Світлана Симоненко, Олена Грек, Олена Костюніна ОПАНУВАЛЬНА ПОВЕДІНКА ТА ЖИТТЄСТІЙКІСТЬ В УМОВАХ БОЙОВОГО СТРЕСУ

// Наука і освіта.  2024.  №1. – 75-80.

Світлана Симоненко,
доктор психологічних наук, професор,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5491-6637


Олена Грек,
кандидат психологічних наук, доцент,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7925-0939


Олена Костюніна,
асистент,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9693-8455


ОПАНУВАЛЬНА ПОВЕДІНКА ТА ЖИТТЄСТІЙКІСТЬ В УМОВАХ БОЙОВОГО СТРЕСУ


АНОТАЦІЯ:
У статті представлено емпіричне дослідження, присвячене вивченню психологічних особливостей опанувальної поведінки військовослужбовців, що знаходяться у стані бойового стресу. Опанувальна поведінка представлена як комплексний феномен, пов’язаний з рівнем життєстійкості. У статті запропоновано методики дослідження, зроблено кількісний і якісний аналіз результатів дослідження. Отримані результати дослідження доводять, що у досліджуваних недостатньо розвинені соціальний компонент (дефіцит спілкування) та компонент контролю, що компенсуються сформованою готовністю діяти без надійних гарантій на успіх, відкритістю до нового досвіду та фокусом на фізичній активності.

 

КЛЮЧОВІ СЛОВА:

опанувальна поведінка, життєстійкість, бойовий стрес, психологічна готовність, індивідуальні стратегії, прийняття ризику, військовослужбовці.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
1. Вірна Ж.П. Життєво-стильовий концепт мотиваційно-смислової регуляції: професійна методологія і практика. Психологія і суспільство. 2009. №4. С. 191–201.
2. Гавриловська К. П., Дем’янчук Ю. Ю. Формування життєстійкості особистості: арт-коучинговий підхід. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституті психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2019. Том VI, Вип. 16, 83–90.
3. Корніяка О. М. Життєстійкість у професії викладача. Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2019. № 19, 93–110. 
4. Корнієнко І. О. Вікові відмінності опанувальної поведінки. Проблеми сучасної психології : Зб. Наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’янець – Подільський: Аксіома, 2014. В.25. С.126–138.
5. Корнієнко І.О. Дослідження копінг-стратегій студентів з різним рівнем тривожності в ситуації іспиту. Проблеми сучасної психології: Зб. наук. праць Кам’янець- Подільського національного університету ім.Івана Огієнка, Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільській: Аксіома, 2012. В.18. С. 395–407.
6. Кузікова С. Б. Життєстійкість як адаптаційний ресурс особистості. Психологічні координати розвитку особистості: реалії і перспективи: зб. наук. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. онлайн-конф. (27-28 квітня 2020 р., м. Полтава). 71–73.
7. Маннапова К. Р. Життєстійкість в системі поняття життєздатності. Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. 2012. Вип. 44 (1), 143–150.
8. Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи. Навчальний посібник. Том 2. Київ, 2018. 240 с.
9. Родінa Н. В. Психологія копінг–повeдінки: систeмнe модeлювaння: моногрaфія / Н.В.Родінa. Одeсa: видaвeць Букaєв В.В., 2011. 364 с.
10. Титаренко Т. М. Життєві кризи: технології консультування / Т.М. Титаренко. К. 2007. 324с.
11. Ткачук Т. А. Копінг–поведінка: стратегії та засоби реалізації. Монографія. Ірпінь: НУ Державної податкової служби України, 2011. 286 с.
12. Чиханцова О. А. Модель життєстійкості особистості. Актуальні проблеми психології. Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2017. Вип. 17. Т. 5, 142–150.
13. Чиханцова О. А. Життєстійкість та її зв’язок з цінностями особистості. Зб. наук. праць Кам’янець- Подільського національного університету ім. Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. 2019a. № 42, 211–232.
14. Чиханцова О. А. Життєстійкість самодетермінованої особистості та її складові. Монографія за ред. Л. З. Сердюк. Психологічні технології самодетермінації розвитку особистості (с. 71-79). Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2019b.
15. Folkman S. Ways of Coping Questionnaire sampler set: Manual, test booklet, scoring key / S.Folkman, R.S.Lazarus. Palo Alto CA: Mind Garden Inc. for Consulting PsychologistsPress, 1988. 42 p.
16. Forman S. G. Coping Skills Interventions for Children and Adolescents / Susan G. Forman.Jossey-Bass Publishers, 1993. 209 p.
17. Frydenberg E. Adolescent Coping. Theoretical and Research Perspectives / Erica Frydenberg.London; New York: Routledge, 1997. 233 р.
18. Lahad M., Leykin D. The Integrative Model of Resiliency –The «BASIC Ph» Model, or What Do We Know about Survival? The «BASIC Ph» Model of Coping and Resiliency Theory, Research and Cross-Cultural. London, UK and Philadelphia, USA: Jessica Kingsley, 2013. 11–32.
19. Lazarus R.S., Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer, 1984.
20. Lazarus R. Coping with Aging / Richard S. Lazarus, Bernice N. Lazarus. Oxford University Press: 2006. p. 256.
21. Stress and the Family. Coping with Normative Transitions / Ed. By I. Hamilton,McCubbin, Ph.D., and Charles R. Figley, Ph.D. New York: Brunner/Mazel Publishers, 1983.Vol.1. 324 p.
22. Selye H. The Stress of Life. N.Y. 1956. 216 p.

 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.