Олексій Чебикін, Юлія Родзінська, Оксана Кокошкіна ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК МОТИВАЦІЇ З ПСИХОЛОГІЧНОЮ ГОТОВНІСТЮ ВІЙСЬКОВИХ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВ ДІЯЛЬНОСТІ
// Наука і освіта. – 2025. – №1. – 51-57.
Олексій Чебикін,
доктор психологічних наук, професор,
дійсний член Національної академії педагогічних наук України,
професор кафедри теорії та методики практичної психології соціально-гуманітарного факультету,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7905-2708
Юлія Родзінська,
магістр соціально-гуманітарного факультету,
кафедра теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
Оксана Кокошкіна,
магістр соціально-гуманітарного факультету,
кафедра теорії та методики практичної психології,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0000-8357-1500
ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК МОТИВАЦІЇ З ПСИХОЛОГІЧНОЮ ГОТОВНІСТЮ ВІЙСЬКОВИХ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВ ДІЯЛЬНОСТІ
АНОТАЦІЯ:
У запропонованій статті представлені попередні результати емпіричного дослідження взаємозв’язку мотивації з психологічною готовністю військових до екстремальних умов ведення бойових дій. Висвітлені певні тенденції стосовно психологічної готовності людини до різних видів діяльності, у тому числі й військової. Показано, що їхня мотивація може мати різну спрямованість, щодо діяльності в екстремальних умовах ведення бойових дій. Наголошено, що не кожна спрямованість прояву мотивації сприяє успішній діяльності та психологічній підготовці до неї. Для аналізу мотивації психологічної підготовки військових до екстремальних умов бойових дій використовувалися методики «Мотивація професійної діяльності», а також адаптований опитувальник «Психологічна готовність військовослужбовців до екстремальних умов діяльності». За результатами емпіричних досліджень було виділено дві групи військових: ті, що мали високий рівень психологічної готовності (31,5 %), та ті, що мали відносно середній її рівень (68,5 %). У подальшому, за досліджуваними показниками, що характеризували різні компоненти психологічної готовності військових і мотивації їхнього стану, були виявлені певні статистично достовірні відмінності між виділеними групами. Кореляційний аналіз показав, що в групі військових із високим рівнем психологічної готовності провідним комплексом виступає мотиваційна спрямованість психологічної підготовки. А в групі із середнім рівнем виявлено два взаємопов’язані комплекси досліджуваних показників, у яких провідним є загальний рівень психологічної готовності та моральний показник, які тісно корелюють із зовнішньою мотивацією. Такі взаємозв’язки та їх характеристики можуть бути умовами для підбору адекватних підходів, спрямованих на підвищення психологічної готовності військових до екстремальних умов діяльності в групі із середнім рівнем.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
психологічна готовність, військовослужбовці, мотивація, екстремальні умови, бойові дії, психологічна підготовка
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бондарев Г. В., Круть П. П. Основи військової психології : навчальний посібник. Харків, 2020. 272 с.
2. Гуменюк А. В., Мельник О. М. Особливості саморегуляції у військовослужбовців із різним рівнем резильєнтності. Наука і освіта. Одеса, 2023. № 1. С. 45–52.
3. Ковальчук І. В., Ткаченко С. П. Емпіричне дослідження мотиваційного компонента управлінської діяльності сержантів Сухопутних військ Збройних сил України. Наука і освіта. Одеса, 2023. № 3. С. 67–74.
4. Кокун О. М., Клочков В. В., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Забезпечення психологічної стійкості військовослужбовців в умовах бойових дій : методичний посібник. Київ – Одеса : Фенікс, 2022. 128 с.
5. Комар З. Психологічна стійкість воїна : підручник для військових психологів. Київ, 2017. 185 с.
6. Лісовський П. М. Військова психологія: методологічний аналіз : навчальний посібник. Київ : КондорВидавництво, 2017. 290 с.
7. Нікітенко Г. О. Психологічна готовність мобілізованих осіб до військової служби: структурно-функціональна організація. Наука і освіта. Одеса, 2023. № 1. С. 112–118.
8. Олійник Н. А., Войтенко С. М. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.
9. Середа І. В., Мельничук І. В. Особливості професійної діяльності та змісту підготовки офіцерів Військово-Морських Сил Збройних Сил України. Наука і освіта. Одеса, 2022. № 5. С. 94–100.
10. Стасюк В. В., Агаєв Н. А., Дикун В. Г., Чорний В. С. Морально-психологічне забезпечення у Збройних Силах України : підручник : у 2 ч. Ч. 1. вид. 2-ге, перероб. зі змін. та допов. Київ : ТОВ «7БЦ», 2020. 755 с.
11. Федоренко С. А., Коваленко А. С. Особливості соціально-психологічної готовності призовників до строкової військової служби і військової служби за контрактом. Наука і освіта. Одеса, 2016. № 2–3. С. 180–185.
12. Штифурак В. Особливості психологічної підготовки в умовах спортивної діяльності на сучасному етапі. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця, 2017. Вип. 1. С. 476–482.
13. Ярмутарій О. М., Сидоренко В. В. Фізичні та психологічні стани в екстремальних умов військово-професійної діяльності. Наука і освіта. Одеса, 2023. № 3. С. 75–82.
14. Alba Cook. Building Resilience as a Special Forces Soldier. June 10, 2021. 12 р.
15. Bryant R.A. Posttraumatic stress disorder: a state of the art review of evidence and challenges. World Psychiatry. 2019. No. 18 (3). Р. 259–269.
16. Shaffer F., McCraty R., Zerr C.L. A healthy heart is not a metronome: a integrative review of the heart’s anatomy and heart rate variability. Front Psychol. 2014. Р. 232–243.