// Наука і освіта. – 2016. – №10. – 109-114.
Марія Василівна Лавренова,
кандидат педагогічних наук, старший викладач,
Наталія Володимирівна Лалак,
кандидат педагогічних наук, доцент,
Любов Михайлівна Фенчак,
кандидат педагогічних наук, доцент,
кафедра теорії та методики початкової освіти,
Мукачівський державний університет, вул. Ужгородська, 26, м. Мукачево, Україна
ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ
АНОТАЦІЯ:
Статтю присвячено проблемі підготовки майбутніх учителів початкової школи до створення здоров’язбережувального середовища в умовах інклюзії. Авторами, на основі анкетування студентів, з’ясовано, що майбутні педагоги готові працювати з дітьми з особливими освітніми потребами. Визначено, що студентам бракує комунікативних навичок у спілкуванні з дітьми з різними нозологіями та практичних умінь щодо впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи. Розглянуто результати досліджень багатьох науковців, які засвідчують, що розумовий, емоційний і соціальний розвиток дітей з психофізичними вадами прямо залежить від позитивного ставлення до них, їх розуміння та прийняття педагогами, батьками і здоровими дітьми. Проведено аналіз навчальних дисциплін спеціальності «Початкова освіта», які своїм змістом сприяють підготовці студентів до створення такого навчального середовища: «Дидактика», «Теорія та методика виховання», «Вікова психологія», «Педагогічна майстерність», «Основи психодіагностики», «Основи екранного та сценічного мистецтва», «Методика навчання української мови», «Методика навчання літературного читання», «Педагогіка сімейного виховання», «Етнопедагогіка», «Безпека життєдіяль- ності», «Організація групи продовженого дня», «Анатомія та фізіологія дітей з основами генетики і валеології», «Основи медичних знань та охорони здоров’я», «Методика вивчення основ здоров’я в початковій школі», «Фізична культура з методикою навчання», «Основи валеології», «Основи інклюзивної педагогіки». Визначено роль позааудиторної роботи, що передбачає індивідуалізацію організаційних форм, методів виховання через розвиток особистісних якостей кожного студента. У процесі такої роботи формується комунікативна компетентність, студенти набувають практичних навичок роботи з дітьми з особливими освітніми потребами та здійснюють інформаційно-просвітницьку діяльність серед молодших школярів та їхніх батьків. З’ясовано, що важ- ливе місце серед багатьох факторів, що визначають успіх підготовки сучасного вчителя посідає педагогічна практика, адже тільки в практичних умовах школи первинне орієнтування може перейти у стійкі професійні навички. Під час практик майбутні вчителі розробляють і проводять виховні заходи й уроки, які сприяють фор- муванню здорового способу життя, профілактиці девіантної поведінки, вихованню культури між статевих і міжетнічних стосунків.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інклюзія, здоров’язбережувальне середовище, майбутні фахівці, комунікативні навички, здоров’язбережувальні технології.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Berezhna, T. I. (2016). Modeliuvannia zdoroviazberezhuvalnoho seredovyshcha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: obgruntuvannia struktury i kryteriiv [Forming health preservation environment in an educational institution: substantiation of the structure and criteria]. Ridna shkola – Native school, 1, 37-41 [in Ukrainian].
2. Bobrytska, V. I. (2006). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia u maybutnoho vchytelia [Formation of healthy lifestyle of future teachers]. Poltava: Skaytek [in Ukrainian].
3. Bondar, V. I. (2010). Inkliuzyvne navchannia ta pidhotovka pedahohichnykh kadriv dlia yoho realizatsii [Inclusive education and preparing teachers for its implementation]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical Dragomanov Univeristy, 15, 39-42. Kyiv [in Ukrainian].
4. Kolupaieva, A. (2010). Inkliuzyvna osvita v konteksti realii sohodennia [Inclusive education in today’s realities]. Praktyka upravlinnia zakladom osvity – Practice of educational institution management, 4, 52-56 [in Ukrainian].
5. Lavrenova, M. V. (2015). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do formuvannia orfoepichnykh umin ukrainskoho literaturnoho movlennia molodshykh shkolariv v umovakh dialektnoho seredovyshcha [Preparation of future teachers to form junior school pupils’ orphoepic skills of Ukrainian literary language in dialect environment]. Profesiina pidhotovka maibutnoho pedahoha v umovakh suchasnoi osvitnoi paradyhmy: monohrafia – Professional training of future teachers in modern educational paradigm: monograph. Kyiv: KondorVydavnytstvo [in Ukrainian].
6. Lavrenova, M. V., & Lalak, N. V. (2016). Training of primary school teachers for the Ukrainian language lessons in inclusive learning environment. Teaching science: theory, history, innovative technologies, 1(55), 94- 102. Sumy [in English].
7. Lalak, N. V. (2012). Shliakhy vprovadzhennia inkliuzii v robotu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [The ways of implementing inclusion into the work of comprehensive schools]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seria: «Pedahohika. Sotsialna robota» – Scientific Bulletin of the Uzhgorod National University, 23, 107-109 [in Ukrainian].
8. Fenchak, L. M. (2016). Teoretykometodolohichnyi pidkhid do formuvannia zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv [Theoretical and methodological approach to the formation of healthy preservation competence of future teachers]. Shchomisiachnyi naukovo-pedahohichnyi zhurnal Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. I. Franka «Molod i rynok» – Scientific and educational journal of Franko Drohobych State Pedagogical University «The Youth and the Market», 1(132), 92-97 [in Ukrainian].