Олена Анічкіна, Віталій Листван, Володимир Віленський, Сніжана Писаренко, Юлія Лисецька. РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ З ОРГАНІЧНИМИ РЕЧОВИНАМИ ЯК ЧИННИК МОТИВАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ
// Наука і освіта. – 2023. – №1. – 3-10.
Олена Анічкіна,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри хімії,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4843-0707
Віталій Листван,
кандидат хімічних наук, доцент кафедри хімії,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8366-2813
Володимир Віленський,
доктор хімічних наук, старший науковий співробітник кафедри хімії,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8130-3809
Сніжана Писаренко,
асистент кафедри хімії,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5978-487X
Юлія Лисецька,
старший викладач кафедри англійської філології та перекладу,
Житомирський державний університет імені Івана Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6747-5858
РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ З ОРГАНІЧНИМИ РЕЧОВИНАМИ ЯК ЧИННИК МОТИВАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ХІМІЇ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглянуто основні проблеми зниження мотивації до вивчення хімічної науки в закладах середньої та вищої освіти в умовах дистанційного навчання та запропоновано можливі шляхи подолання кризової ситуації. Окреслено важливість формування компетентностей із хімії для здобувачів вищої освіти за професіями, пов’язаними з хімією, та професіями, які використовують хімічні компетентності як базові. Розглянуто необхідність і можливість формування культури використання хімічних речовин як у професійній, так і побутовій діяльності в ході вивчення основ хімічної науки. Вивчено можливості сучасних електронних засобів навчання хімії у формуванні експериментальних умінь, їх співвідношення з реальним хімічним експериментом для досягнення результатів навчання. Визначено основні чинники втрати популярності вивчення хімії для майбутньої професії, побуту, збереження здоров’я. Наведено результати опитування широких верств населення щодо формування ціннісного ставлення до хімії, формування її образу у свідомості пересічних українців та виокремлено основну проблему модернізації хімічної підготовки в закладах загальної та вищої освіти. Установлено значення та основні проблеми вивчення органічної хімії в ході професійної підготовки. Метою статті є аналіз можливостей використання хімічного експерименту з яскравою практичною (побутовою) спрямованістю в практикумах із хімічних дисциплін закладів вищої освіти. Проаналізовано можливості домашніх хімічних експериментів з органічними речовинами у формуванні експериментальних компетентностей здобувачів освіти різних рівнів. Розглянуто можливість формування харчової поведінки на заняттях із хімічних дисциплін шляхом переконання у необхідності використання мінімальних способів обробки харчових продуктів. Запропоновано та обґрунтовано можливості використання реакції меланоїдиноутворення (реакції Майяра) в лабораторному практикумі з хімії або домашньому експериментуванні. Наведено приклади можливого використання реакції меланоїдиноутворення та вивчення залежності такої реакції від різних чинників. Представлено поточні результати підсилення мотивації до вивчення хімії здобувачів вищої освіти через популяризацію яскравим практикоорієнтованим змістом, використання інформації медіа.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
професійна освіта, хімічний експеримент, домашній хімічний експеримент, підготовка хіміків, реакція Майяра, меланоїдиноутворення, компетентності з хімії, мотивація до вивчення хімії, популяризація хімії, інтерес до вивчення хімії
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Experimenting with At-Home General Chemistry Laboratories During the COVID-19 Pandemic / J.L. Andrews, J.P. de Los Rios, M. Rayaluru, S. Lee, L. Mai, A. Schusser, C.H. Mak. Journal of Chemical Education. 2020. № 97(7). P. 1887–1894. URL: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00483.
2. Modifying and Validating the Colorado Learning Attitudes about Science Survey for Use in Chemistry / J. Barbera, K.K. Perkins, W.K. Adams, C.E. Wieman. Journal of Chemical Education. 2008. № 85. Р. 1435–1439.
3. Practical science at home in a pandemic world / D.J. Caruana, C.G. Salzmann, A. Sella. Nat. Chem. 2020. № 12. P. 780–783. URL: https://doi.org/10.1038/s41557-020-0543-z.
4. Chemicals strategy. European Commission. URL: https://environment.ec.europa.eu/strategy/chemicalsstrategy_en.
5. Chemistry of Cooking. American University, Washington, D.C. URL: https://catalog.american.edu/preview_course_nopop.php?catoid=17&coid=71445.
6. Culinary Chemistry. Siena Heights University is a Catholic university. URL: https://catalog.sienaheights.edu/preview_course_nopop.php?catoid=7&coid=9579.
7. Culinary Chemistry. The Culinary Institute of America. URL: https://catalog.ciachef.edu/culinary-science/cusc310.
8. Hands-on experiences for remotely taught analytical chemistry laboratories / J.F. Destino, E.M. Gross, E.D. Niemeyer, S.C. Petrovic. Anal Bioanal Chem. 2021. № 413. P. URL: https://doi.org/10.1007/s00216-020-03142-1.
9. Kitchen Chemistry: At-Home Experiments Enhance Remote Learning. Columbian College of Arts & Sciences. URL: https://columbian.gwu.edu/kitchen-chemistry-homeexperiments-enhance-remote-learning.
10. Murata М. Browning and pigmentation in food through the Maillard reaction. Glycoconjugate Journal. 2021. № 38. P. 283–292.
11. The Maillard reaction-Illicite (bio) chemistry in tissues and food / L. Robert, A.M. Robert, J. Labat-Robert. Pathol. Biol. 2011. № 59(6). P. 321–328.
12. Volatile Compounds Produced by the Reaction of Leucine and Valine with Glucose in Propylene Glycol / M.W. Samsudin, S. Rongtao, I.M. Said. Journal of Agricultural and Food Chemistry. 1996. № 44. Р. 247–250.
13. Lab at home in distance learning: a case study / D.E . Santiago, E.P. Melian, J.V. Reboso. Education for Chemical Engineers. 2022. № 40. P. 37–44. URL: https://doi.org/10.1016/j.ece.2022.05.001.
14. Science & Cooking: From Haute Cuisine to Soft Matter Science (chemistry). Harvard university. URL: https://pll.harvard.edu/course/science-and-cooking?delta=4.
15. Tessier F. The Maillard reaction in the human body. The main discoveries and factors that affect glycation. Pathol. Biol. 2010. № 58(3). P. 214–219.
16. Sensory aroma from Maillard reaction of individual and combinations of amino acids with glucose in acidic conditions / K.H. Wong, S.A. Aziz, S. Mohamed. International Journal of Food Science & Technology. 2008. № 43(9). Р. 1512–1519.
17. A Perspective on the Maillard Reaction and the Analysis of Protein Glycation by Mass Spectrometry: Probing the Pathogenesis of Chronic Disease / Q. Zhang, J.M. Ames, R.D. Smith, J.W. Baynes, T.O. Metz. J. Proteome Res. 2008. № 8. P. 754–769. URL: https://doi.org/10.1021/pr800858h.
18. Лашевська Г.А., Лашевська А.А., Ющенко С.Р. Хімія (рівень стандарту): підручник. Київ : Ґенеза, 2018. 192 с.