Volianiuk N. Yu., Bokovets O. I. Psychological structure of innovative potential of a personality.

// Наука і освіта.  2017.  №1. – 9-15.

Наталія Юріївна Волянюк,
доктор психологічних наук,
завідувач кафедри психології і педагогіки,
Ольга Ігорівна Боковець,
аспірантка кафедри психології і педагогіки,
Національний технічний університет України
«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
проспект Перемоги, 37, м. Київ, Україна

ПСИХОЛОГІЧНА СТРУКТУРА ІННОВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Активні дослідження передумов, специфіки, детермінант розвитку інноваційного потенціалу особистості обумовлені практичною потребою людського суспільства у пошуку потенційних інноваторів, які здатні до створення нового у науці та техніці. У зв‟язку з важливістю ролі інноваційного потенціалу виникає необхідність диференційованого розгляду його складових частин, які опосередковують взаємозв‟язки між індивідуальними властивостями психіки суб‟єкта та узгоджують його активність у відповідності із соціально й індивідуально значущими цілями. Відтак, інноваційний потенціал особистості аналізується відповідно з їх актуалізацією в технічно-орієнтованих і підприємницьких проектах. Цілком ймовірно, що структура інноваційного потенціалу об‟єднує ті психічні утворення, які здатні організовувати і координувати різні форми взаємодії суб‟єкта з реальністю. В процесі розвитку уявлень про інноваційний потенціал в ньому виділяють інтелект, потреби і мотиви, духовні та ціннісні утворення, емоції і волю. Однак, й дотепер специфіка інноваційного потенціалу досліджена досить фрагментарно. Мета статті полягала у виявленні структурних компонентів та обґрунтуванні психологічної структури інноваційного потенціалу особистості. Для вирішення поставлених завдань було використано комплекс методів, як-от: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення та систематизація сучасної наукової літератури з проблеми формування та розвитку інноваційного потенціалу особистості. Операціоналізацію концепту «інноваційний потенціал особистості» здійснено крізь призму двох феноменів – «інновація» та «потенціал». Виявлено, що у психології «інновація» інтерпретується як результат творчості, який полягає у розкритті потенційних можливостей особистості та створенні нових оригінальних ідей. Потенціал, маючи два актуалізовані стани, вміщує у себе сукупність внутрішніх та зовнішніх ресурсів. Внутрішні ресурси забезпечують цілісний процес життєдіяльності особистості, зовнішні – обумовлюють успішність процесів індивідуалізації, соціалізації та професіоналізації. Еклектичне поєднання двох феноменів уможливило розгляд та розуміння інноваційного потенціалу особистості як динамічної інтегративної сукупності соціально-психологічних характеристик особистості, що визначають її здатність до створення, освоєння та використання нового. Теоретично обґрунтовано доцільність виокремлення наступних структурних компонентів інноваційного потенціалу особистості: «середовищні» (суспільні, матеріальні та духовні) та особистісні (мотиваційно-ціннісні, когнітивні, креативні, емоційно-вольові та регулятивні) ресурси.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інновація, потенціал, ресурс, особистість, структура.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Gabora, L. (2013). Psychology of Creativity. In Elias G. Carayannis (Ed.) Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation, and Entrepreneurship (pp. 1515- 1520). New Delhi, India: Springer.

2. Бодров В. А. Проблема преодоления стресса. Часть 2. Процессы и ресурсы преодоления стресса / В. А. Бодров // Психологический журнал. – 2006. – № 2. – С. 113-123.

3. Великий тлумачний словник сучасної україн- ської мови / уклад. і голою. ред. В.Т. Бусел. – Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.

4. Волянюк Н. Ю. Психологический потенциал и барьеры инновационной активности субьекта научно-педагогической деятельности / Н. Ю. Волянюк, Г. В. Ложкин // Наука і освіта. – 2016. – №11. – С.17-24.

5. Дудко Л. А. Структура особистісного і професійного потенціалу конкурентоспроможного спеціаліста в умовах ринкової економіки / Л.А. Дудко // Вісн. Черкас. ун-ту. Cер. Пед. науки. – 2009. – Вип. 165. – С. 83-87.

6. Колосов А. Б. Когнітивний ресурс підвищення стресстійкості кваліфікованих спортсменів (на прикладі студентів ВНЗ фізкультурного профілю): Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / А. Б. Колосов; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – Київ, 2007. – 20 с.

7. Леонтьев Д. А. Личностное в личности: лич- ностный потенциал как основа самодетерминации / Д. А. Леонтьев // Ученые записки кафедры общей психологии МГУ им. М.В. Ломоносова; под ред. Б.С. Братуся, Д.А. Леонтьева. – Вып. 1. – М. : Смысл, 2002. – С. 56-65.

8. Ложкін Г. В. Психологічний потенціал успішної особистості / Г.В. Ложкін // Успішність особистості: потенціал та обмеження: Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 18 березня 2010 р.); за редакцією М.Л. Смульсон, Л.М. Зінченко. – Київ, 2010. – С. 31-35.

9. Маноха І. П. Психологія потаємного «Я» / І. П. Маноха. – Київ: Поліграфкнига, 2001. – 448 с.

10. Марков В. Н. Личностно-профессиональный потенциал кадров управления : психолого- акмеологическая оценка и оптимизация: дис. ... д-ра психол. наук : спец. 19.00.13 / В. Н. Марков. – М., 2004. – 453 c.

11. Маркозова О. О. Самостійність людини як основна передумова досягнення життєвого успіху / О. О. Маркозова // Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Сер. : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. – 2013. – № 4. – С. 151-159.

12. Мельник І.Ю. Інноваційний процес: наукові підходи та проблеми реалізації [Електронний ресурс] / І. Ю. Мельник, К. О. Бояринова // Актуальні проблеми економіки та управління: наукових праць молодих вчених. – 2012. – Вип. 6. – Режим доступу до ресурсу: http://probl-economy.kpi.ua/node/257.

13. Міляєва В. Р. Теоретичний аналіз поняття «потенціал особистості» / В. Р. Міляєва, Н. К. Лебідь, Ю. В. Бреус // Проблеми сучасної психології. – 2013. – Вип. 20. – С. 405-415.

14. Муздыбаев К. Психология ответственности / К. Муздыбаев. – Л. : Наука, 1983. – 240 с.

15. Мурашко І. В. Розкриття поняття «особистісний потенціал» та його психологічної структури / І. В. Мурашко // Актуальні проблеми психології: Пси- хологічна теорія і технології навчання / за ред. : С. Д. Максименко, М. Л. Смульсон. – Київ: ДП «Інформ.аналіт. агентство», 2010. – Т. 8. – С. 196-205. 

16. Панасенко Н. М. Психологічні ресурси особистості в подоланні кризи [Електронний ресурс] / Н. М. Панасенко. – Режим доступу до ресурсу: http://www.rusnauka.com/22_AND_2016/Psihologia/5_2 15311.doc.htm.

17. Резван О. О. Рефлексивна самооцінка особистих ресурсів студентів / О. О. Резван // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2014. – Вип. 2. – С. 9-13.

18. Рогова Т. В. Ресурсний підхід в управлінні педагогічним колективом школи [Електронний ресурс] / Т. В. Рогова // Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди «Педагогіка та психологія». – 2008. – Вип. 34. – Режим доступу до ресурсу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/znpkhnp u_ped/2008_34/2.html.

19. Склярук А. В. Зовнішні та внутрішні фактори (ресурси) сім‟ї, як складові її соціально-психологічного потенціалу / А. В. Склярук // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психо- логія. – 2013. – Вип. 39(4). – С. 226-232.

20. Словник української мови : в 11 т. / редкол.: I. К. Бiлодiд (голова) та iншi; Акад. наук Укр. РСР, Iн- т мовознавства iм. О. О. Потебні. – К. : Наук. думка, 1976 . – Т. 7. – 1976. – 724 с.

21. Словник української мови : в 11 т. / редкол.: I. К. Бiлодiд (голова) та iншi; Акад. наук Укр. РСР, Iн- т мовознавства iм. О. О. Потебні. – К. : Наук. думка, 1976 . – Т. 8. – 1977. – 928 с.

22. Штепа О. Особливості психологічної ресурс- ності осіб зрілого віку / О. Штепа // Вісник Львівсько- го університету. Серія філософські науки. – 2012. – Випуск 15.– С. 310-317.

23. Шумпетер Й. А. Теория экономического развития (Исследование предпринимательской прибыли, капитала, кредита, процента и цикла конъюнктуры): пер. с англ. / Й. А. Шумпетер. – М. : Прогресс, 1982. – 455 с.

24. Яголковский С. Р. Психология инноваций: подходы, модели, процессы / С. Р. Яголковский. – М. : НИУ ВШЭ, 2011. – 272 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.