Хмель Н. Д., Шахвердова А. П., Грек О. М. Психологічний супровід процесу адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 193-198.

Наталія Дмитрівна Хмель,

кандидат психологічних наук, доцент, декан соціально-гуманітарного факультету,

Алла Петрівна Шахвердова,

здобувач кафедри теорії та методики практичної психології,

Олена Миколаївна Грек,

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології розвитку та соціальних комунікацій,

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м.Одеса, Україна


ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОЦЕСУ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ У ВНЗ


АНОТАЦІЯ:

У статті викладено теоретичні підходи до дослідження проблеми адаптації в психології. Розглянуто основні види адаптації, форми та чинники, які впливають на її успішність. Наведено результати емпіричного дослідження процесу адаптації студентів-першокурсників до навчання у виші. Представлено програму психологічного супроводу процесу адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

адаптація та адаптивність, юнацький вік, психологічний супровід, навчальне середовище.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1.Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. –СПб. : Питер, 2001. ‒ 3-е изд. –282 с.

2.Беляева О. А. Тренинг как метод социально-психологической адаптации студентов педагогического колледжа [Электронный ресурс] / О.А.Беляева -Режим доступа: http://www. rusnauka.com/ONG/Psihologia/5_beljaeva%20o.a..doc.htm

3.Водопьянова Н. Е.Активная жизненная позиция личности и профессиональная адаптация в условиях социально-экономического кризиса // Психологические проблемы самореализации личности / Н. Е. Водопьянова. –СПб. : Изд-во СПбГУ, 1998. –Вып. 2.–С. 37-40.

4.Кузнєцова О. В.Соціальна адаптивність у осіб з різним локусом контролю / О. В. Кузнєцова // Наука і освіта. –2011.-No 9. –С. 136-140.

5.Меньшикова И. Н. Проблема адаптации студентов в рамках психологической службы вуза [Электронный ресурс] / И.Н.Меньшикова // Прикладная психология и психоанализ: электрон. науч. журн. –2010. –No 4. –Режим доступа: http://www.ppip.idnk.ru/index.php/-4-2010/69--q-q.html

6.Налчаджян А.А. Личность: групповая социализация и психическая адаптация / А. А. Налчаджян. –Ер.: изд-во АН АрмССР, 1988.–357 с.

7.Першина А. В. Психологічні чинники адаптації студентів до навчання у ВНЗ / А.В.Першина // Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. –2011. –Вип. 5. –С. 124-135.

8.Реан А.А. К проблеме социальной адаптации личности / А.А.Реан // Вестник СПбГУ, 1995. –Сер. 6, –Вып. 3. –С. 26-35.

9.Слободчиков В.И. Переживание одиночества в контексте проблем психологической адаптации студентов психолого-педагогических вузов / В. И. Слободчиков // Психологическая наука и образование. –2005. –No4. –С. 53-67.

10.Чебикін О. Я. Програма І міжнародної конференції «Адаптивні технології управління навчанням», 23-25 вересня 2015 р. / О. Я. Чебикін. –Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського. –10 с.

Цибух Л. М. Особливості роботи психолога дитячого центру з підлітками із зони бойових дій (на прикладі УДЦ «Молода Гвардія»).

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 199-203.

 

Людмила Миколаївна Цибух

кандидат психологічних наук, доцент теорії та методики практичної психології, 

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна


ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ПСИХОЛОГА ДИТЯЧОГО ЦЕНТРУ З ПІДЛІТКАМИ ІЗ ЗОНИ БОЙОВИХ ДІЙ (НА ПРИКЛАДІ УДЦ «МОЛОДА ГВАРДІЯ»)

 


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається вплив психотравмуючих ситуацій на емоційний та психічний стан дітей та підлітків. Розкрито особливості застосування діагностичних методів із метою виявлення актуального психоемоційного стану підлітків із зони антитерористичної операції на сході України. Визначено особливості наявного психоемоційного стану таких підлітків на момент прибуття до Українського дитячого центру «Молода гвардія». Запропоновано можливі методи та прийоми роботи з підлітками, які пережили психотравмуючі ситуації, в умовах дитячого центру та виявлено їх вплив на стан підлітків із посттравматичним стресовим розладом.

 


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

зона антитерористичної операції, психотравмуючі ситуації, посттравматичний стресовий розлад, корекційна робота, підлітки, Український дитячий центр «Молода гвардія».


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Александровский Ю. А. Пограничные психические расстройства / Ю. А. Александровский. –М.: Медицина,1993. –188 с.

2.Ковалев В. В. Посттравматические стрессовые расстройства у детей и подростков вследствие стихийных бедствий и катастроф (вопросы семейной психотерапии) / В. В. Ковалев, Н. К. Асанова // Социальная и клиническая психиатрия. –1992. –Т. 2, вып. 2.–С. 31-35.

3.Пушкарев А. Л. Посттравматическое стрессовое расстройство: диагностика, психофармакотерапия, психотерапия / А. Л. Пушкарев, В. А. Доморацкий, Е. Г. Гордеева. –М.: Изд-во Института психотерапии, 2000. –260 с.

4.Симоненко С. Н. Рекреационная психология детства: достижения и перпективы / С. Н. Симоненко, Е. Н. Грек, Е. В. Костюнина, И. В. Леженко // Наука і освіта. –No 12. –2014. –С. 7-12.

5.Симсон Т. П. Неврозы у детей, их предупреждение и лечение / Т. П. Симсон. –М.: Медгиз, 1958.

6.Тарабрина Н. В. Практикум по психологии посстравматического стресса / Н. В. Тарабрина. –СПб.: Питер, 2001.

7.Hoтwitz М. J. Stress response syndromes / М. J. Hoтwitz. –Northvale, NJ: Агоnson, 1986. –212 p.

8.Lazarus R. S. Psychological stress and the coping process / R. S. Lazarus. –N. Y.: McGraw-Нill, 1966. –188 p.

 

Чухрій І. В. Соціально-психологічні чинники виникнення дезадаптованості в осіб молодого віку з обмеженнями життєдіяльності.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 203-210.

 

Інна Володимирівна Чухрій

кандидат психологічних наук, старший викладач 

кафедри психології та соціальної роботи, 

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського,

вул. Острозького, 32, м. Вінниця, Україна

 


СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ВИНИКНЕННЯ ДЕЗАДАПТОВАНОСТІ В ОСІБ МОЛОДОГО ВІКУ З ОБМЕЖЕННЯМИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ 


АНОТАЦІЯ:

У статті подається теоретичний аналіз проблеми соціально-психологічної дезадаптованості молодих людей з обмеженнями життєдіяльності. Проаналізовано ряд наукових концепцій, які акцентують увагу на взаємозв’язку несприятливої індивідуальної історії розвитку людини та наявності у неї особистісної дезадаптованості. Встановлено, що досвід несприятливої для розвитку дитини взаємодії з матір’ю та іншими членами сім’ї,  відсутність спілкування з однолітками, проблеми навчання, працевлаштування та інші можуть впливати на виникнення особистісної дезадаптованості. Припускається, що у молодих людей з обмеженнями життєдіяльності дезадаптованість виявляється в наявності негативних емоційних переживань, неконструктивних поведінкових та когнітивних стереотипах, ускладненнях комунікації та інших, які утворюються в процесі їх індивідуального розвитку.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

соціально-психологічна дезадаптованість, молода людина з обмеженнями життєдіяльності, комунікабельність, негативні емоційні стани, поведінка.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1.Винникот Д. В. Маленькие дети и их матери / Д. В. Винникот / Пер. с англ. Н.М. Падалко. –М.: Независимая фирма «Класс», 1998. –80с.

 

2.Выготский Л.С. Собрание сочинений в шести томах. Основы дефектологии/ Л. С. Віготский/Под ред. Т.А. Власовой. –М.: Педагогика, 1983. –368с.

 

3.Гроф С. За пределами мозга: пер. с англ./С. Гроф. –М: Изд-во Трансперсонального ин-та, 1993. –498с.

 

4.Шевцов А. Г. Дитина з порушенням опорно-рухового апарату в загальноосвітньому просторі. Методичні рекомендації фахівцям з організації та впровадження інклюзивної форми навчання дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату. Навчально-методичний посібник / А. Г. Шевцов, О. В. Романенко, Л. О. Ханзеерук, О. В. Чеботарьова, за заг. наук. ред. Шевцова А. Г. –К. : Видавничий Дім «Слово», 2014. –200 с.

 

5.Каменская В.Г. Детская психология с элементами психофизиологии: учебное пособие /В.Г. Каменская. –2-е изд., испр. И доп. –М.: ФО-РУМ, 2011. –288с.

 

6.Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції: навч. посібник / С. Б. Кузікова. –Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. –384 с.

 

7.Фюр Г. «Запрещенное» горе / Г. Фюр. –Мн. : Вараксин А.Н., 2008. –78 с.

8.Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. –3-е изд / Л. Хьелл, Д. Зиглер. –СПб.: Питер, 2008. –607 с.

Яковенко С. І., Ростомова Л. М. Урахування інтересів дітей при розлученні батьків.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 210-216.

 

Сергій Іванович Яковенко

доктор психологічних наук, професор, 

Київський інститут сучасної психології та психотерапії, 

бульвар Лесі Українки, 34, м. Київ, Україна 

Лада Миколаївна Ростомова

кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов, 

Одеський державний університет внутрішніх справ,

вул. Успенська, 1, м. Одеса, Україна


УРАХУВАННЯ ІНТЕРЕСІВ ДІТЕЙ ПРИ РОЗЛУЧЕННІ БАТЬКІВ


АНОТАЦІЯ:

В Україні коефіцієнт розлучень досить значний, нерідко розлучаються подружні пари, які мають дітей, для яких ця подія стає травмуючою. Законодавство України передбачає охорону прав та законних інтересів дитини, отже при розлученні батьків суд зобов’язаний встановлювати, хто з батьків, які мають за законом рівні права, має кращі можливості для утримання дитини та забезпечення реалізації «кращих інтересів» дитини. При цьому поняття «інтереси» в праві тлумачиться, інакше, ніж в психології. Суддя не має достатніх спеціальних знань та часу для з’ясування історії сім’ї, що розлучається, тому пропозиції щодо долі дитини має надати фахівець органу опіки та піклування. У статті надано пропозиції щодо методів вивчення потреб дитини та можливостей їх задоволення кожним із батьків, порядку підготовки досудової доповіді, залучення волонтерів для моніторингу забезпечення прав дитини перед та після винесення судового рішення.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

розлучення, інтереси дітей, спеціальні знання, виявлення, правова оцінка та захист інтересів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Мороз М.Україна -на першому місці в Європі за кількістю розлучень / М.Мороз// Газета «Експрес»[Електроннийресурс]. –Режим доступа: http://expres.ua/main/2015/08/23/148726-ukrayina-pershomu-misci-yevropi-kilkistyu-rozluchen.

2.Сайт газети «Експрес» [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http: // expres.ua/news/2014/10/11/116403-statystyka-rozluchen-ukrayini-shokuvala-papskyy-synod-glava-ugkc.

3.Ароне К. Развод: крах или новая жизнь? /К. Ароне // Пер. с англ. –М.: «МИРТ», 1995. –448 с.

4.Дольто Ф. На стороне ребенка / Ф. Дольто. –СПб.: Петербург XXI век, 1997. –527с.

5.Конвей Дж. Взрослые дети разводов / Дж. Конвей. –Красноярск: Поликом, 2002. –264 с.

6.Нартова-Бочавер С. К. Чей я –мамин или папин? / С. К. Нартова-Бочавер, M. T. Несмеянова,Н. В Малярова.–М.: МЦНМО, 1995.–165 с.

7.ОвчароваР. В. Психологическое сопровождение родительства / Р. В. Овчарова. –М.: Изд. инсти-тута психотерапии, 2003. –317 с.

8.Руденко І. М. Система діагностичних методик для вивчення особливостей життєдіяльності «розлучених» дітей молодшого шкільного віку / І. М.Руденко // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: [зб. наук. праць]. –К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. –No 16 (40). –С.142-148.

9.Фигдор Г. Дети разведенных родителей: между травмой и надеждой (психоаналитическое исследование) / Г. Фигдор. –М.: Наука, 1995. –368 с.

10.Шепелєва Н., Капустинський В. Про практику розгляду судами справ про визначення місця проживання дитини / Н. Шепелєва, В. Капустинський// Слово національної школи суддів України. –1. –С. 142-152.

Моляко В. А. Рекреационный вектор в системе поддержания психологической безопасности творческой личности (Випуск №9, 2016)

Валентин Алексеевич Моляко,
доктор психологических наук, профессор, действительный член НАПН Украины, заведующий лабораторией психологии творчества Института психологии имени Г. С. Костюка НАПН Украины, ул. Панковская, г. Киев, 2, Украина


РЕКРЕАЦИОННЫЙ ВЕКТОР В СИСТЕМЕ ПОДДЕРЖАНИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ БЕЗОПАСНОСТИ ТВОРЧЕСКОЙ ЛИЧНОСТИ


Анотація


Рассматриваются феномены творческого здоровья человека в контексте систем физического, психологиче- ского и духовного здоровья. Отмечается взаимосвязь творческого здоровья и психологической безопасности лично- сти. Утверждается, что психологическая безопасность должна обеспечиваться прежде всего со стороны душев- ного мира человека. Формулируется проблема определения средств и путей обеспечения психологической безопас- ности. Подчеркивается, что система психологической безопасности должна обеспечивать различное восприятие и рекодирование личностью сигналов – их понимание, оценку, включение в субъективное поле анализа и интерпрета- ций, принятие решений на основе сенсорно-перцептивного «принятия» информации в контексте адекватного пове- дения. Утверждается необходимость совместных усилий психологов, педагогов, медицинских работников с целью обеспечения творческого здоровья и психологической безопасности личности.


Ключові слова


психологическое здоровье, творческое здоровье, психологическая безопасность лично- сти, рекреация, информационное воздействие.



Повний текст




Посилання


......


 

 

 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.