// Наука і освіта. – 2024. – №2. – 73-79.
Світлана Ситнік,
доктор психологічних наук, професор,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5875-919X
Вікторія Малиш,
старший викладач кафедри практичної психології,
Одеський національний морський університет,
вул. Мечникова, 34, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-6869-4822
ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СТРУКТУРІ ДЕТЕРМІНАНТ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ
АНОТАЦІЯ:
У статті представлено результати емпіричного дослідження емоційного інтелекту у структурі детермінант професійного самовизначення старшокласників. Йдеться про етап самовизначення людини, який передує конкретному вибору професії і включає усвідомлення власних інтересів, досвід опанування різних професійних сфер та адекватні знання про себе і свої можливості. Більшість сучасних старшокласників має низький рівень емоційного інтелекту, не дуже добре розуміє свої емоції, не має високої потреби у самопізнанні та пізнанні інших, імпульсивна у своїх реакціях і не може ефективно керувати своїми емоціями. І це прямо пов'язано зі слабким інтересом до видів професій, які передбачають спілкування з людьми. Натомість старшокласники з вищим рівнем емоційного інтелекту виявляють більший інтерес до професій, пов'язаних із людьми, природою або художніми образами, більше цікавляться географією, літературою та мистецтвом. Емоційний інтелект впливає на емоційне ставлення старшокласників до вибору професії, пов’язаний із численними детермінантами професійного самовизначення, такими як автономність та самостійність у виборі професії, інформованість про світ професій, уміння планувати професійне життя, емоційне ставлення до ситуації вибору професії, соціальні, моральні, естетичні, утилітарні мотиви вибору майбутньої спеціальності. На професійне самовизначення старшокласників впливають п'ять базових чинників, серед яких важливе місце посідають мотивація, прийняття рішення про напрям професійної діяльності, вибір професійного середовища, урахування соціальних аспектів та впевненість у собі. Емоційний інтелект є важливим компонентом цього процесу, оскільки допомагає краще розуміти та керувати емоціями, які впливають на професійний вибір.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
емоційний інтелект, тип професії, професійне середовище, мотив вибору професії, професійна готовність, властивості особистості.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА: