Дін Юйцзін. Професійно-педагогічне самопроектування майбутніх менеджерів освіти: теоретичні аспекти

// Наука і освіта.  2019.  №2. 34-43.

Дін Юйцзін,
  аспірант кафедри освітнього менеджменту та публічного управління,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна 


ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНЕ САМОПРОЕКТУВАННЯ МАЙБУТНІХ  МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ 


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто самопроектування як важливий елемент для професійно-педагогічної підготовки майбутніх менеджерів освіти. Відзначається, що професійна діяльність фахівців не може бути достатньо якісною без сформованості прогностичної і проектної компетентностей. Концентрацію індивідуального досвіду під вирішення професійних завдань забезпечує актопсихологічна компетентність. Менеджер сучасного навчального закладу – це професіонал, який свідомо і постійно підвищує свою кваліфікацію не тільки за допомогою організованих форм, а й у ході самопізнання, самодіагностування, самопроектування, самовдосконалення. У статті проаналізовано основні компоненти менеджменту в сфері освіти, розкрито сутність поняття «самопроектування» і проведено порівняльний аналіз різних теоретико-методологічних підходів (діяльнісного, суб’єктного, комплексного, функціонально-рольового, акмеологічного) для опису теоретико-методологічного підходу самопроектування майбутніх менеджерів у трактуванні різних учених. Самопроектування розглядається як здатність особистості майбутнього професіонала до включення в систему самовизначального і самоконтрольованого заходів, спрямованих на підвищення ефективності професійної діяльності та самовдосконалення особистісних якостей. Реальною методологічною підставою для результативного професійно-педагогічного самопроектування майбутніми менеджерами освіти є синергетична акмеологія, яка досліджує закономірності досягнення довільною системою максимальної досконалості шляхом самоорганізації. Синергетична акмеологія містить у своєму складі теорію соціальної синергетики і теорію акмеологічного розвитку. Синергетична акмеологія є практичним застосуванням філософії успіху, що відбивається в її розділах: синергетична кар’єрологія, снергетіческая катабологія, синергетична етнологія. На підставі проведеного аналізу сформульовано висновок про те, що самопроектування – це процес виявлення можливих варіантів поєднання засобів, цілей, просторово-часових параметрів діяльності для відшукання найбільш прийнятного, оптимального варіанту для розвитку і вдосконалення особистості. Результатом самопроектування є різні проекти (варіанти) майбутньої діяльності, різні моделі Я-ідеального. Самопроектування – це прагнення людини до вдосконалення свого особистісного «Я» в різних сферах життєдіяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

акмеологія, майбутній менеджер освіти, навчальний заклад, прогностична компетентність, самопроектування, теоретико-методологічні  підходи.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Буданов В. Г., Журавлев В. А., Харитонова В. А. Управление образовательным процессом в современных условиях: инновации и проблемы моделирования. URL: http://spkurdyumov.ru/education/upravlenie-obrazovateln ym-processom/2/ (дата обращения 10.06.2019).
2. Бобрышов С. В., Колосова Н. В. Управление образовательным процессом как социальная технология. Вестник СевКавГТУ. 1999, №1. С.73-78.
3. Педагогика: Учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев, А. И. Мищенко, Е. Н. Шиянов. М.: Школа-Пресс, 1977. 432 с.
4. Симонов В. П. Педагогический менеджмент: 50 ноу-хау в области управления образовательным процессом. Учеб. пособие. М.,1997. 288 с.
5. Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989. 192 с.
6. Педагогический менеджмент и управление развитием образования. Коллективная монография / Т.М. Баймолдаев, В. И. Безруков, И. А. Носков, Н. А. Соловова. Алматы-Самара, 2007. 466 с. 7. URL:http://studopedia.ru/view_ekonomteor.ph p?id=73 (дата обращения 10.06.2019)
8. Захаров А. В. Формирование прогностических умений студентов педагогического вуза (на материалах изучения дисциплин психолого-педагогического цикла): автореф. дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования». Новокузнецк, 2009. 24 с.
9. Кабанська О. С. Формування вмінь педагогічного прогнозування в майбутніх учителів у навчальній діяльності: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.09 «Теорія навчання». Харків: [б.в.], 2011 . 20 с.
10. Севастюк М. С. Формування прогностичних знань та вмінь у студентів педагогічних факультетів : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання». К., 2000. 17 с.
11. Леонтьев А. А. Что такое деятельностный подход в образовании? Начальная школа: плюс-минус. 2001. № 1. С. 3-6.
12. Абульханова К. А. Рубинштейновская категория субъекта и ее различные методологические значения. Психология индивидуального и группового субъекта / Под ред. А. В. Брушлинского, М. И. Воловиковой. М.: ПЕР СЭ, 2002. С. 34–50.
13. Анцыферова Л. И. Психологическое содержание феномена субъект и границы субъектно-деятельностного подхода. Проблема субъекта в психологической науке. М.: Академический проспект, 2000. С.27-42.
14. Брушлинский А. В. Проблема субъекта в психологической науке (статья вторая). Психологический журнал. Т 13. 1992. № 6. С. 3-12.
15. Занков В.В. Психология понимания: проблемы и перспективы. М.: ИП РАН, 2005. 448 с.
16. Сергиенко Е. А. Субъектная регуляция совладающего поведения / Под ред. А. Л. Журавлева, Т. Л. Крюковой, Е. А. Сергиенко. М.: Ин-т психологии РАН, 2008. С. 67-82.
17. Ганзен В. А. Системные описания в психологии. Л.: ЛГУ, 1984. 176с.
18. URL: https://med-books.info/akmeologiya_770 /metodyi- akmeologicheskih-issledovaniy.html (дата обращения 04.06.2019)
19. Философия в современном мире: диалог мировоззрений: Материалы VI Н 34 Российского философского конгресса (Нижний Новгород, 27-30 июня 2012г.). В 3 томах. Т. II. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского госуниверситета им. Н. И. Лобачевского, 2012. 467 с. 

Вікторія Перерва. Педагогічні умови становлення професійно-термінологічної компетентності майбутнього вчителя біології

// Наука і освіта.  2019.  №2. 44-48.

Вікторія Перерва,
  асистент кафедри ботаніки та екології,
  Криворізького державного педагогічного університету, пр. Гагаріна, 54, м. Кривий Ріг, Україна
https://orcid.org/0000-0002-7086-3050 


ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ 


АНОТАЦІЯ:

У статті розкрито сутність поняття «умова» та охарактеризовано зміст поняття «педагогічні умови». На основі узагальнення існуючих наукових підходів подано розуміння педагогічних умов формування професійнотермінологічної компетентності майбутніх вчителів біології в ході фахової підготовки. Визначено та обґрунтовано основні педагогічні умови формування професійно-термінологічної компетентності майбутніх вчителів біології: створення мотиваційно-навчального середовища для опанування фаховою термінологією засобами навчальних інновацій; залучення майбутніх фахівців до формування професійно-термінологічної компетентності через різні форми аудиторної і позааудиторної роботи з вивчення фахових дисциплін; організація освітньо-розвивального середовища, що сприяє індивідуалізації та творчо-продуктивній комунікативній діяльності, діагностиці та корекції рівнів сформованості системи та компонентів професійно-термінологічної компетентності майбутніх вчителів біології.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 умови, педагогічні умови, професійно-термінологічна компетентність, майбутні вчителі біології, активні методи навчання.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Войтко В. І. Психологічний словник / В. І. Войтко. К.: Вища школа, 1982. 215 с.
2. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.
3. Карпенко Л. А. Краткий психологический словарь / Л. А. Карпенко. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1998. – 512 с.
4. Нахаєва Я. М. Професійно-мовленнєва підготовка майбутніх лікарів до використання медичної термінології: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Я. М. Нахаєва. – Рівне, 2016. – 20 c.
5. Немов Р. С. Психология: учеб. пособ. для студ. высших пед. учеб. заведений / Р. С. Немов. – М.: Просвещение, 2005. Кн. 2. – 512 с.
6. Педагогіка: навч. посіб / В. М. Галузяк, М. І. Сметанський, В. І. Шахов. – Вінниця: ДП «Державна картографічна фабрика», 2007. – 400 с.
7. Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій / О. М. Пєхота, В. Д. Будак, А. М. Старева. – К.: А.С.К., 2003. – 240 с.
8. Плонский В. М. Словарь по образованию и педагогике / В.М. Плонский. – М.: Высш. шк., 2004. – 512 с.
9. Словник української мови (СУМ-11). Том 10. C. 441. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sum.in.ua/.
10. Степанов В. Філософія для студентів та аспірантів медичного фаху / В. Степанов. – Вінниця: Тезис, 2001. – 292 с.
11. Фурман Т. Ю. Формування професійної компетентності у майбутніх фахівців економіки та підприємництва в процесі вивчення економічних дисциплін: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Т.Ю.Фурман. – Київ, 2012. – 287 с.

Білоусова Людмила Іванівна, Житєньова Наталя. Технологія проектування цифрових дидактичних візуальних засобів у професійній діяльності вчителя

// Наука і освіта.  2019.  №2. 49-55.

Білоусова Людмила Іванівна,
кандидат фізико-математичних наук, професор, професор кафедри інформатики,
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID ID: 0000-0002-2364-1885

Житєньова Наталя Василівна
кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри інформатики
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
ORCID: 0000-0002-3083-1070


ТЕХНОЛОГІЯ ПРОЕКТУВАННЯ ЦИФРОВИХ ДИДАКТИЧНИХ ВІЗУАЛЬНИХ ЗАСОБІВ  У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ 


АНОТАЦІЯ:

В статті визначено сутність та особливості проектування цифрових дидактичних візуальних засобів в професійній діяльності педагога. З’ясовано той факт, що на цей час відсутні педагогічні дослідження присвячені специфіки створення дидактичних візуальних цифрових засобів, проте, створення якісних візуальних матеріалів потребує відповідних компетенцій, що зумовлює необхідність розкриття специфіки їх створення та відповідної технології. Висвітлено специфіку проектування цифрового дидактичного візуального засобу, яка зумовлена врахуванням композиційних рішень, типографіки, колористики, включає в себе  єдність стилю та створення візуальних якорів і метафор. Обґрунтовано технологію проектування зазначених засобів, яка складається з декількох етапів, а саме: етап цілеполагання, етап дидактичного дизайну, етап візуального дизайну, етап інструментального дизайну. Етап цілеполагання передбачає визначення значущості та місця навчального матеріалу в загальній структурі дисципліни, з точки зору відповідної теми, розділу; з’ясування специфіки контингенту учнів; аналіз складностей щодо створення відповідного візуального засобу. Етап дидактичного дизайну передбачає аналітичну роботу з інформацією; визначення ключових елементів інформаційного контенту; встановлення взаємозв’язків та ієрархії. Етап візуального дизайну має на меті перенесення макету у візуальну форму і передбачає врахування композиційних рішень, правил колористики і типографіки та встановлення візуальних якорів і метафор. Останній етап має на меті перенесення прототипу у цифровий формат і передбачає програ- мну реалізацію і отримання кінцевого продукту цифрового візуального дидактичного засобу. Запропонована технологія систематизує процес розробки дидактичного візуального засобу і складається з логічних взаємопов’язаних послідовних етапів, які мають певний результат. Розкрито структуру, зміст та методи проектувальної діяльності вчителя на кожному з етапів. Запропоновану технологію можна використати в процесі підготовки майбутніх педагогів та в системі післядипломної освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 технології візуалізації, дидактичний дизайн, візуальний дизайн, інструментальний дизайн, освітній процес.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Манько Н. Н. Проективная визуализация дидактических объектов - детерминант развития обучающегося [Електронний ресурс] /Н. Н. Манько // Образование и наука. – 2013. – №6. C.90-105. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/proektivnayavizualizatsiya-didakticheskih-obektov-determinantrazvitiya-obuchayuschegosya 
2. Капр А. Эстетика искусства шрифта / А. Капр. – М.: Книга, 1979. – 124 с.
3. Гачкало С. Я. Уплив кольорів на психоемоційний стан людини / С. Я. Гачкало [Електронний ресурс] Режим доступу: https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/ 33170
4. Клейнман Пол. Психология. Люди, концепции, эксперименты. Зрительное восприятие [Електронний ресурс] Режим доступу: https://psixologiya.org/obshhaya/vospriyatie/2272zritelnoe-vospriyatie.html
5. Шевченко В. Э. Визуальные коммуникации: Тенденции форм и технологий передачи информации [Електронний ресурс] // Вестник Челябинского государственного университета. 2015. № 5 (360). С. 189–195.  Режим доступу: https://docplayer.ru/48805081-Vizualnyekommunikacii.html 
6. Шамова, Т. И. Управление образовательными системами. М.: Академия. – 2002. – 384 с
7. Білоусова Л. І., Житєньова Н. В. Онлайнові інструменти візуалізації у діяльності сучасного педагога [Електронний ресурс] // Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». - № 7 (27). - 2018. -  ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print). – С. 8-15. Режим доступу:  http://journals.uran.ua/sr_edu/issue/view/9015 

Наталія Лещій. Функціональний стан кардіореспіраторної системи дітей молодшого шкільного віку зі складними порушеннями розвитку

// Наука і освіта.  2019.  №2. 56-64.

Наталія Лещій,
кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри дефектології та фізичної реабілітації
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського, 
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна 


ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СТАН КАРДІОРЕСПІРАТОРНОЇ СИСТЕМИ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗІ СКЛАДНИМИ ПОРУШЕННЯМИ РОЗВИТКУ 


АНОТАЦІЯ:

Фізичний, функціональний та психологічний стан дитини є нерозривним цілим і будь-яке фізичне порушення, неодмінно викликає зміни психологічного і функціонального стану дитини, що потрібно враховувати під час розробки фізкультурно-оздоровчих заходів, які також будуть неодмінно позитивно впливати на психологічний стан дитини та її соціальну адаптацію. Наявність стійких поєднаних порушень слуху та інтелектуальної недостатності викликає вторинні, третинні відхилення в психофізичному розвитку та функціональних показниках таких дітей, ускладнюючи структуру дефекту, що неминуче призводить до виникнення характерних особливостей їхньої рухової сфери.  Метою дослідження було  визначення особливостей функціонального стану кардіореспіраторної системи дітей зі складними порушеннями розвитку. В роботі були використані такі методи дослідження як: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; медикобіологічні метод (спірографія, функціональні проби Штанге, Генчі, Скібінського, визначення екскурсії грудної клітки, частоти серцевих скорочень, артеріального тиску); методи математичної статистики.  Результати проведеного дослідження свідчать про порушення функціонального стану кардіореспіраторної системи дітей молодшого шкільного віку зі складними порушеннями розвитку. Встановлено, що у здорових хлопчиків значення життєвої ємності легень було вірогідно більшим, ніж у хлопчиків зі складними порушеннями на 120,40 мл (р<0,01), форсованої життєвої ємності легень – на 200,69 мл (р<0,01), обʼєму форсованого видиху за першу секунду – на 250,59 мл (р<0,01), пікової обʼємної швидкості – на 1,1 л/с (р<0,01), максимальної вентиляції легень – на 19,55 л/хв (р<0,01), екскурсії грудної клітки – на 2,9 см (р<0,001), індексу Скібінського – на 5,08 у.о. (р<0,01). У дівчаток, що мають складні порушення розвитку, значення життєвої ємності легень було вірогідно менше на 120,60 мл (р<0,01) порівняно зі здоровими однолітками, форсованої життєвої ємності легень – на 200,39 мл (р<0,01), обʼєму форсованого видиху за першу секунду – на 255,59 мл (р<0,01), пікової обʼємної швидкості – на 1,2 л/с (р<0,01), максимальної вентиляції легень – на 19,65 л/хв (р<0,01), екскурсії грудної клітки – на 2,9 см (р<0,001), проби Штанге – на 11,00 с (р<0,01), Генчі – на 5 с (р<0,01), індексу Скібінського – на 3 у.о. (p<0,05).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

 функціональний стан, кардіореспіраторна система, діагностика, діти, складні порушення розвитку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Безруких М. М. Возрастная физиология (физиология развития ребенка) / М. М. Безруких, В. Д. Сонькин, Д. А. Фарбер. – М.: Академия, 2009. – 416 с.
2. Гладких Н. В. Діагностика стану розвитку загальної та дрібної моторики у дітей молодшого шкільного віку з комплексними порушеннями опорнорухового апарату, інтелекту та зору / Н. В. Гладких // Актуальні питання корекційної освіти: зб. наук. праць: вип. 6, 2015. – Т. 2. – С. 26-41.
3. Лещій Н. П. Проблеми оптимізації української системи спеціальної освіти / Н. П. Лещій // Наука і освіта. – 2017. – № 2. – С. 5–9. 
4. Лещій Н. П. Системний підхід до організації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми зі складними порушеннями розвитку / Н. П. Лещій // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2018. – № 1-2. – С. 161–167.   
5. Лещій Н. Характеристика алгоритму планування фізкультурно-оздоровчої реабілітаційної програми для дітей із комплексними порушеннями психофізичного розвитку / Н. Лещій // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2016. – № 7 (61). – С. 254–262. 
6. Назарова Н. М. Специальная педагогика : учебник для студ. учреждений высш. проф. образования / Н. М. Назарова. – М. : Издательский центр «Академия», 2013. – 384 с.
7. Ash T. Physical Activity Interventions for Children with Social, Emotional, and Behavioral DisabilitiesA Systematic Review / T. Ash, A. Bowling, K. Davison, J. Garcia // J Dev Behav Pediatr. – 2017. – Vol. 38 (6). – P.431–445.
8. Bartlo P. Physical activity benefits and needs in adults with intellectual disabilities: systematic review of the literature / P. Bartlo, P. J. Klein // Am J Intellect Dev Disabil. – 2011. –  Vol. 116 (3). – Р. 220–232. 
9. Collins K. The role of physical activity in improving physical fitness in children with intellectual and developmental disabilities / K. Collins, K. Staples // Res Dev Disabil. – 2017. – Vol. 69. – Р. 49-60. 
10.  Frey G. C. Interventions to promote physical activity for youth with intellectual disabilities / G. C. Frey, V. A. Temple, H. I. Stanish // Salud Publica Mex. – 2017. – Vol. 59 (4). – P. 437-445
11.  Jonsson O. Spirometry and lung function in children with congenital deafness / O. Jonsson, D. Gustafsson // Acta Paediatr. – 2005.  – Vol. 94 (6). – P.723–725.
12.  Zebrowska A. Spirometric measurements and physical efficiency in children and adolescents with hearing and visual impairments / A. Zebrowska, K. Gawlik, A. Zwierzchowska // J Physiol Pharmacol. – 2007. – Vol. 58 (2). – P. 847–857. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.