Лариса Журавльова ОСОБИСТІСНІ ВЛАСТИВОСТІ ТА КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ

// Наука і освіта.  2024.  №1. – 53-62.

Лариса Журавльова,
доктор психологічних наук, професор,
Поліський національний університет,
Бульвар Старий, 7, м. Житомир, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4020-7279


ОСОБИСТІСНІ ВЛАСТИВОСТІ ТА КОМПЕТЕНЦІЇ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність проблеми. Оскільки емпатія є базовою метанавичкою фахівців соціономічних професій і, загалом, умовою існування людської цивілізації, то вивчення особливостей розвитку цього феномену у фахівців допомагаючих професій є вкрай важливим для здійснення спрямованих психологічних інтервенцій. Мета дослідження полягала у вивченні темпорального аспекту розвитку емпатії та її особистісних корелятів у майбутніх фахівців соціономічних професій. Ми припустили, що глобалізаційні процеси, технологічний розвиток, зокрема віртуалізація соціальних та міжособистісних взаємин, поглиблення ситуацій невизначеності детермінують негативну динаміку еволюційного розвитку емпатії особистості. Методи дослідження: тест на визначення рівня розвитку емпатії для підлітків та юнаків Л. П. Журавльової, самоактуалізаційний тест Ю. Є. Альошиної, Л. Я. Гозмана, М. В. Кроз (САТ), тест упевненості в собі В. Г. Ромека, тест-опитувальник дослідження рівня асертивності (модифікований В. Каппоні, Т. Новак), опитувальник К. Томаса «Визначення способів регулювання конфліктів» (стратегічні форми поведінки в конфліктній ситуації), методика діагностики спрямованості особистості Б. Басса в адаптації Л. П. Журавльової та М. К. Романової з метою діагностики екологічної (екоцентричної) спрямованості. Результати. Отримані результати підтвердили гіпотезу щодо негативної еволюційної динаміки емпатії людини. Знаходження емпіричних особистісних корелятів емпатії майбутніх фахівців соціономічного спрямування є умовою актуалізації та формування фахових компетентностей, зокрема soft skills. Психокомплекс емпатійних детермінант soft skills майбутніх фахівців соціономічних професій репрезентується системою особистісних корелятів інтегральної емпатії та співчуття (її когнітивно-емоційна форма). Складовими психокомплексу є емпатія, контактність, пізнавальні потреби, креативність, асертивність, екоцентрична спрямованість. Володіння такими метанавичками дозволить останнім створювати фасилітативні простори для професійних психологічної допомоги та супроводу потерпілих внаслідок повномасштабного вторгнення Росії в Україну.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інтегральна емпатія, форми емпатії, самоактуалізація, асертивність, екологічна спрямованість, емпатійна міжособистісна взаємодія, м’які навички (soft skills), фахові компетенції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:
1. Басманова Н. І. Розвиток компетенцій майбутніх психологів. Наука і освіта. 2014. № 5. С. 7 – 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_3.
2. Варгата О., Комар Т., Афанасенко В., Кулешова О., Міхєєва Л. «Soft skills» як важлива умова самотворення особистості фахівців соціономічних професій: теорія і практика. Даллас, США: «Праймедіа д-Запуск ТОВ», 2023. 162 с. URL: https://www.researchgate.net/ publication/371891392
3. Журавльова Л. П., Романова М. К. Вплив емпатії на розвиток екологічної спрямованості жінок дорослого віку. Вісник Одеського національного університету. Серія: Психологія. 2013. Т. 18, Вип. 22(2). С. 25 – 34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vonu_psi_2013_18_22(2)__5
4. Журавльова Л. П., Романова М. К. Психологія екологічної свідомості в акмеогенезі. Соціальна адаптація людей літнього віку в сучасному суспільстві, ортобіоз та паліативна допомога із циклу: Психологічні складові сталого розвитку суспільства: пошук психологічного обґрунтування на виклики сучасності./ Матеріали VІ науково-практичної конференції та форуму університетів третього віку (21-22 листопада 2019 року, м. Луцьк). За заг. наук. ред. Ж. П. Вірної. Луцьк: СНУ імені Лесі Українки, 2019. 290 с. – C. 27 – 38. URL: http://eprints.zu.edu. ua/30492/1/12%20lp.pdf
5. Журавльова Л. П., Шмиглюк О. Г. Етнічна ідентичність та особистісне зростання. Особистісне зростання в умовах трансформації сучасного суспільства: монографія. Ред. колегія: Т. В. Коломієць, Т. Ю. Кулаковський, Г. В. Пирог; за науковою редакцією професора Л. П. Журавльової. Житомир: Вид. О. О. Євенок, 2020. С. 7 – 34. 
6. Ортега-і-Гассет Х. Вибрані твори. К.: Основи, 1994. 424 с.
7. Сторож Вікторія. Психологічні особливості емпатії майбутніх фахівців соціономічної сфери. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. № 51 (2023). С. 109 – 114. URL: http://journals.dspu.in.ua/index.php/psychology/ article/view/470/429.
8. Чугуєва І. Є., Мороз Р. А. Життєва філософія «slow lіfe» як чинник безпечного психологічного простору особистості. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. Випуск 3, 2022. С. 139 – 143.
9. Aritzeta A., Balluerka N., Gorostiaga A., Alonso-Arbiol I., Haranburu M., Leire Gartzia L. Classroom emotional intelligence and its relationship with school performance. European Journal of Education and Psychology. 2016. 9, 1–8. https://www.researchgate.net/publication/290014613
10. Baron-Cohen S. The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Cruelty. 2011, 256 p.
11. Batson, C.D. (2009). These things called empathy: eight related but distinct phenomena. The Social Neuroscience of Empathy, J. Decety and W. Ickes, eds. (Cambridge: MIT Press), pp. 3–15. https://doi.org/10.7551/ mitpress/9780262012973.003.0002
12. Brackett M. Permission to Feel: Unlocking the Power of Emotions to Help Our Kids, Ourselves, and Our Society, 2019, 320 p. URL: https://books.google.com.ua/boo ks?id=cbqFDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru#v=on epage&q&f=false
13. Eisenberg, N. Emotion, regulation, and moral development. Annu. Rev. Psychol. 2000, 51, 665–697.
14. Espelage, Dorothy L., Swearer, Susan M. (Eds.). Bullying in American Schools: A Social-Ecological Perspective on Prevention and Intervention. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 2004. 408 pp. https://www. researchgate.net/publication/326779372
15. Goleman D. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ: Bloomsbury. 2020. 352 p.
16. Gialamas S., Grigoropoulos J.E., Pelonis P., Cherif A.H. How Can Manifesting Leadership Skills Infused with Ethos, Empathy, and Compassion Better Prepare Students to Assume Leadership Roles? International Journal of Progressive Education. 2020, 16(1). 54–66. URL: https:// www.researchgate.net/publication/340397418
17. Hughes M., Terrell J. B. Emotional Intelligence in Action: Training and Coaching Activities for Leaders, Managers, and Teams. John Wiley & Sons. 2012. 512 p.
18. Konrath S. The Empathy Paradox: Increasing Disconnection in the Age of Increasing Connection. Handbook of research on technoself: Identity in a technological society. Rocci Luppicini (Ed.), IGI Global. 2013. P. 204-228 URL: https://scholarworks.iupui.edu/server/api/core/ bitstreams/7fcfe6d1-f275-4495-84ab-86762d620162/content
19. Li P. Rethinking Aggressive behavior in Adolescents: an exploration of the relationship between social Intelligence and empathy. Interdisciplinary Humanities and Communication Studie. V. 1, № 5. 2024.
20. Davis M. H. Empathy: A Social Psychological Approach: Routledge, New York, 2018. 272 p. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/ mono/10.4324/9780429493898/empathy-mark-davis
21. Maurice J. Elias. Academic and Social-Emotional Learning. Educational Practices Series. 2003. URL: https:// www.researchgate.net/publication/234739664
22. Moudatsou M, Stavropoulou A, Philalithis A, Koukouli S. The Role of Empathy in Health and Social Care Professionals. Healthcare (Basel). 2020 Jan 30; 8(1): 26. doi: 10.3390/healthcare8010026
23. Newman B. M., Newman P. R. Development Through Life: A Psychosocial Approach: Cengage Learning. 2012. 768 p. URL: https://books.google.com.ua/books/ about/Development_Through_Life_A_Psychosocial. html?id=oTY_7osGmqUC&redir_esc=y
24. Purswell K. E. Humanistic Learning Theory in Counselor Education. The Professional Counselor. V. 9, № 4, 2019. URL: https://tpcjournal.nbcc.org/humanistic-learningtheory- in-counselor-education/
25. Rogers C. R. On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy: Houghton Mifflin Company, New York, 2021. 367 p. URL: http://dspace.vnbrims.org:13000/ jspui/bitstream/123456789/4397/1
26. Sharf R. S. Applying Career Development Theory to Counseling: Cengage Learning, 2016, 50 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/ A p p l y i n g _ C a r e e r _ D e v e l o p m e n t _ T h e o r y _ t o _ Co.html?id=R_9HDQAAQBAJ&redir_esc=y
27. Singer T., Klimecki O. M. Empathy and compassion. Current Biology, V. 24, № 18. 2014. P. 875 – 878. https://doi. org/10.1016/j.cub.2014.06.054 https://www.cell.com/action/ showPdf?pii=S0960-9822%2814%2900770-2
28. Stanley S., Buvaneswari G.M., Meenakshi A. Predictors of empathy in women social workers. J. Soc. Work. 2020; 20: 43–63. doi: 10.1177/1468017318794280.
29. Sternberg R. J. A balance-theory analysis of xenosophia. Possibility Studies & Society, 2023. URL: https:// journals.sagepub.com/doi/10.1177/27538699231214916
30. Weissbourd R. The Parents We Mean to be: How Well-intentioned Adults Undermine Children’s Moral and Emotional Development: Houghton Mifflin Harcourt. 2009. 241 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/
31. Zhuravlova, L., Bedny I., Luchkiv V., Pomytkina L., Grechukha I., Muzhanova N. Assertiveness in the System of Behavioral Strategies of the Modern Youth. In: Hasan Ayaz (eds) Neuroergonomics and Cognitive Engineering. AHFE (2022) International Conference. AHFE Open Access, vol 42. AHFE International, USA. http://doi.org/10.54941/ ahfe1001816
32. Zhuravlova L. P., Lytvynchuk A. I., Grechukha I. A., Bedny I. S. Subclinical personal correlates of psychological safety. Insight: the psychological dimensions of society, 2023. 9, 94–111. https://doi.org/10.32999/2663-970x/2023-9-6
33. Zhuravlova L., Chebykin, O. The Development of Empathy: Phenomenology, Structure and Human Nature. Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge, 2021. 264. https://doi.org/10.4324/9781003145370

 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.