// Наука і освіта. – 2024. – №2. – 3-11.
Наталія Возчикова,
аспірант кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0900-4417
КРИТЕРІЇ ТА РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ ПЕРЕДКОМУНІКАТИВНИХ ТА БАЗОВИХ КОМУНІКАТИВНИХ ВМІНЬ І НАВИЧОК У ДІТЕЙ РАННЬОГО
ВІКУ З УСКЛАДНЕННЯМИ РОЗВИТКУ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено проблемі діагностики дефіцитарності розвитку передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок у дітей раннього віку з ускладненнями розвитку. Автор підкреслює, що діагностику дітей раннього віку потрібно розглядати як загальний підхід до організації особистісно орієнтованого процесу виховання, спрямованого на забезпечення повноцінного індивідуального розвитку кожної дитини від народження і до періоду раннього дитинства. Науковцями наводяться критерії оцінки унормованого розвитку довербальних вмінь і навичок дітей раннього віку, що дозволяє виявити групу ризику у сфері комунікативно-мовленнєвої недостатності. В межах статті автором виокремлено авторські дефініції «передкомунікативні вміння і навички», «базові комунікативні вміння і навички», «діти з ускладненнями розвитку» та розкрито їх сутність. Наголошено на тому, що діти з ускладненнями розвитку – це діти віком до 3 років, які мають високу ймовірність відставання у фізичному та (або) психомовленнєвому розвитку за відсутності ранньої комплексної корекційно-розвиткової підтримки. Для розв’язання ключових завдань констатувального етапу експериментального дослідження автором визначено критерії сформованості передкомунікативних та базових комунікативних вмінь і навичок дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, а саме: імпресивно-діяльнісний, лінгвістично-когнітивний та соціально-комунікативний критерії, а також визначено показники їх сформованості. Також за визначеними критеріями та показниками виведено рівні сформованості передкомунікативних і базових комунікативних вмінь і навичок дітей раннього віку з ускладненнями розвитку, а саме: високий, достатній, середній, низький. Кожен рівень детально описаний і розкриває особливості унормованого та дизонтогенетичного розвитку невербальних і вербальних компонентів комунікативної функції дітей раннього віку.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
комунікативні навички, комунікативно-мовленнєва діяльність, діти раннього віку, дизонтогенез, ускладнення у розвитку, експериментальне дослідження, критерії і рівні сформованості.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Мартиненко І.В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія. Київ: ДІА. 2016. 304 с.
2. Крутій К.Л. Психолого-педагогічна діагностика розвитку дітей раннього дошкільного віку: Навчально- методичний посібник. Кременчук: Християнська Зоря, 2008. 217 с.
3. Шульженко Д.І. Дизонтогенетичні аспекти ранньої корекційно-педагогічної роботи в соціально-реабілітаційних центрах. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб. наук. пр. 2004. № 1(3). С. 494–499.