлення «Комунікативних і організаторських схильностей» (КОС-2) (В. В. Синявського, Б. О. Федорішина). Подано результати емпіричного дослідження особливостей розвитку структурних компонентів креативної складової професійного мислення студентів-маркетологів І-ІV курсів та динаміку впродовж навчального процесу. Узагальнення результатів теоретичного аналізу та емпіричного дослі- дження дозволило визначити рівні розвитку креативної складової професійного мислення майбутніх маркетологів – високий, вищий за середній, середній, нижчий за середній, низький – та констатувати її незначне зростання (зі зниженням на ІІІ курсі) упродовж навчання у вищому навчальному закладі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійне мислення, креативна складова професійного мислення, маркетолог, мотиваційний компонент, когнітивно-дивергентний компонент, емоційно-вольовий компонент, комунікативний компонент, інтегральна оцінка, рівні розвитку креативної складової професійного мислення маркетолога.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Барышева Т. А. «Креативность. Опыт самопознания» - технология рефлексивной самоорганизации (self-examination – development) студентов в информационной образовательной среде / Т. А. Барышева // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 2013. – № 158. – С. 26-36.
2. Белоусова Р. В. Индивидуально- типологические особенности коммуникативной креативности : дис. … канд. психол. наук. : 19.00.01. / Руслана Викторовна Белоусова. – Одесса, 2004. – 199 с.
3. Валиуллина Г. Г. Возрастно-половые особенности развития профессионального мышления студентов : дис. … канд. психол. наук : 19.00.13 / Гульнара Гайсаевна Валиуллина. – Астрахань, 2007. – 193 с.
4. Галкина Т. В. Методика диагностики речемыслительной креативности / Т. В. Галкина, Л. Г. Алексеева // Методы психологической диагностики, Выпуск 1, Под ред. Дружинина В. Н., Галки- ной Т. В.– М.: «Институт Психологии РАН» , 1993. – С. 52-61.
5. Герцен О. В. Педагогические условия развития профессионального мышления у будущих экономистов в образовательном процессе вуза : дис. … Психологія – Psychology Science and Education, 2018, Issue 3 60 канд. пед. наук. : 13.00.08. / Ольга Вячеславовна Герцен. – Белгород, 2005. – 173 с.
6. Гура Т. Є. Розвиток професійного мислення майбутніх психологів: теоретико-методологічний аспект: монографія / Т. Є. Гура. – Запоріжжя: КПУ, 2013. – 304 с.
7. Джелілова Л. Р. Психологічні особливості розвитку професійного мислення у майбутніх вчителів початкової школи : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Лілія Рефіківна Джелілова. – Одеса, 2008. – 236 с.
8. Занюк С. С. Психология мотивации: теория и практика мотивирования. Мотивационный тренинг / С. Занюк. – Киев: Ника-Центр, 2002. – 351 с.
9. Засєкіна Л. В. Особливості формування професійно-творчого мислення майбутнього фахівця іноземної мови : дис. …канд. псих. наук : 19.00.07 / Лариса Володимирівна Засєкіна. – Луцьк, 2000. – 200 с.
10. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб.: Питер, 2002. – 512 с.
11. Кабаченко Т. С. Психология управления: учебное пособие / Т. С. Кабаченко. – М.: Педагогическое общество России, 2000. – 384 с.
12. Малій Н. Ю. Психолого-педагогічні особливості розвитку креативної складової професійного мислення у майбутніх педагогів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Наталія Юріївна Малій. – Хмельницький, 2011. – 20 с.
13. Методы психологической диагностики. Выпуск 2. / Под ред. Воронина А. Н. – М.: Институт психологии РАН, 1994. – 201 c
14. Психология креативности [Ф. Зенасни, Т. Любарт, К. Муширу, и др.]. – М.: «Когито-Центр», 2009. – 177 с.
15. Пузеп Л. Г. Психологические механизмы развития креативной личности : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общая психология, психология личности, история психологии» / Любовь Геннадьевна Пузеп. – Красно- ярск, 2006. – 23 с.
16. Розова Т. М. Креативність як чинник розвитку професійно-комунікативних здібностей майбутніх психологів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук. : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Тетяна Миколаївна Розова. – Київ, 2007. – 21 с.
17. Саврасов М. В. Емоційно-мотиваційні складові креативності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології»/ Микола Володимирович Саврасов. – Харків : Б.в., 2012. – 18 с.
18. Санникова О. П. Оценка показателей коммуникативной креативности с помощью оригинальной методики / О. П. Санникова, Р. В. Белоусова // Наука i освiта, 2001.– №6. – С. 52-54.
19. Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М., Изд-во Института Психотерапии. 2002. – 490 с.
20. Хабибуллин Э. Р. Изучение готовности к риску у современных педагогов / Э. Р. Хабибуллин // Вестник КГУ им. Н.А.Некрасова, 2008. – Т. 14. – С. 174–179.
21. Холодная М. А. Когнитивные стили и интеллектуальные способности / М. А. Холодная // Психологический журнал, 1992. – Т. 13. – №3. – С. 84–93.
22. Чернецкая Н. И. Соотношение творческого мышления со сложными видами мышления / Н. И. Чернецкая // Перспективы науки и образования, 2013. – № 5. – С. 160–166.
23. Шевченко Н. Ф. Креативна складова професійного мислення: практичний вимір / науково-практичний посібник / Н. Ф. Шевченко, Н. М. Кучинова. – Павлоград : ТОВ «ІМА-прес», 2016. – 110 с.
24. Guilford J. P. The Nature of Human Intelligence / J. P. Guilford. – New York: Mc-Gaw Hill, 1967. – 164 p.
25. Mednick S. A. The Associative Bases of the Creative Process / S. A. Mednick // Psychol. Rev. / ed. R. L. Solomon. N.-Y., 1962, v. 69, № 3, p. 220 – 233.
26. Torrance E. P. Torrance Test of Creative Thinking / E. P. Torrance. Lexington, Massachusetts: Personal Press, 1974. – 79 p.

Софія Березка. Особливості діагностики гіперактивної поведінки дітей з порушеннями інтелекту.

// Наука і освіта.  2018.  №3. 62-67.


DOI:

Софія Березка,
асистент кафедри практичної психології
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»,
пров. Вчительський, 1, м. Слов’янськ, Україна


ОСОБЛИВОСТІ ДІАГНОСТИКИ ГІПЕРАКТИВНОЇ
ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ


АНОТАЦІЯ:

Соціокультурні та політичні кризи сучасного суспільства неминуче впливають на психічне здоров’я кожної особистості. Найбільш уразливою категорією є діти. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ) є одним із найрозповсюдженіших психічних відхилень серед дитячої популяції та у середньому спостерігається приблизно у 5% дітей віком від 5 до 12 років, що обумовлю актуальність обраної теми. Провідним симптомом, притаманним дітям дошкільного віку з порушенням інтелекту, є гіперактивна поведінка, саме тому метою статті є визначення та аналіз сформованості гіперактивної поведінки дітей старшого дошкільного віку з порушенням інтелекту. Рання діагностика забезпечує ефективність та успішність психокорекційної роботи, тому необхідним є розробка діагностичного комплексу, який дозволить виявити найперші симптоми СДУГ та стане основою для подальшої психологічної корекції. Для реалізації поставленої мети було розроблено критерії гіперактивної поведінки: характер моторної активності, рівень регуляції власної поведінки, здатність до психічних навантажень, переважаючий емоційний фон та особливості взаємовідносин з однолітками та дорослими. Для кожного критерію було підібрано діагностичні методики, які передбачають або безпосереднє тестування дітей з порушенням інтелекту («Теппінг-тест», «Будиночок», методика Рене Жиля, кольоровий тест Люшеру), або анкетування експертів (вихователів, дефектологів, психологів та батьків за методикою Г. Лаврентьєва, Т. Титаренко). На основі кількісного та якісного аналізу отриманих даних було сформовано три основні рівні розвитку гіперактивної поведінки у дітей старшого дошкільного віку з порушенням інтелекту та визначено їх основні характеристики


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

синдром дефіциту уваги та гіперактивності, гіперактивна поведінка, діти з порушенням інтелекту, критерії гіперактивної поведінки, діагностика.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Дидактичні та методичні засади спеціальної освіти розумово відсталих дошкільників: нав.-метод. посіб. / Н.О. Макарчук, А.М. Висоцька, О.В. Чеботарьова, А.В. Міненко, С.В. Трикоз, Г.О. Блеч, І.В. Бобренко, І.В. Гладненко. – К. : Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, 2014. – 337 с.
2. Катаева О.А. Дошкольная олигофренопедагогика: учебник для студентов пед. вузов / О.А. Катаева. – Москва : Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 1998. – 208 с.
3. Критерії діагностики і психотерапії розладів психіки та поведінки [Електронний ресурс] / Під ред. Б. В. Михайлова, С. І. Табачнікова, О. К. Напрєєнка, В. В. Домбровської // Новини української психіатрії. – Харків, 2003. – Режим доступу: http://www.psychiatry.ua/books/criteria/paper10.htm
4. Колупаєва А.А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: науково-методичний посібник / А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук. – К. : Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.
5. Мамічева О.В. Діагностика та корекція порушень психофізичного розвитку дітей: навчально-методичний посібник зі спеціальної психології / О.В. Мамічева. – Слов’янськ : Вид-во Б.І. Маторіна, 2017. – 256 с.
6. Психологія розумово відсталої дитини: підручник / В.М. Синьов, М.П. Матвєєва, О.П. Хохліна. – К.: Знання, 2008. – 359 с.
7. Яценко Т.В. Діагностика психічного розвитку дітей дошкільного віку: методичний посібник / Т.В. Яценко. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://blanki-ua.com.ua/other/2033/index.html
8. Rudenko L.M., Fedorenko M.V. Diagnostic aspects of the syndrome of hyperactivity in preschool children with mental retardation / L.M. Rudenko, M.V. Fedorenko // Actual problems of the correctional education: Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical Drahomanov University, KamyanetsPodilsky Ivan Ohyenko National University / edited by V.M. Synjov, O.V. Havrilov. – Issue 5. – KamyanetsPodilsky: Medobory2006, 2015. − P. 270-281.
9. Coelho L. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children: neurobiological aspects, diagnosis and therapeutic approach / L. Coelho, Е. Chaves, S. Vasconcelos, М. Fonteles, F. De Sousa, G. Viana // Acta Med. Port. – 2010. – №23 (4). – P. 689-696.
10. Swanson J. Etiologic subtypes of attentiondeficit/hyperactivity disorder: brain imaging, molecular genetic and environmental factors and the dopamine hypothesis / J. Swanson, М. Kinsbourne, J. Nigg, В. Lanphear, G. Stefanatos, N. Volkow et al // Neuropsychol. Rev. – 2007. – 17 (1). – P. 39-59.

Anzhelika Baran, Oksana Koval, Liudmyla Savanets. Euthanasia: is it Act of Mercy or Cruel Murder? Psychological and Legal Consideration.

// Наука і освіта.  2018.  №3. 68-75.


DOI:

Анжеліка Баран,
кандидат юридичних наук,
доцент кафедри теорії та історії держави і права,
Оксана Коваль,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри психології та соціальної роботи,
Людмила Саванець,
кандидат юридичних наук,
доцент кафедри міжнародного права, міжнародних відносин та дипломатії,
Тернопільський національний економічний університет, юридичний факультет,
вул. Микулинецька, 46 а, м. Тернопіль, Україна


ЕВТАНАЗІЯ – ВЧИНОК МИЛОСЕРДЯ ЧИ ЖОРСТОКЕ ВБИВСТВО:
ПСИХОЛОГО-ПРАВОВА ОЦІНКА ПРОБЛЕМИ


АНОТАЦІЯ:

Міждержавні загрози, а особливо деструктивні характеристики західної цивілізації, підсилюють девальвацію традиційних моральних засад. Кризові стани в сучасному просторі сприяють сприйняттю цих негативних тенденцій, що, в свою чергу, провокує хаотичне переосмислення багатьох вікових досягнень морального прогресу, в тому числі вічного питання про цінність людського життя і можливості ним розпоряджатися. Звідси зрозумілий надзвичайний інтерес до проблеми евтаназії, яку з усією відповідальністю можна назвати однією з найбільш суперечливих і донині невирішених медико-деонтологічних, релігійно-етичних і психолого-правових проблем сучасності. Метою дослідження визначено системний аналіз суперечливих проблем евтаназії в сучасних практиках. Для розв’язання поставлених завдань було використано комплекс теоретичних методів для узагальнення та систематизації даних наукових досліджень із обраної проблематики; експериментальну методику дослідження феномену евтаназії; методи математичної статистики для аналізу отриманих експериментальних даних. Згідно з отриманими результатами, можна стверджувати, що заборона евтаназії не може розглядатися як порушення права на життя. Евтаназію потрібно квліфікувати як один з видів вбивства, проте з привілейованим складом. Проведене нами експериментальне дослідження вказало на те, що українське суспільство ще не готове до легалізації евтаназії. Альтернативою евтаназії вважаємо створення хоспісів. Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у дослідженні проблеми евтаназії шляхом застосування опитувального діагностичного методу для осіб, для яких евтаназія у разі легалізації стала би функціональним обов'язком – лікарів-онкологів, реаніматологів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

евтаназія, легалізація, право на життя, право на смерть, вчинок милосердя, психологічна природа милосердя, активна евтаназія, пасивна евтаназія.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бабаджанов И. Х. Жизнь и смерть человека как институционально-правовые категории (теоретико- аксиологический и частно-правовой анализ) : дис. … д- ра юрид. наук : 12.00.01 / Бабаджанов Исрофил Хусейнович. – Днепропетровск. – 2014. – 369 с.
2. Баканова А. А. Отношение к жизни и смерти в различных критических ситуациях: дис. …канд. псх. наук / А. А. Баканова. – Санкт-Петербург. – 2000. – 195 с.
3. Біоетичні проблеми життя, вмирання, реанімації та смерті [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://intranet.tdmu.edu.ua/data/kafedra/internal/distanc e/lectures_stud/.htm 4. Бог багатий милосердям. Dives in misericordia: Енцикліка вселенського архієрея Івана Павла ІІ. – Львів : Місіонер. – 1999. – 64 с.
5. Большая медицинская энциклопедия : в 30 т. Т. 28 : Экономо – Ящур. / под ред. акад. Б. В. Петровского. – М. : Сов. энцикл. – 1986. – 544 с.
6.Евтаназія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pidruchniki.com.ua/15100827/pravo/evtanaziya
7.Евтаназія : за чи проти, стан законодавчого регулювання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://h.ua/story/148602/
8. Зильбер А. Трактат об эвтаназии / А. Зильбер. – Петразаводскизд.-во Петразаводского университета. – 2007. – 464 с.
9. Кальченко Н. В. Право человека и гражданина на жизнь и его гарантии в Российской Федерации : дис. …канд. юрид. наук : 12.00.02 / Наталья Викторовна Кальченко. – Волгоград. – 1995. – 193 с.
10. Капинус О. Евтаназия в свете права на жизнь: [монографія] / О. Капинус. – М. : Изд. дом «Камерон». – 2006. – 480 с.
11. Кассихина Н. Проблемы эвтаназии / Н. Кассихина // Материалы II Всероссийской научно- практической конференции «Актуальные проблемы правового регулирования медицинской деятельности» (Москва, 26 марта 2004 г.) / [Подобщ. ред. д.ю.н. С. Г. Стеценко]. – М. : Юрист. – 2004. – С. 182-183.
12. Качур І. В. Біоетичні проблеми: аналіз громадської думки щодо легалізації евтаназії в Україні / І. В. Качур, К. О. Полонська // Наука. Релігія. Суспільство. – 2011. – № 1. – С. 147-152.
13. Козочкин И.Уголовное право зарубежных стран. Общая часть. / Под. ред. И. Козочкина. – М. – 2003. – 563 c.
14. Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/ rada/show/254к/96-вр.
15. Кримінальний кодекс України : Закон України від 5 квітня 2001 р. № 2341-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.
16. Малиновский А. Имеет ли человек право на смерть? / А. Малиновский // Российская юстиция. – 2002. – № 8. – С. 54-56.
17. Основи законодавства України про охорону здоров’я : Закон України від 19 листопада 1992 р. № 2801-XII [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2801-12. 18. Основи психології: Підручник / За заг. ред. О. В. киричука, В. А. Роменця. – Вид. 5-те, стереотип. – К..: Либідь. – 2002. – 632 с. 19. Дудник С. Паліативна допомога – останній борг держави [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vz.kiev.ua/paliatyvna-dopomoga-ostannijborg-derzhavy
20. Паньків О. М. Право людини на розпорядження життям: деякі аспекти / О. М. Паньків, Ю. І. Петровський // Медичне право України: проблеми становлення та розвитку : матер. І Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Львів, 19–20 квітня 2007 р.). – Львів. – 2007. – С. 210-215.
21. Пожарова Л. А. Гарантии охраны достоинства личности в условиях реформирования соременного российского общества и государства : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.02 / Пожарова Любовь Анатольевна. – Бел- город. гос. нац. исслед. ун-т. – Белгород. – 2014. – 171 с.
22. Роменець В. А. Історія психології ХХ століття / В. А. Роменець, І. П. Маноха. – К. : Либідь. – 1998. – 992 с.
23. Соловйов А. В. Право людини на життя: цивільно-правові аспекти : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.03 / А. В. Соловйов. – Львів. – 2004. – 19 с.
24. Титаренко Т. Життєві кризи: технології консультування. Перша частина / Тетяна Титаренко. – К. : Главник. – 2007. – 144 с.
25. Философский словарь / за ред. В. А. Богута. – М. : Мысль. – 1991. – 590 с.
26. Фурман А. А. Психологія особистості : ціннісно-орієнтаційний вимір : [монографія] / Анатолій Анатолійович Фурман. – Одеса : ОНПУ; Тернопіль : ТНЕУ. – 2016. – 312 с.
27. Koval O. The act of mercy as a canon of moral formation of a personality / O. Koval // Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. – Серія: Психологія. – № 1. – 2017. – С. 42-48.
28. Shorter Oxford English Dictionary / W. Trumble, M. Brown. – New York : Oxford University Press. – 2007. – 3793 p.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.