// Наука і освіта. – 2017. – №12. – 165-170.
DOI:
Надія Миколаївна Щербакова,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки,
Бердянський державний педагогічний університет,
вул. Університетська, 4, м. Бердянськ, Україна
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ДІАЛОГУ
АНОТАЦІЯ:
У статті розглядається актуальна теоретико-методична проблема професійної підготовки майбутнього вчи- теля до організації навчального діалогу. На сучасному етапі розвитку педагогічної науки акцентується увага саме на необхідності гуманних взаємовідносин між суб’єктами навчального процесу, що має ґрунтуватися на засадах діалогічного спілкування та партнерських стосунків. Проте, на сьогодні ще не завжди вчителі готові будувати процес навчання на основі навчального діалогу. Мета статті полягає в обґрунтуванні теоретико- методичних засад підготовки майбутнього вчителя до організації навчального діалогу та їх експериментальній перевірці. Процес навчання, який забезпечуватиме готовність майбутніх учителів до організації навчального діалогу, розглядається у дослідженні як структурно-функціональна модель, що включає такі елементи: мета, компоненти, педагогічні умови та результат − готовність до організації навчального діалогу. Проведена робота дозволяє стверджувати, що вивчення нормативного навчального курсу «Педагогіка» на основі особистісного, контекстного та діяльнісного підходів з використанням у самостійній роботі студентів навчальних проектів надавало експериментальній методиці достатньої ефективності. Результати експерименту довели залежність готовності майбутніх учителів до організації навчального діалогу від використання у навчальному процесі про- ектів різних типів. Така діяльність забезпечує розвиток у майбутніх фахівців критичного мислення, творчих здібностей, прагнення будувати навчальний діалог на основі пізнавального спілкування.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
підготовка майбутнього вчителя до організації навчального діалогу, навчальні проекти, особистісний, контекстний, діяльнісний підходи.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бурман Л. В. Дидактичні умови формування діалогічних умінь у студентів вищих навчальних за- кладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. В. Бурман. – Кривий Ріг, 2000. – 23 с.
2. Буш Г. Диалогика и творчество / Г. Буш. – Рига. – 1984. – 318 с.
3. Глазкова І. Я. Навчальний діалог у про- фесійній діяльності майбутнього вчителя : монографія / І. Я. Глазкова. – Донецьк : ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2007. – 188 с.
4. Євтух М. Пріоритети професійної підготовки вчителя в системі університетської освіти / М. Євтух // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні, 1992-2002: Зб. наук. пр. до 10-річчя АПН України: У 2 ч. / АПН України. – Х., 2002 – Ч.2. – С. 66-76.
5. Коваль Л. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти : [монографія] / Л. Коваль. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2012. – 343 с.
6. Коротаєва О. Культура учебного диалога в образовательном процессе / О. Коротаєва // Известия Академии педагогических и социальных наук : мате- риалы научно-практической конференции 16 - 17 апреля 2010. – М. : МОДЭК. – С. 641-649.
7. Матвієнко О. В. Підготовка майбутніх учи- телів до педагогічної взаємодії : монографія / О. В. Матвієнко. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. – 384 с
8. Підборський Ю. Г. Застосування діалогових технологій у навчально-виховному процесі / Ю. Г. Підборський // Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевчен- ка. – 2012. - № 22 (257), Ч. І. – С. 132-138.
9. Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Д. Фрейберг; Науч. ред. А. Б. Орлов; [Пер. с англ. Орлова С.С. и др.]. - М. : Смысл, 2002. – 527 с.
10. Сисоєва С. О. Підготовка вчителя до фор- мування творчої особистості учня : монографія / С. О. Сисоєва / АПН України, Ін-т педагогіки і психо- логії проф. освіти. – К. : Поліграфкнига, 1996. – 406 с.
11. Shcherbakova N. Professional Training Teachers No Nurture The Culture Of Pupils` Behavior / Nadiya Shcherbakova // International Journal of Social and Educational Innovation (I JSEIro). – Volume 3. – Issue 5. – 2016. – C. 93 – 99.
12. Gift R. T. Emphasizing the personal in research of teacher's thinking / Gift R. T., Larson A. F. // Jeaching & teacher education. – 1994. – Vol. 10(1). – P. 121
13. Nolen S. B. A place to begin in reseach on students' motivation: teacher’s beliefs / S. B. Nolen, J. С. Nicols // Teaching & teacher education. – 1994. – Vоl. 10(1). – Р. 65 – 71. 650.