Наталя Дерстуганова ВИЗНАЧЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ СТУПЕНЯ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ У НОРМАТИВНО-РЕКОМЕНДАЦІЙНИХ ДОКУМЕНТАХ ЄС

// Наука і освіта.  2024.  №3. – 12-16.

Наталя Дерстуганова,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри освіти та управління навчальним закладом,
“Класичний приватний університет”,
вул. Жуковського, 70-б, м. Запоріжжя, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2455-5695


ВИЗНАЧЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ СТУПЕНЯ ДОКТОРА ФІЛОСОФІЇ У НОРМАТИВНО-РЕКОМЕНДАЦІЙНИХ ДОКУМЕНТАХ ЄС


АНОТАЦІЯ:

У вітчизняному дискурсі для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (предметних, фахових), обґрунтовано використання терміна «загальні компетентності» (generic competences), водночас для позначення таких компетентностей у закордонному дискурсі вживається широкий спектр дефініцій. Мета даного дослідження полягає у виявленні тенденцій щодо використання термінів для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних) у закордонному дискурсі, зокрема у нормативно-рекомендаційних документах ЄС, що регулюють підготовку здобувачів третього освітньо-наукового рівня (докторів філософії). Для досягнення поставленої мети було використано такі методи, як: теоретичний аналіз, синтез, систематизація, порівняння та узагальнення представленого матеріалу. У статті наведені сучасні підходи щодо вибору термінів для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних) у закордонному дискурсі, зокрема у нормативно-рекомендаційних документах ЄС, що регулюють підготовку здобувачів третього освітньо-наукового рівня (докторів філософії). У ході дослідження з’ясовано, що у закордонному дискурсі не вироблено єдиного загальноприйнятого терміна для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних) компетентностей. Встановлено, що на сьогодні компетентності, відмінні від спеціальних (фахових, предметних), перебувають у центрі уваги наукової спільноти та є предметом науково-методологічних розробок на різних рівнях, результати яких втілюються у документах нормативно-рекомендаційного характеру. Показово, що у нормативно-рекомендаційних документах ЄС, зокрема у тих, якими регулюється процес підготовки здобувачів третього освітньо-наукового рівня (докторів філософії), надано перевагу конструкту «transferable skills». У роботі наведені способи перекладу словосполучення «transferable skills» з англійської мови на українську. З’ясовано, що у сучасному закордонному дискурсі для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних), окрім терміну «transferable skills», паралельно артикулюються такі словосполучення, як: «трансферабальні навички» (transferable skills), «трансверсальні компетентності» (transversal competences), «ключові компетентності» (key competences), «ключові компетенції» (key competencies), «загальні навички» (generic skills) та інші, підходи до окреслення змістового навантаження яких не завжди збігаються.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

трансферабальні навички, трансверсальні компетентності, загальні компетентності, загальні навички, ключові компетентності, ключові компетенції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Про унесення змін до Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки від 30.04.2020 р. №584. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0584729-20#Text
2. Семеног О. М., Попова О. А., Кондрицька О. І. Трансверсальні компетентності у вимірах партнерської взаємодії: викладач і здобувач вищої освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 3, ч. 1. С. 111–120.
3. Catalogue of Transversal Competences. Key for Employability. URL: https://www.keystart2work.eu/images/docs/o2-catalogue/O2_Catalogue_EN.pdf
4. Costello E., Brown M., Butler D., Girme P., Kaya S., Kirwan C. … Paterson L. Assessment of Transversal Skills in STEM: From theory to practice in a large scale research project. In E. Langran (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1026-1033). San Diego, CA, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). 2022. Retrieved May 23, 2023 from https://www.learntechlib.org/primary/p/220845/
5. Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC
6. Identifying Transferable Skills and Competences to Enhance Early-Career Researchers Employability and Competitiveness. 2018. URL: https://eurodoc.net/skillsreport-2018.pdf
7. Janicka-Panek T., Kalishchuk S., Serhieienkova O. International key competencies and training model for the development of personal and social competencies. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University, series Psychology. 2024. 42–48. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2024.1/08
8. Liston A., Makaroff L. Strategic career building during your PhD: a timeline for maximizing your opportunities. Immunology and cell biology. 2023. https://doi.org/101.10.1111/imcb.12668.
9. Principles for Innovative Doctoral Training. (2011). URL: https://euraxess.ec.europa.eu/sites/default/files/policy_library/principles_for_innovative_doctoral_training.pdf
10. Rhinehart S. Applying the Transferable Skill Set of a PhD to Emerging Data Fields. Non-Academic Careers for Quantitative Social Scientists. 2023. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35036-8_12
11. Salzburg II «Initiative Recommendations» of the European University Association (EUA Council for Doctoral Education), 2010. URL: https://eua.eu/downloads/publications/salzburg%20ii%20recommendations%202010.pdf
12. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Київ : CS Ltd., 2015. 32 p.
13. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. URL: https://www.oecd.org/pisa/definition-selection-key-competencies-summary.pdf
14. Transversal Competencies In Education Policy And Practice (Phase I) Regional Synthesis Report. 2013 Asia-Pacific Education Research Institutes Network (ERI-Net).
15. UK Quality Code for Higher Education. Advice and Guidance. Research Degrees. 2018. URL: https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/quality-code/advice-and-guidance-research-degrees.pdf?sfvrsn=b424c181_8

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.