// Наука і освіта. – 2024. – №3. – 97-105.
Валерій Олефір,
доктор психологічних наук, доцент,
завідувач кафедри загальної психології,
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна,
пл. Свободи, 6, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3552-3277
Світлана Котенко,
аспірантка 3-го року навчання,
кафедра загальної психології,
факультет психології,
Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна,
пл. Свободи, 6, м. Харків, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0234-5021
МЕДІАТОРНА РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОГО КАПІТАЛУ У ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МІЖ ВИМОГАМИ НАВЧАННЯ ТА ЕМОЦІЙНИМ ВИГОРАННЯМ У СТУДЕНТІВ
АНОТАЦІЯ:
Стаття досліджує медіаторну роль психологічного капіталу у взаємозв’язку між вимогами навчального середовища та емоційним вигоранням у здобувачів вищої освіти. Сучасні виклики вимагають від студентів здатності адаптуватися до змін і використовувати свої ресурси для досягнення довгострокових цілей. При цьому емоційне вигорання стає суттєвою перешкодою на шляху до академічної успішності та формування професійної ідентичності. У дослідженні взяли участь 213 студентів віком від 17 до 47 років, з яких 84,5% – жінки. Метою дослідження було визначити, чи виступає психологічний капітал медіатором між вимогами навчального середовища та емоційним вигоранням. Методи дослідження. Психологічний капітал оцінювався за допомогою україномовної версії опитувальника PCQ-12, що вимірює самоефективність, надію, оптимізм і резильєнтність; вимоги та ресурси навчального середовища оцінювалися за допомогою Опитувальника ресурсів та вимог середовища для студентів, що складається з 18 пунктів та використовує 5-бальну шкалу для оцінки рівня згоди респондентів. рівень емоційного вигорання діагностувався за допомогою україномовної версії Опитувальника емоційного вигорання Маслач для студентів (MBI-SS), що містить 15 пунктів, оцінених за 7-бальною шкалою. Усі опитувальники показали достатню надійність, з α Кронбаха понад 0,7 для PCQ-12, понад 0,6 для опитувальника вимог середовища та понад 0,8 для MBI-SS. Результати дослідження. Виявлено, що високі вимоги до студентів значно підвищують рівень вигорання, а психологічний капітал виступає буфером, частково знижуючи цей вплив. Статистичний аналіз показав, що психологічний капітал пояснює дві третини дисперсії зв’язку між вимогами навчального середовища та емоційним вигоранням, що підтверджує його роль. Результати дослідження відкривають нові можливості для розробки інтервенцій, спрямованих на підвищення рівня самоефективності, резильєнтності, оптимізму та надії у студентів з метою зниження ризику вигорання. Водночас дослідження має обмеження, пов’язані з крос-поперечним дизайном та використанням методик самооцінювання, що може впливати на точність результатів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
вигорання, особистісні ресурси, психологічний капітал, самоефективність, студенти, оптимізм, резильєнтність, академічне вигорання, вимоги освітнього середовища.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Боснюк В.Ф., Олефір В.О. Взаємодія вимог освітнього середовища та особистісних ресурсів в прогнозуванні академічного вигоряння. Психологічний часопис: науковий журнал. Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2020. Т. 4, № 6. С. 169–184.
2. Олефір В., Боснюк В. Адаптація шкали психологічного капіталу (ПсиКап-12C). Insight: The Psychological Dimensions of Society. 2023. С. 50–71. DOI: 10.32999/KSU2663-970X/2023-9-4.
3. Carmona-Halty M., Salanova M., Llorens S., Schaufeli W. How Psychological Capital Mediates Between Study-Related Positive Emotions and Academic Performance.
Journal of Happiness Studies. 2019. № 20. Р. 1–13. DOI: 10.1007/s10902-018-9963-5.
4. Carmona-Halty M., Schaufeli Wilmar B., Salanova Mar. Good Relationships, Good Performance: The Mediating Role of Psychological Capital – A Three-Wave Study Among Students. Frontiers in Psychology. 2019. Т. 10. Р. 12-25.
5. Cheung Francis, Tang So Kum, Tang Shuwen. Psychological Capital as a Moderator Between Emotional Labor, Burnout, and Job Satisfaction Among School Teachers in China. International Journal of Stress Management. 2011. Т. 18. Р. 348–371. DOI: 10.1037/a0025787.
6. Cho Soohyun, Noh Hyunkyung, Yang Eunjoo, Lee Jayoung, Lee Narae, Schaufeli Wilmar, Lee Sang. Examining the job demands-resources model in a sample of Korean correctional officers. Current Psychology. 2020. Т. 39. Р. 23-31. DOI: 10.1007/s12144-020-00620-8.
7. Heikkila R., Finch J., Waters A. M., Farrell L. J. Preliminary effectiveness of a brief school-based hero intervention: Improving the wellbeing of final year adolescent female students. Child Psychiatry and Human Development. 2023. Advance online publication. DOI: 10.1007/s10578-023-01629-3.
8. Horan K. Burnout and Psychological Capital in Baccalaureate Nursing Students Enrolled in Clinical Rotations. Seton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). 2022. № 2996. Р. 51-58. URL: https://scholarship.shu.edu/dissertations/2996.
9. Ji Won You. The relationship among college students' psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences. 2016. № 49. С. 17–24. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.05.001.
10. Leiter M. Conceptual Implications of Two Models of BurnoutA Response To Golembiewski. Group & Organization Management. 1989. Т. 14. С. 15–22. DOI: 10.1177/105960118901400103.
11. Lesener T., Pleiss L. S., Gusy B., Wolter C. The Study Demands-Resources Framework: An Empirical Introduction. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. Т. 17, № 14. Р. 5183. DOI: 10.3390/ijerph17145183.
12. Luthans F., Youssef C., Avolio B. Psychological capital: developing the human competitive edge. New York, 2007. 250 p.
13. Madigan D., Curran T. Does burnout affect academic achievement? A meta-analysis of over 100,000 students. Educational Psychology Review. 2021. Т. 33, № 1. P. 1–28. DOI: 10.1007/s10648-020-09533-1.
14. Martínez Isabel, Youssef-Morgan Carolyn, Chambel Maria, Marques-Pinto Alexandra. Antecedents of academic performance of university students: Academic engagement and psychological capital. Educational Psychology. 2019. Т. 39, № 8. P. 134-145.
15. Meier S. Toward a theory of burnout. Human Relations. 1983. Т. 36, № 10. P. 899–910.
16. Nabais A. R., Chambel M. J., Carvalho V. S. Unravelling time in higher education: Exploring the mediating role of psychological capital in burnout and academic engagement. Education Sciences. 2024. Т. 14, № 6. P. 663. DOI: 10.3390/educsci14060663.
17. Newman A., Ucbasaran D., Zhu Fei, Hirst G. Psychological capital: A review and synthesis. Journal of Organizational Behavior. 2014. № 35. P. 120–138.
18. O'Reilly A. Developing psychological capital in a student population. Department of Psychology, Dublin Business School, 2016. 72 p. URL: https://esource.dbs.ie/server/api/core/bitstreams/068d1bc4-c71e-482b-a357-2cccfc64abd5/content.
19. Riolli L. Psychological Capital as a Buffer to Student Stress. Psychology. 2012. № 3. P. 1202–1207. DOI: 10.4236/psych.2012.312A178.
20. Satija P., Kaur J. Does Psychological Capital Pave the Way for Academic Adjustment – Evidence from Business School Students. Journal of Strategic Human Resource Management. 2019. Т. 8, № 3. P. 53–62.
21. Schaufeli W. B. Burnout: A critical overview. The Cambridge handbook of stress and mental health / Ed. by J. L. Brown. Cambridge: Cambridge University Press, 2023. P. 123–145. DOI: 10.1017/9781009268332.012.
22. Schaufeli W. B., Maslach C., Marek T. Professional burnout: Recent developments in theory and research. Abingdon, 1993. 312 p.
23. Siu O., Jiang X. Psychological Capital Among University Students: Relationships with Study Engagement and Intrinsic Motivation. Journal of Happiness Studies. 2013. № 15. P. 979–994. DOI: 10.1007/s10902-013-9459-2.
24. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Occupational Safety and Workplace Health. The Job Demands-Resources Model / Taris T., Schaufeli W.; Ed. by Sharon Clarke, Tahira M. Probst, Frank Guldenmund, Jonathan Passmore. Hoboken: John Wiley & Sons, 2016. 560 p.