// Наука і освіта. – 2017. – №11. – 160-164.
DOI:
Ірина Іванівна Павелко,
кандидат психологічних наук,
провідний науковий співробітник НДЛ Військова академія (м. Одеса),
вул. Фонтанська дорога, 10, Україна,
Богуслав Пацек,
доктор хабілітований, профессор,
Университет Яна Кохановского,
м. Варшава, Польща
ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ
КУРСАНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА І СПОРТ»
АНОТАЦІЯ:
При відборі фахівців на спеціальність фізичної культури та спорту традиційно проводиться психофізіоло-гічний відбір кандидатів, а вивченню особистісних якостей претендентів не приділяють достатньої уваги. Але саме вони найчастіше визначають індивідуальні поведінкові реакції і психічні стани військовослужбовців, їхню готовність до перенесення фізичних навантажень, нервово-психічних напружень в екстремальних ситуаціях, що пред’являє особливі вимоги до особистості керівника з фізичної підготовки. Метою дослідження є визначення психологічних якостей особистості курсантів спеціальності «Фізична культура і спорт». Завдання дослідження: розроблення й апробування діагностико-корекційної методики вивчення в умовах констатувально-діагностичного експерименту особистісних якостей курсантів для спеціальності «Фізична культура і спорт», складання «психологичного портрету» особистості курсантів для отримання цієї спеціальності. Проведений кореляційний та факторний аналіз дозволили виявити найбільш значущі показники, з точки зору їх можливого впливу на розвиток професійно значущих якостей курсантів вищезазначеної спеціальності. За результатами кореляційного аналізу було виділено 2 групи взаємозалежностей. Першу групу створили показники: «емоційна стійкість», «інтелект», «сміливість», «самоконтроль» «воля» та «професійні здібності». Другу групу кореляційних зв’язків утворили показники «активне життя», «здоров’я», «переживання прекрасного», «пізнання», «терпимість до недоліків», «любов», дружба, «суспільне визнання» та «відповідальність». За результатами факторного аналізу з інтеркореляційної матриці досліджуваних показників виділено 3 фактори: «інтелект», «активне діяльнісне життя», «висока совісність». На основі дослідження особистісних якостей розроблено психологічний портрет курсантів спеціалізації «Фізичне виховання і спорт у Збройних Силах» за підструктурами особистості: психофізіологічні якості, інтелектуальні якості, досвід особистості, самосвідомість особистості, характер особистості, спрямованість особистості, особливості спілкування.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
особистісні якості, фізична підготовка, професійні вимоги, Збройні Сили.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Військова психологія і педагогіка: підручник / Ред. Л.А. Снігур. – Луцьк: ПВД «Твердиня», 2010. – 576 с.
2. Ильин Е. П. Психология общения и межличностных отношений / Е.П. Ильин. – СПб.: Питер, 2009. – 576 с.
3. Ложкин Г.В. Психология спорта: схемы, комментарии, практикум / Г.В. Ложкин. – Київ: Освіта України, 2011. – 484 с.
4. Луговий В.І. Компетентності та компетенції: поняттєво-термінологічний дискурс / В.І. Луговий // Вища освіта України. – Київ. 2009. – №3. – С. 3-18.
5. Овчарук І.С. Теорія та організація фізичної підготовки військ : навчально-методичний посібник / І.С. Овчарук. – Одеса: Військова академія, 2014. – 266 с.
6.Словарь-справочник по психологической диагностике / Ред. Бурлачука Л.Ф., Морозова С.М. – Київ: Наукова думка, 1989. – 196 с.
7. Підготовка до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи): навчально-методичний посібник / Ред. Балла Г.О., Перепелиці П.С., Рибалки В.В. – Київ: Наукова думка, 2000. – 188 с.
8. Guyton A.C. Textbook of medical physiology / A.C.Guyton, J.E.Hall. – 2000. – 862 p.