Світлана Ситнік, Вікторія Малиш ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СТРУКТУРІ ДЕТЕРМІНАНТ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ

// Наука і освіта.  2024.  №2. – 73-79.

Світлана Ситнік,
доктор психологічних наук, професор,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5875-919X


Вікторія Малиш,
старший викладач кафедри практичної психології,
Одеський національний морський університет,
вул. Мечникова, 34, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0009-0002-6869-4822


ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ У СТРУКТУРІ ДЕТЕРМІНАНТ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ


АНОТАЦІЯ:

У статті представлено результати емпіричного дослідження емоційного інтелекту у структурі детермінант професійного самовизначення старшокласників. Йдеться про етап самовизначення людини, який передує конкретному вибору професії і включає усвідомлення власних інтересів, досвід опанування різних професійних сфер та адекватні знання про себе і свої можливості. Більшість сучасних старшокласників має низький рівень емоційного інтелекту, не дуже добре розуміє свої емоції, не має високої потреби у самопізнанні та пізнанні інших, імпульсивна у своїх реакціях і не може ефективно керувати своїми емоціями. І це прямо пов'язано зі слабким інтересом до видів професій, які передбачають спілкування з людьми. Натомість старшокласники з вищим рівнем емоційного інтелекту виявляють більший інтерес до професій, пов'язаних із людьми, природою або художніми образами, більше цікавляться географією, літературою та мистецтвом. Емоційний інтелект впливає на емоційне ставлення старшокласників до вибору професії, пов’язаний із численними детермінантами професійного самовизначення, такими як автономність та самостійність у виборі професії, інформованість про світ професій, уміння планувати професійне життя, емоційне ставлення до ситуації вибору професії, соціальні, моральні, естетичні, утилітарні мотиви вибору майбутньої спеціальності. На професійне самовизначення старшокласників впливають п'ять базових чинників, серед яких важливе місце посідають мотивація, прийняття рішення про напрям професійної діяльності, вибір професійного середовища, урахування соціальних аспектів та впевненість у собі. Емоційний інтелект є важливим компонентом цього процесу, оскільки допомагає краще розуміти та керувати емоціями, які впливають на професійний вибір.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоційний інтелект, тип професії, професійне середовище, мотив вибору професії, професійна готовність, властивості особистості.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
1. Завязкіна Н.В., Лисенко І.П., Полудень І.В. Роль емоційного інтелекту в професійному самовизначенні підлітків. Габітус. 2021. № 17. С. 77–81. DOI: 10.32843/ 2663-5208.2021.27.12.
2. Мартиненко О.О. Загальні особливості професійного самовизначення сучасних старшокласників. Габітус. 2020. Вип. 16. С. 151–155. DOI: 10.32843/2663- 5208.2020.16.24.
3. Марчик В.І. Професійне самовизначення випускників у різних населених пунктах . Освіта та наука у мінливому світі: проблеми та перспективи розвитку. Дніпро : ДНУ ім. Олеся Гончара, 2021. С. 80‒81. DOI: 10.31812/123456789/4280.
4. Марчук С.В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2022. № 3. С. 20–23. DOI: 10.32782/psy-visnyk/2021.3.4.
5. Могиляста С. Розвиток емоційного інтелекту старшокласника: Методика і результати дослідження. European humanities studies: State and Society. 2020. № 2. С. 74–95. DOI: 10.38014/ehs-ss.2020.2.06.
6. Петриченко Л. Професійне самовизначення особистості як психолого-педагогічна проблема. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Т. 11. № 5. С. 52–58. DOI: 10.31110 /2616-650x-vol11i5-008.
7. Сервачак О., Романій С. До проблеми самопізнання та самовизначення студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи. 2021. № 17. С. 117–123. DOI: 10.35619/praprv.v1i17.248.
8. Чечко І.І. Професійне самовизначення старшокласників як передумова успішної професійної самореалізації та кар’єрного розвитку. Вчені записки Таврійського національного університету В.І. Вернадського. Серія «Психологія». 2020. № 3. С. 39–45. DOI: 10.32838/2709-3093/2020.3/07.
 
         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.