// Наука і освіта. – 2023. – №3. – 12-18.
Ірина Норенко,
аспірантка кафедри інноваційних технологій з педагогіки,
психології та соціальної роботи,
Університет імені Альфреда Нобеля,
вул. Січеславська Набережна, 18, м. Дніпро, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1224-7513
ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ ПСИХОЛОГІВ ДО ВИКЛАДАЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
АНОТАЦІЯ:
Підготовка психологів до викладацької діяльності у сучасному освітньому просторі є актуальною проблемою, оскільки стосується методичних та змістово-цільових аспектів, які характеризуються певними особливостями на рівнях класичному – викладання для студентів фахових вишів та фахово-цільовому – викладання на авторських курсах підвищення кваліфікації для практикуючих психологів. Сучасні психологи-практики активно реалізуються у межах діяльності, спрямованої на просвітництво і розвиток колег, а також фахівців споріднених спеціальностей, а отже, виступають у ролі різного роду тренерів, коучів, супервізорів, едукологів, що вимагає сформованості у них методичної і педагогічної компетентностей. У статті класифіковано форми підготовки майбутніх психологів до викладацької діяльності: викладання теоретичного матеріалу; організація і проведення тренінгів; організація зворотного зв’язку з учнями; індивідуальне консультування учнів. Визначено сильну сторону авторських курсів практичних психологів – змістову і практичну, що дають можливість на достатньому рівні сформувати у суб’єктів навчання заявлені у цілях курсу компетенції. Натомість форми зворотного зв’язку та форми і процеси оцінювання рівня набутих компетенцій у суб’єктів навчання потребують удосконалення викладацької діяльності психологів-коучів. У статті визначено принципи і правила роботи тренінгової групи: максимальної активності, навчання тут і зараз, персоніфікації висловлювань, дослідницької творчої позиції, партнерського суб’єкт-суб’єктного спілкування, об’єктивації поведінки, конфіденційності. Визначено дискусійні аспекти щодо удосконалення викладацької діяльності практичних психологів: методичні особливості організації інформаційного контенту для курсової підготовки психологів як фактор набуття психологами-коучами методичної і педагогічної майстерності; диверсифікація форм зворотного зв’язку з курсантами авторських програм; посилення державного контролю над процесами ліцензування авторських програм підвищення кваліфікації для психологів з огляду на недосконалість практики об’єктивного оцінювання якості набутих курсантами компетенцій.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
підготовка психологів, викладацька діяльність, практичні психологи, тренінг, авторські програми.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Білоус В.Т. Основи організації та методики викладання у вищій школі : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.Т. Білоус, Л.І. Горюнова, А.В. Цимбалюк, С.Я. Цимбалюк. Державна податкова адміністрація України, Академія держ. податкової служби України. Ірпінь : Академія ДПС України, 2001. 144 с.
2. Гостьова інтерактивна лекція Сергія Максименка у рамках психологічного івенту «З нами відкриваються секрети успіху!». URL: http://pnpu.edu.ua/news/gostovainteraktyvna-lekcziya-sergiya-maksymenka-u-ramkahpsyhologichnogo-iventu-3-namy-vidkryvayutsya-sekretyuspihu.html (дата звернення: 17.08.2023).
3. Каплінський В.В. Методика викладання у вищій школі : навчальний посібник. Вінниця : ТОВ «Ніланд ЛТД», 2015 224 с.
4. Кудіна В.В. Психологія вищої школи : курс лекцій / В.В. Кудіна, В.І. Юрченко. Київ : КСУ, 2004. 176 с.
5. Методика викладання психології у вищій школі : навчальний посібник / Ю.Ю. Бойко-Бузиль, С.Л. Горбенко та ін. Київ : Атіка, 2012. 272 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/705840/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B 3 % D 1 % 9 6 % D 1 % 9 7 % 2 0 % D 1 % 8 3 % 2 0 % D 0 %B 2 % D 0 % B 8 % D 1 % 8 9 % D 1 % 9 6 % D 0 % B 9 % 2 0 %D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96.pdf(дата звернення: 15.08.2023).
6. Методика викладання психології : навчально-методичний посібник / Романовський О.Г., Резнік С.М. Харків : ФОП Панов А.М., 2019. 51 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/185669298.pdf (дата звернення: 15.08.2023).
7. Методика викладання психології : навчально-методичний посібник / Т.Л. Ткачук. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 110 с. Бібліогр., с. 99–101. URL: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/metod_vykl_psyholog.pdf (дата звернення: 15.08.2023).
8. Мороз О.Г. Педагогіка і психологія вищої школи / О.Г. Мороз О.С. Падалка, В.І. Юрченко. Київ : НПУ, 2003. 267 с.
9. Ніколаєв Л. Методологія тренінгової діяльності психолога. Відеолекція. URL: https://www.youtube.com/watch?v=DEF91fi82v8&ab_channel=%D0%9A%D0%B0%D1%84%D0%B5%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%97 (дата звернення: 14.08.2023).
10. Ораторське мистецтво та коучинг: онлайн-курс. Тренінговий центр Наталії Сабліної. URL: https://www.sablinatz.com/oratorske-mystectvo (дата звернення: 12.08.2023).
11. Петрович В.С. Я хочу бути тренером: настільна книга тренера-початківця : методичні вказівки. / В.С. Петрович, О.Ю. Закусило. 2-е вид. доповн. Луцьк, 2014. 60 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/153580487.pdf (дата звернення: 10.08.2023).
12. Технологія створення тренінгів. Тренерський курс Ольги Гаркавець. URL: https://www.garkavets.com/ua-fortrainers/ (дата звернення: 12.08.2023).
13. Тренінг професійної успішності психолога. URL: https://msn.khmnu.edu.ua/mod/page/view.php?id=325589&lang=en (дата звернення: 12.08.2023).
14. Федорчук В.М. Тренінг особистісного зростання : навчальний посібник. Київ : «Центр учбової літератури», 2014. 250 с.
15. Lewin Kurt. Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibria and Social Change. Human Relations. June 1947. 1: 5–41. URL: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/001872674700100103 (дата звернення: 8.08.2023).
16. Kjell Erik Rudestam. Experiential Groups in Theory and Practice. Brooks/Cole Publishing Company, 1982, 318 р.