Наталя Меленчук. ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК РЕСУРС АВАНТЮРНОСТІ

// Наука і освіта.  2023.  №1. – 43-50.

Наталя Меленчук,
кандидат психологічних наук, доцент,
Державний заклад «Південноукраїнський національний
педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-4749-6889


ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК РЕСУРС АВАНТЮРНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено результати теоретико-емпіричного дослідження психологічних ресурсів та чинників авантюрності як стійкої властивості особистості. На даному етапі дослідження доводиться, що емоційний інтелект може виконувати функцію ресурсу авантюрності. Припускається, що показники авантюрності та емоційного інтелекту пов’язані між собою, причому високий рівень емоційного інтелекту та окремих його показників може підтримувати і навіть провокувати прояви авантюрності. Розкрито поняття авантюрності та емоційного інтелекту. Надано опис існуючих уявлень про авантюрність та емоційний інтелект у роботах вітчизняних і зарубіжних учених. Авантюрність (схильність до авантюрної поведінки) як складна властивість особистості розглядається з позицій континуально-ієрархічного підходу до структури особистості. Сутність емоційного інтелекту розкрито у здібності особистості розуміти власні ставлення, що репрезентуються в емоціях, та управляти емоційною сферою на основі інтелектуального аналізу та синтезу. Актуальність дослідження зумовлена потребою вивчення властивостей особистості, котрі вимагають сміливих, швидких, ризикованих і авантюрних дій в умовах високої невизначеності. Для емпіричного дослідження вибрано «Тест-опитувальник схильності до авантюрності» (АВАНТ-1) О.П. Саннікової, О.І. Саннікова, Н.І. Меленчук, методику «Діагностика емоційного інтелекту» Н. Холла, опитувальник «Емоційний інтелект» (ЕмІн) Д.В. Люсіна. Використовувалися кількісний (кореляційний) та якісний (метод «асів» та метод «профілів») аналіз даних. Презентовано результати кореляційного аналізу взаємозв’язків показників авантюрності та емоційного інтелекту. Виявлено наявність додатних значущих взаємозв’язків між показниками авантюрності і більшістю показників емоційного інтелекту. Отримані результати вказують на те, що схильність до авантюрної поведінки характеризується здатністю розуміти емоційний стан людини на основі зовнішніх проявів емоцій та внутрішніх станів інших людей; здатністю викликати у інших людей ті чи інші емоції; розпізнавати та розуміти власні емоції; керувати своїми емоціями та контролювати зовнішні прояви своїх емоцій. Надано опис профілів характеристик авантюрності осіб із різним рівнем емоційного інтелекту. Отримано результати, що підтверджують вплив емоційного інтелекту на прояви авантюрності, і тим самим доведено, що емоційний інтелект виконує ресурсну функцію по відношенню до схильності до авантюрної поведінки.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

авантюрність, схильність до авантюрної поведінки, особистість, емоційний інтелект, властивість особистості, ресурс, кількісний аналіз, якісний аналіз


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Амплєєва О.М. Емоційний інтелект у структурі професійної діяльності психолога : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Одеса, 2013. 20 с.
2. Бусел В.Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і доп.) / за ред. В.Т. Бусела. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005.
3. Мазоха І. Аналіз проблеми емоційного інтелекту як особистісного ресурсу. Сучасна психологія: проблеми та перспективи. 2020. С. 100–104.
4. Меленчук Н.І. Психологічні чинники схильності особистості до авантюрної поведінки : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Одеса, 2016. 267 с.
5. Москаленко В.В., Максьом К.В. Емоційний інтелект: характеристика феномену та його структурні складові. Актуальні проблеми психології. Т. 12. Психологія творчості. 2019. Вип. 25. С. 203–2011.
6. Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.
7. Ракітянська Л. Сутність та зміст поняття «емоційний інтелект». Педагогічний процес: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2018. № 4(63). С. 35–42.
8. Саннікова О.П. Макроструктура особистості: психологічний опис. Наука і освіта. Тематичний спецвипуск: «Психологія особистості: теорія, досвід, практика». 2013. № 7’2013/СХVІІ. С. 7–12.
9. Саннікова О.П., Санніков О.І. Авантюрність і ризик у структурі прийняття рішень. Наука і освіта. 2018. № 9–10. С. 111–119.
10. Чала Ю.М., Шахрайчук А.М. Психодіагностика : навчальний посібник. Харків : НТУ «ХПІ», 2018. 246 с. 

11. Chebykin O., Kosianova O. Deceitfulness According To The Indicators of Emotional Maturity Methodology and Polygraph Examination. Science and Education. 2016. № 2–3. P. 106–109.
12. Maddi S.R. The Existential Neurosis. Journal of Abnormal Psychology, 1967. Vol. 72. № 4.
13. O’Connor P.J., Hill A., Kaya M. and Martin B. The Measurement of Emotional Intelligence: A Critical Review of the Literature and Recommendations for Researchers and Practitioners. Frontiers in Psychology, 2019. № 10. Р. 1116. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01116.
14. Pryimachenko O., Babii, A., Shnarevych, O., Pavlenko, O., Rakhlis. Emotional intelligence Vs normative behavior of juvenile male convicts. Amazonia Investiga. 2021. № 10(45). Р. 131–140. URL: https://doi.org/10.34069/AI/2021.45.09.10.
15. Sannikova O.P., Sannikov O.I., Melenchuk N.I. Diagnostics of adventurousness: presentation of the original technique. International scientific professional periodical journal «The Unity of science». 2016. V. 2. Р. 66-6.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.