// Наука і освіта. – 2017. – №11. – 65-69.
DOI:
Яна Григорівна Запека,
к. психол. н., асистент кафедри психології розвитку,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка,
вул. Володимирська, 60, м. Київ, Україна
ОСОБИСТІСНІ РИСИ ЯК ПОКАЗНИКИ ПЕРЕЖИВАННЯ САМОТНОСТІ СЕРЕД СТУДЕНТІВ
АНОТАЦІЯ:
Незважаючи на інформаційні та технологічні можливості, наявні в сучасному світі, переживання і сприй- няття самотності значно впливає на особистісний розвиток молоді. Розуміння факторів, які викликають появу цього явища, має вирішальне значення для створення ефективних стратегій консультування і коучингу, з метою допомогти людям подолати проблеми, з якими вони зустрічаються при переживанні самотності. Метою статті є презентація результатів дослідження взаємозв’язку між переживанням самотності з особистісними якостями і життєвими цінностями. У статті представлена ідея про те, що самотність – це багатомірне явище, яке має як суб’єктивну (переживання), так і об’єктивну (соціальна ситуація) сторони, і як негативний, так і позитивний потенціал. Ми використовували екзистенціальний підхід в якості основи для нашого дослідження, згідно з яким самотність містить у собі особливі особистісні ресурси, і спосіб її переживання істотно залежить від ставлення до цього переживання. Для вирішення поставлених завдань в нашому дослідженні взяли участь 89 досліджуваних – студенти гуманітарного та математичного профілю. Для аналізу результатів дослідження були використані кореляційний і регресійний аналіз, а статистичний критерій Манна-Уітні і дисперсійний аналіз допомогли визначити значущу різницю в результатах між студентами різних спеціальностей. Результати порівняльного аналізу двох груп показали, що самотні студенти, як правило, більш песимістично ставляться до свого майбутнього і мають більш негативні очікування, ніж ті, хто не відчувають себе самотніми. Що стосується егоїзму, то суттєвих відмінностей виявлено не було, і ця риса не впливає на переживання самотності. Однак, переживання самотності тісно пов’язане з цінностями духовності та індивідуальності, незалежності. За результатами дослі- дження підкреслюється позитивна роль самотності у формуванні зрілої особистості, а саме, в якості ресурсу для особистісного самовдосконалення.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
особистісні риси, ціннісні орієнтації, самотність, юність, студенти.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Осин Е.Н. Дифференциальный опросник переживания одиночества (ДОПО) / Е.Н. Осин, Д.А.Леонтьев. – М. : Смысл, 2016. – 88 с.
2. Мидор Б. Личностно-центрированная терапия / Б.Мидор, К.Роджерс // Журнал правктической психологии и психоанализа. 2002. №4 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.pca.kh.ua/2010- 01-23-19-49-36/32-2010-01-30-18-14-03
3. Муздыбаев К. Эгоизм личности / К.Муздыбаев // Психологический журнал. – 2000. – Т.21. №2. – С.27-39
4. Chang E., et al. Optimism and pessimism as partially independent constructs: relations to positive and negative affectivity and psychological wellbeing / E. Chang // Personality and Individual Differences. – 23. – 1997. – pp. 433–440.
5. Rokeach M. The Nature of Human Values. New York: The Free Press / M. Rokeach [Електроний ресурс]. – Режим доступу: http://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/refe rence/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1845269
6. Winnicott, D.W. On the Capacity to be Alone / D.W. Winnicott // International Journal of PsychoAnalysis. – 1958. – 39.– C. 416-20. [Електроний ресурс]. – Режим доступу: https://montaigbakhtinian.com/2014/07/04/on-thecapacity-to-be-alone/