Катерина Суятинова ПАРТНЕРСЬКА ВЗАЄМОДІЯ СІМ’Ї ТА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

// Наука і освіта.  2024.  №2. – 41-46.

Катерина Суятинова,
кандидат педагогічних наук,
доцент кафедри дошкільної і спеціальної освіти,
Криворізький державний педагогічний університет,
пр. Університетський, 54, м. Кривий Ріг, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0263-4800


ПАРТНЕРСЬКА ВЗАЄМОДІЯ СІМ’Ї ТА ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається питання актуальності виховання дітей та молоді у цифровому просторі, зумовленої низкою вагомих чинників, які роблять цю сферу пріоритетною для суспільства. По-перше, зростання ролі цифрового простору у становленні особистості неможливо переоцінити. Сучасні діти та молодь із раннього віку оточені цифровими технологіями, які глибоко впливають на їх навчання, спілкування, дозвілля та світогляд. Їхнє життя дедалі більше проходить онлайн, тому формування в них цифрових навичок, медіаграмотності та критичного мислення стає не просто важливим, а й життєво необхідним завданням. По-друге, соціально-економічні та технологічні зміни, які стрімко відбуваються в Україні, кидають виклик традиційним методам виховання. Традиційні форми та засоби навчання, які передбачають використання лише паперових носіїв інформації, уже не можуть задовольнити освітні потреби дітей і початкових класів, і дошкільного віку. По-третє, військова агресія росії проти України суттєво вплинула на життя дітей та молоді, додавши нових викликів та загроз. Їх доступ до інформації, спілкування та освіти став частково обмеженим, що потребує додаткових зусиль із боку дорослих для забезпечення їхньої безпеки та психологічного комфорту в онлайн-середовищі. Формування цифрової компетентності – це спільна відповідальність дорослих та дітей. Завдяки активній участі дорослих діти можуть здобути необхідні навички та знання, щоб безпечно та відповідально використовувати цифрові технології для власного розвитку та успішного життя в сучасному суспільстві.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

цифровий простір, цифрова компетентність, освітній процес, інформаційно-комунікаційні технології, інформаційне суспільство, партнерська взаємодія, педагогічна взаємодія, дошкільний вік, початкова школа.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Базовий компонент дошкільної освіти / наук. кер. Т.О. Піроженко ; авт. кол-в: О.М. Байєр та ін. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/ Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20 doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 20.05.2024).

2. Виховання дітей та молоді у цифровому просторі : посібник / К.О. Журба та ін. Київ, 2022. 124 с.

3. Грудинін Б.О. Педагогічна взаємодія: вимоги в контексті особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 5. С. 245–255. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ pednauk_2014_5_31 (дата звернення: 29.05.2024).

4. Ковальчук В.А. Педагогіка партнерства у професійній діяльності вчителя : навчальний посібник. Житомир : ЖДУ, 2023. 100 с.

5. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі / V. Kremen та ін. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2022. Т. 4. № 2. С. 1–30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206.

6. Кочерга О. Психофізіологічний аспект народження партнерства. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. № 2. С. 4–12.

7. Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 № 2657-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2657-12#Text (дата звернення: 26.05.2024).

8. Суятинова К.Є. Педагогічна взаємодія у вихованні дітей дошкільного віку. Збірка матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю), 20–21 квітня 2023 р. Івано-Франківськ, 2023. С. 54–57. URL: https://www.kspu.edu/FileDownload. ashx/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BA%D 0%B0%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1% 80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2%20 %D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1% 80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%20 2023.pdf?id=e35a784d-5c69-4863-9401-10fa4a3e1463 (дата звернення: 30.05.2024).

9. Суятинова К.Є. Формування цифрової компетентності дітей дошкільного віку. Інноваційна педагогіка. 2022. № 44. Т. 2. С. 148–151. URL: http://www. innovpedagogy.od.ua/archives/2022/44/part_2/30.pdf (дата звернення: 25.05.2024).

10. «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти у 2020/2021 навчальному році» : Інструкт.-метод. рек. від 30.07.2020 № 1/9-411. URL: https://osvita.ua/doc/ files/news/753/75395/5f2402c174135147155911.pdf (дата звернення: 26.05.2024). 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.