// Наука і освіта. – 2017. – №2. – 20-24.
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти,
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
вул. Франка, 24, м. Дрогобич, Україна
ДИТИНА ЯК СУБ’ЄКТ ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ СОФІЇ РУСОВОЇ
АНОТАЦІЯ:
У статті розкрито погляди С. Русової на виховання дитини, головні фактори її формування та розвиток. Акцентовано увагу на необхідності орієнтації на особистість, на розвиток її здібностей, природних сил і талантів у діяльності освітніх установ. Розкрито мету виховання, зміст освіти та чинники формування особистості, педагогічні засоби й методи, що сприяють найефективнішому розвиткові природних задатків і здібностей індивідума. Особистість виникає у процесі діяльності і розвивається в суспільних умовах життя. Кожна дитина народжується як продукт об’єднаного біологічного і антропологічного процесу.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
дитина, виховання, вихователь, дитячий садок, школа, Софія Русова.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1.Русова С. Дошкільне виховання / С. Русова. – Катеринослав : [б. в.], 1918. – 126 с.
2.Русова С. Ідейні підвалини школи / С. Русова // Світло. – 1913. – Кн. 8. – С. 33-38.
3.Русова С. Краєзнавство в народній школі / С. Русова // Шлях виховання й навчання. –1933. – Кн. 1. – С. 25 – 33.
4.Русова С. Наша школа / С. Русова // Світло. – 1914. – Кн. 7 – 8. – С. 3-16.
5.Русова С. Нова школа соціального виховання / С. Русова. – Катеринослав – Лейпціг : [б. в.], 1924. – 151 с.
6.Русова С. Нові методи дошкільного виховання / С. Русова. – Прага : [б. в.], 1927.
7.Русова С. Теорія і практика дошкільного виховання / С. Русова. – Прага : Український громадський видавничий фонд, 1924. – 124 с.
8.Чепіль М. М. С. Русова і проблеми духовного розвитку дитини / М. М. Чепіль // Проблеми шкільної педагогіки і психології навчання і виховання у творчій спадщині С. Русової : матеріали Всеукр. пед. читань, присвяч. 140-річчю з дня народж. С. Ф. Русової / М-во освіти України, АПН України, Ін-т педагогіки АПН України, Ніжин. держ. пед. ун-т ім. М. Гогогя, Чернігів. Обл. ін.-тпідвищення кваліфікації та перепідготовки працівників освіти; відп. ред. Є.І. Коваленко. – Чернігів, 1996. – Кн. 3. – С. 35-38.
9.Чепіль М.М. С. Русова про працю як не- від’ємну частину національного виховання / М.М. Чепіль // Ідея національної школи у педагогічній спадщині Софії Русової та Степана Сірополка : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. – Івано- Франківськ, 1996. – С. 164-165.
10. Чепіль М.М. С. Русова про роль змісту освіти у формуванні національної свідомості / М.М. Чепіль // Вісник Прикарпатського університету. Серія : Педагогіка. Вип. V. – Івано-Франківськ : Плай, 2001. – С. 150-154. 11. Чепіль М.М. Софія Русова про краєзнавст- во як засіб національного виховання учнів / М.М. Чепіль // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. – Сер. Педагогічні науки. – Чернігів, 2006. – Вип. 39. – С. 171-173.