// Наука і освіта. – 2017. – №7. – 89-93.
DOI:
Анжеліка Володимирівна Шамне,
доктор психологічних наук, доцент,
професор кафедри соціальної роботи та психології,
Національний університет біоресурсів та природокористування України,
вул. Героїв оборони, 10, м. Київ, Україна
ВАРІАТИВНО-ТИПОЛОГІЧНА КАРТИНА
ПСИХОСОЦІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
АНОТАЦІЯ:
Проблема співвідношення вікових та індивідуальних закономірностей розвитку залишається однією з найбільш практично значущих і, водночас, – найменш емпірично досліджених у сучасній психології. Шляхи її розв’язання концентруються на спробах поєднання двох аспектів онтогенезу – віково-генетичного (психологія розвитку) і диференційно-психологічного (диференційна психологія). В основу дослідження покладено ідеї типологічного (варіативно-паттернового підходу) підходу до розвитку особистості (П. Балтес, Г. Бурменська, Дж. Ловінгер, Д. Магнуссон та ін.). У статті представлено результати теоретичного та емпіричного дослідження варіативно-типологічних форм нормативного розвитку особистості. У якості критеріїв типізації було використано особистісні (мотивація, ціннісні орієнтації, спрямованість, комунікативні властивості), суб’єктні (автономність, саморегуляція, локус контролю) і соціально-поведінкові (стилі, форми, стратегії соціального функціонування і соціальної активності) характеристики. Вибірку склали 460 студентів 1-3 курсів (17-22 рр.) ВНЗ (34% чоловічої статі). В основу інтерпретації результатів було покладено положення про факторизацію даних як шлях реалізації паттернового підходу. Статистична обробка результатів діагностики здійснювалася із застосуванням факторного аналізу. Змістові і статистичні переваги мала чотирьохфакторна модель (49,96% дисперсії даних). На основі методології факторного і варіативно- паттернового аналізу окреслено типологічну картину індивідуальних форм розвитку у юнацькому віці. Визначено чотири типи (паттерни) психосоціального розвитку («гармонійний», «суб’єктно-домінантний», «залежно-адаптивний», «дезінтегрований»), описано їх психологічні особливості, феноменологічну картину та проблемні зони, які потребують корекції. Для представників «гармонійного» типу основним змістом розвитку є самоактуалізація, інтегрованість у соціум, цілеспрямована життєва активність; для «суб’єкно-домінантного» – самореалізація, прагнення до переваги над іншими, спрямованість на справу, домінантність у стосунках; для «залежно-адаптивного» – орієнтація на пристосування до інших (групи), залежність, спрямованість на взаємодію; для «дезінтегрованого» типу – дезадаптивність, проблеми з автономною поведінкою, спрямованість «проти людей», психосоціальна криза. Виявлено типи диференційовано за параметром конструктивності (тип «гармонійний»), неконструктивності (типи «суб’єктно-домінантний», «залежно-адаптивний») і деструктивності (тип «дезінтегрований»). Останній демонструє найбільш несприятливий варіант психосоціального розвитку (залежність від зовнішніх обставин, групи, власних комплексів та невротичних переживань). Наявність проблемних зон і деформацій розвитку особистості у представників «суб’єктно-домінантного», «залежно-адаптивного» і особливо «дезінтегрованого» типів потребує цілеспрямованої психопрофілактики (корекції) з урахуванням як вікових, так і індивідуальних особливостей молоді.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
психосоціальний розвиток, тип розвитку, юнацький вік, індивідуалізація, особистість, критерії типізації, профілактика.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Абульханова-Славская К. А. О путях построения типологии личности / К. А. Абульханова-Славская // Психологический журнал.– №1(4) – 1983 – С. 14-29.
2. Бурменская Г. В. Типологический подход в возрастной психологии развития / Г. В. Бурменская // Вестник МГУ. Серия14. – 2000. – № 4. – С. 3-19
3. Шамне А. В. Теорія та практика психосоціального розвитку у підлітково-юнацькому віці / А. В. Шамне. – Київ : ТОВ ВНП «Інтерсервіс», 2015. – 488 с.
4. Shamne A. V. The conceptual model of psychosocial development in the period of adolescence / A. V. Shamne // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – 2013. – Vol. 3. – P.165-169.
5. Baltes, P. B. Lif-span developmental psychology: Observations on history theory revisited / P. B. Baltes. – N. J.: Erlbaum, 1983. – 176 с.
6. Loevinger J. Ego development: Conceptions and theories / J. Loevinger. – San Fracisco: Jossey-Bass, 1976. – 399 р.
7. Magnusson D. The logic and implications of a person approach / D. Magnusson // Reports from the Department of Psychology Stockholm Univ. –1996. – N. 817. – Р. 1004-1034.