Михайло Хорошуха, Анатолій Босенко, Сергій Іващенко, Ольга Буряк. Вплив різних груп крові на розвиток основних психічних функцій спортсменок 13–15 років Присвячується пам’яті професора Леоніда Прокоповича Сергієнка

// Наука і освіта.  2022.  №2. – 25-30.

Михайло Хорошуха,
доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, доцент,
професор кафедри фізичної реабілітації та біокінезіології,
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка,
вул. Тимошенка, 13-Б, м. Київ, Україна

Анатолій Босенко,
доктор педагогічних наук, кандидат біологічних наук, професор,
професор кафедри біології і охорони здоров’я,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний
університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна

Сергій Іващенко,
доктор медичних наук, професор,
професор кафедри фізичної реабілітації та біокінезіології,
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка,
вул. Тимошенка, 13-Б, м. Київ, Україна

Ольга Буряк,
старший викладач кафедри фізичної реабілітації та біокінезіології,
Київський столичний університет імені Бориса Грінченка,
вул. Тимошенка, 13-Б, м. Київ, Україна


ВПЛИВ РІЗНИХ ГРУП КРОВІ НА РОЗВИТОК ОСНОВНИХ ПСИХІЧНИХ ФУНКЦІЙ СПОРТСМЕНОК 13–15 РОКІВ
Присвячується пам’яті професора Леоніда Прокоповича Сергієнка


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджено вплив серологічних маркерів груп крові на розвиток основних психічних функцій (увага, сприйняття, мислення) дівчат-спортсменок 13–15 років. Мета статті – проаналізувати та узагальнити дані наших наукових досліджень, які стосуються впливу серологічних маркерів груп крові на розвиток основних психічних функцій дівчат, які спеціалізуються в різних видах спорту. У дослідженні взяли участь спортсменки Броварського спортивного фахового коледжу (експериментальна група) (n=178), які згідно з класифікацією видів спорту за Дембо (1980) були розподілені на дві групи: група А – швидкісно-силові види спорту (n=96); група Б – види спорту на витривалість (n=82). Контрольну групу склали учениці 13–15 років (n=117), які не займалися спортом. Дослідження психічних функцій проводилося за загально визнаними та науково обґрунтованими методиками: 1) дослідження функції уваги проводилось за коректурним тестом Анфімова з використанням буквеної таблиці. Визначали такі показники: кількість переглянутих знаків, кількість правильно викреслених букв, кількість здійснених помилок за весь час роботи, а також зосередженість (концентрація) уваги; 2) дослідження функції сприйняття часу проводилося за методикою В.Л. Маришука у співавторстві (1990). Визначались такі показники: сума похибок, здійснених обстежуваним та точність сприйняття часу; 3) дослідження функції логічного мислення, відповідно, – за методикою «числові ряди», яку було запропоновано М.В. Макаренком і співавторами (1987). Кількісними показниками оцінки згаданої функції були такі: кількість вірних відповідей, угаданих обстежуваним за час роботи, швидкість мислення та загальна оцінка стану логічного мислення. Виявлено асоціативні зв’язки між групами крові та особливостями розвитку психічних ознак учнівської молоді. Встановлено факт можливого використання груп крові в генетичному прогнозуванні розвитку згаданих психічних функцій у дівчат.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

групи крові, психічні функції, дівчата, підлітковий вік.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Дембо А.Г. Актуальные проблемы современной спортивной медицины. Москва : Физкультура и спорт, 1980. 295 с.
2. Коробейніков Г., Мазманян К., Коняєва Л. Суб’єктивна оцінка часу спортсменів різних груп видів спорту. Молода спортивна наука України: зб. наук. праць в галузі фізичної культури та спорту. Львів : НВФ «Українські технології», 2009. Вип. 13. Т. 1. С. 154–159.
3. Лебедєв С.І., Тюрін О.Ю. Вплив тренувального процесу за програмою дитячо-юнацької середньої школи на психофізіологічні якості футболістів 10–12 років. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2016. № 1(51). С. 38–42.
4. Лукавенко Є.Г. Розвиток інтелектуальних здібностей студентів за допомогою спортивного орієнтування. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2002. № 28. С. 22–26.
5. Лущак А.Р. Діагностика психофізичної підготовки курсантів навчальних закладів МВС України. Івано-Франківськ, 2001. 66 с.
6. Макаренко Н.В., Пухов В.А., Кольченко Н.В. Основы профессионального психофизиологического отбора. Киев : Наукова думка, 1987. 244 с.
7. Макаренко М.В., Лизогуб В.С. Онтогенез психофізіологічних функцій людини. Черкаси : Вертикаль, видавець ПП Кандич С.Г., 2011. 256 с.
8. Марищук В.Л., Блудов Ю.М., Плахтиенко В.А. Методики психодиагностики в спорте : учеб. пособ. для студ. пед. ин-тов. Москва : Просвещение, 1990. 256 с.
9. Михайло Хорошуха, Сергій Іващенко, Ірина Омері и др. Вплив серологічних маркерів груп крові на розвиток основних психічних функцій юних спортсменів. Наука і освіта. 2020. № 2 / CLXXXIII. C. 50–56.
10. Сергієнко Л.П. Актуальні психологічні проблеми спортивного відбору. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне вихованням та спорт. 2007. Вип. 44. С. 99–105.
11. Солошенко Р., Недогонова Д. Здатність до відтворення часових відрізків тривалості та її генетична обумовленість. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2011. Вип. 86. С. 134–137.
12. Хорошуха М.Ф. Основи здоров’я юних спортсменів : монографія. Київ : НУБіП України, 2014. 722 с.
13. Alkon D.B., Airioral D.G., Bear M.F., Black I., Carev T.I. et al. Learning and memory. Brain Pas. Rev. 1991. Vol. 16(2). Р. 193–220.
14. Khoroshukha Mykhailo, Putrov Sergiy, Sushchenko Lyudmyla, Bazylchuk Oleg, Kabashnyuk Vitaliy. Influence of blood types serologic markers on development of concentration function of young 13–16year old athletes. Journal of Physical Education and Sport. 2018. Vol. 18 (Supplement issue 4), Art 278. Р. 1890–1895.
15. Khoroshukha Mykhailo, Putrov Sergiy, Sushchenko Lyudmyla, Bazylchuk Oleg, Kabashnyuk Vitaliy. Peculiarties of using blood types serologic markers for the development of time perception function of young athletes aged 13–16. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19. Art 83. Р. 567–572.
16. Khoroshukha Mykhailo, Sergiy Putrov, Lyudmyla Sushchenko, Olena Zavalniuk, Oleg Bazylchuk, Yurii Dutchak. Influence of blood type serologic markers on development of the function of logical thinking of athletes aged 17–20. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol.19 (issue 2), Art 153. Р. 1060–1065.
17. Khoroshukha M., Ivashchenko S., Bosenko A. Gender features of the effects of serological markers of blood groups on the development of attention function of young adolescent athletes. Georgian Medical News. 2020. No 7–8(304–305). Р. 103–111.
18. Khoroshukha M., Bosenko A., Tymchyk O. Research of peculiarities of development of time perception function in 13–15 year-old athletes with different blood groups. Georgian Medical News. 2020. No 10(307). С. 142–149.
19. Khoroshukha M., Bosenko A., Prysiazhniuk S. Influence of sexual dimorphism on the development of the logical thinking function in young athletes aged 13–15 years with different blood groups. Georgian Medical News. 2020. No 12(309). С. 108–114.
20. Lyshevska V, Shepoval S. Serological markers in the prognosis of the development of human speed abilities. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017. № 4(40). С. 53–59.
21. Strikalenko E.A., Serhiynko L.P., Serhiynko L.I. Blood groups and physical development of a person. New ideas in sport sciences. 2003. С. 229–231.
22. Bjorklund, D. F., & Bjorklund, B. R. Organization versus item effects of an elaborated knowledge base on children’s memory. Developmental Psychology. 1985. Vol. 21(6). P. 1120–1131.
23. Eric R. Kandel. The Molecular Biology of Memory Storage: A Dialog Between Genes and Synapses. Bioscience Reports. 2001. Vol. 21(5). P. 565–611.
24. Zakay D., Block R.A. Prospective and retrospective duration judgments: an executive – control perspective. Acta Neurobiol. Experiment. 2004. Vol. 64(3). P. 319–328.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.