Наталія Мордовцева, Дмитро Ужченко КОМУНІКАТИВНО-КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ

// Наука і освіта.  2024.  №2. – 27-32.

Наталія Мордовцева,
кандидатка педагогічних наук, доцентка,
доцентка кафедри початкової освіти
Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
вул. Віктора Новікова, 2, м. Лубни, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1827-9404


Дмитро Ужченко,
кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри початкової освіти
Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»,
вул. Віктора Новікова, 2, м. Лубни, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4619-1223


КОМУНІКАТИВНО-КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НА ЗАНЯТТЯХ ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглянуто ключові положення стосовно комунікативно-компетентнісного підходу у підготовці студентів першого (бакалаврського) рівня психолого-педагогічних спеціальностей, також надано акцент комунікативній складовій на заняттях гуманітарного циклу. Указано, що знаковою рисою комунікативної компетентності майбутніх фахівців психолого-педагогічних спеціальностей є те, що пріоритетом є не самі теоретичні знання, а вміння здобувачів освіти застосувати їх на практиці в подальшій професійній діяльності у процесі пошуку рішень проблем у різноманітних ситуаціях (використання знань в дії). Нові пріоритети сьогодення вимагають спрямовувати підготовку майбутнього фахівця на формування умінь оперувати власними знаннями, управляти фаховою інформацією, активно і професійно діяти, швидко приймати рішення в нетипових професійних ситуаціях, тобто на формування компетентностей, і, перш за все, комунікативної компетентності, як ключової компетентності майбутнього фахівця з вищою освітою. Автори підкреслюють, що важливою умовою здійснення комунікативно-компетентнісного підходу на заняттях гуманітарного циклу для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня психолого-педагогічних спеціальностей є поглиблене вивчення поняття комунікація, комуніканти, текстова діяльність, мовленнєва діяльність, сфера комунікації, дискурс, жанри педагогічної комунікації тощо. Реалізація комунікативно-компетентнісного підходу буде ефективною завдяки використанню на заняттях активних, діяльнісних, комунікативно орієнтованих методів та прийомів, комунікативних вправ і завдань, моделюючи різнотипні навчальні комунікативні ситуації, застосуванню проблемних завдань, мовних ігор, рольових ігор, проєктів, диспутів, мозкових штурмів тощо.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

компетентність, комунікативна компетентність, майбутні вчителі, майбутні психологи, професійна діяльність.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
 

1. Калашнік Н.В. Формувааня міжкультурної комунікативної компетентності у іноземних студентів у вищих медичних навчальних закладах України : [текст] дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 теорія та методика виховання / Н.В. Калашнік, м. Умань, 2015 р. 335 с.

2. Лупак Н. М. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтермедіальної технології : монографія / Н. М. Лупак. Тернопіль: Підручники і посібники. 2020. 452 c.

3. Мамчур Л., Кучеренко І. Компетентнісна спрямованість – пріоритетний напрям мовної освіти XXI століття. Філологічний часопис. 2015. Вип. 1. С. 168–175.

4. Мамчур Л.І. Лінгводидактичні підходи до формування комунікативної компетентності учнів основної школи. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». Том 1(59). 2011. С. 124-128. URL: file:///C:/Users/Asus/Downloads/3766- %D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20 % D 1 % 8 1 % D 1 % 8 2 % D 0 % B 0 % D 1 % 8 2 % D 1 % 8 2%D1%96-6493-1-10-20190508.pdf

5. Мамчур Л.І. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи: автореферат дисертації на здобуття наукового ступ. д. пед.н.: 13.00.02. теорія та методика навчання (українська мова) / Л. І. Мамчур, Херсон, 2012. 44 с.

6. Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб./ Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк. К. : Ленвіт. 2015. 320 с.

7. Наукова комунікація як складник фахової діяльності : практикум / уклад. Л. І. Прокопенко. Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович. 2021. 99 с.

8. Хома Т. В. Комунікативна компетентність, її складові. Науковий вісник Мукачівського державного університету : Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 1 (7). 2018. С. 203–206.

9. Mordovtseva N., Slobodian O., Hryhorieva I., Uzhchenko I., Tsalapova O., & Makarenko, I. Сommunication Culture as a Key Professional Skill. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2023. № 15(3). Рр. 55–71. https://doi.org/10.18662/rrem/15.3/753

10. Green, T., Hoffmann, M., Donovan, L., & Phuntsog, N. (2017). Cultural communication characteristics and student connectedness in an online environment. Perceptions and Preferences of Online Graduate Students, 32 (2), 1–29. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1163688.pdf. 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.