Смук О. Т. Комплексний супровід і корекція розвитку дітей-сиріт.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 161-168.

 Оксана Тарасівна Смук

кандидат психологічних наук, 

доцент кафедри соціології і соціальної роботи, 

Ужгородський національний університет,

вул.Університетська, 14, м. Ужгород, Україна

 


КОМПЛЕКСНИЙ СУПРОВІД І КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ-СИРІТ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається комплексний супровід і корекція розвитку дітей-сиріт. Значна частина дітей-сиріт, які на сьогоднішній день виховуються в дитячих будинках сімейного типу (ДБСТ), прийомних сім’ях, тривалий час перебували в інтернатних закладах, вимагають особливої уваги, оскільки для переважної більшості з них характерні досить серйозні проблеми в психічному, фізичному розвитку та соціальній адаптації.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

комплексний супровід, дитячі будинки сімейного типу (ДБСТ), прийомні сім’ї, корекція розвитку, затримки в психічному розвитку.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1. Козубовська І. В. Соціально-правові основи діяльності психологічної служби в системі освіти: навчально-методичний посібник / І. В. Козубовська, В. В. Сагарда, О. В. Дорогіна та ін. / За ред. І. В. Козубовської, В. В. Сагарди –Ужгород: УжДУ, 2002. –392 с.

2. Бевз Г.М. Психологічні особливості дітей, позбавлених батьківського піклування / Г.М.Бевз //Соц. працівник. –2007. –No8(квітень). –С.13-18.

3. Карнаух И.С. Психологические особенности подростков воспитанников детского дома / дис. ... кандидата психол. наук: 19.00.07 / И. С. Карнаух. – М.: РГБ, 2007. –215 c.

4. Рычкова Н. А. Дезадаптированное поведение детей: Диагностика, корекция, психопрофилактика / Н. А. Рычкова. –М., 2000. –232 с.

5. Брутман В. И. и др. Раннее социальное сиротство как комплексная медико-социально-педагогическая проблема / В. И. Брутман.–М.: Изд-во АСОПИР, 1999. –181 с.

6. Дети социального риска и их воспитание / Под ред. Л. М. Шипицыной. –Спб: Изд-во Речь, 2003. –144 с.

7. Быков А. В., Шульга Т. И. Психологическая служба в учреждениях социально-педагогической помощи и поддержки детей и одростков / А. В. Быков, Т. И. Шульга. –М.: Академия, 2001. –100 с.

8. Мамайчук И. И. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии / И. И. Мамайчук. –СПб: Речь, 2001. –220 с.

9. Олифиренко Л. Я. и др. Социально-педагогическая поддержка детей группы риска / Л. Я. Олифиренко. –М.: Академия, 2002. –256 с.

10. Комплексное сопроводжение и коррекция развития детей-сирот: социально-эмоциональные проблемы / Под ред. Л. М. Шипицыной и Е. И. Казаковой. –Спб: Институт специальной педагогики и психологии, 2000. –108 с.

11. Бережная О.В. Психолого-педагогическое сопровождение детей сирот как средство их социализации: дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.01 / О. В. Бережная. –Ставрополь, 2005. –186 c.

12. Василькова М.М. Проблема виховання у дитячих будинках сімейного типу / М.М.Василькова //Проблеми освіти : наук.-метод. зб. [кол. авт.]. –К., 2000. –Вип.22. –С.115-118.

13. Бевз Г.М. Прийомна сім’я: соціально-психологічні виміри: монографія / Г.М.Бевз. –К.: Видав. Дім«Слово», 2010. –352 с.

Тарасенко А. М. Структурно-функціональний аналіз відповідальності: пошук детермінант.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 169-174.

 Альона Миколаївна Тарасенко,

аспірант кафедри теорії та методики практичної психології,

Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,

вул. Фонтанська дорога, 4, м. Одеса, Україна 


СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: ПОШУК ДЕТЕРМІНАНТ


АНОТАЦІЯ:

У статті досліджується відповідальність як базова властивість особистості, яка розглядається не тільки психологією, а також філософією, етикою, педагогікою та іншими науками. Розглянуто різні сторони вивчення відповідальності особистості, як в аспекті моральних, соціальних, внутрішніх та зовнішніх проявів, так і з боку системного підходу вивчення якості відповідальності. Виділено основні компоненти структури відповідальності особистості: мотиваційний, емоційний, когнітивний, динамічний, регуляторний та результативний. Показано, що відповідальність особистості можливо розглядати у різних напрямах, але єдиного особистісного підходу до вивчення відповідальності поки що немає.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

відповідальність, соціальна відповідальність, мораль, якість відповідальності, структура відповідальності.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 

1. Абульханова-Славская К.А. Активность и сознание личности как субъекта деятельности / К.А.Абульханова-Славская // Психология личности в социалистическом обществе: Активность и развития личности. –М., 1989. –С.118-134.

2. Вяткин Б.А. Стиль активности как фактор развития интегральной индивидуальности: стиль деятельности и общения / Б.А.Вяткин.–Пермь, 1992. –С. 36-55.

3. Кузнецова В.С. Формирование социальной ответственности у студентов педагогического ВУЗа / В.С.Кузнецова, В.С.Морозова // Сов. педагогика. –1983. –No5. –С. 93-96.

4. Куприянов А.И. Ценностно-функциональный подход к изучению свойств личности / А.И.Куприянов // Системные исследования войств личности. –М. –1995. –С. 9-23.

5. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б.Ф. Ломов. –М.: Наука, 1984. –440 с.

6. Марьенко И.С. Ответственность школьника: путь воспитания / И.С. Марьенко // Сов. педагогика. –1987. –No5. –С. 4-36.

7. Милерян Е.А. Эмоционально–волевые компоненты надежности оператора / Е.А.Милерян // Очерки психологии труда оператора.–М.: Наука, 1974. –С. 5-82.

8. Прангишвили А.С. Исследование по психологии установки / А. С. Прангишвили –Тбилиси. –1967. –220 с.

9 Прядеин В.П. Ответственность как предмет психологического исследования / В.П. Прядеин. –Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 2007. –  209 с.

10. Сафин В.Ф. Психологическая сущность ответственности личности / В. Ф. Сафин // Теория и практика формирования коммунистического сознания. –Уфа, 1986. –186 с.

11. Сидорова Т.Н. Исследование особенностей когнитивного и поведенческого компонента социальной ответственности / Т.Н.Сидорова // Психологические условия формирования социальной ответственности школьников. –М. –1987 –С. 51-54.

12. Симоненко С. Н. Актуальные проблемы рекреационной психологии детства / С. Н. Симоненко, Э. Б. Лебединский // Наука і освіта. Спецвипуск: «Актуальні проблеми рекреаційної психології дитинства». –Одеса, 2011. –No11. –С. 6-7

13. Спиркин А.Г. Сознание и самосознание / А.Г.Спиркин. –М. –1972. –303 с.

14. Филиппов А.В. Производственная социология, психология и педагогика / А.В.Филиппов, В.К.Липинский, В.Н.Князев. –М. –1989. –254с.

15. Piaget J. The moral judgement of the child / J. Piaget.–Glencoe: The free press, 1977. –418 p.

Томчук М. І., Яцюк М. В. Психологічний супровід дітей, які зазнали втрату батьків, в умовах рекреації.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 174-181.

 Михайло Іванович Томчук

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології, 

Марія Валеріївна Яцюк

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології, 

Вінницька академія неперервної освіти, 

вул. Грушевського, 13, м. Вінниця, Україна 


ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЗНАЛИ ВТРАТУ БАТЬКІВ, В УМОВАХ РЕКРЕАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

У статті обґрунтовується актуальність розробки проблеми психологічного супроводу дітей, які переживають горе втрати, в закладах рекреаційного типу. Авторами аналізуються наукові роботи зі становлення духовного досвіду дитини, впливу травматичних подій на її розвиток. Також подано модель психологічного супроводу дітей, які переживають горе втрати. Показано взаємозв’язок чинників, що впливають на травматизацію дитини на різних етапах горювання, та прогнозовано поведінкові та психічні прояви. Крім того, розроблено програму заходів соціально-психологічного супроводу дітей, яка призначена для орієнтування фахівців-психологів закладів рекреаційного типу, освітніх установ у етапах корекційно-розвивальної роботи з дітьми та в особливостях попередження розвитку у них особистісних психічних розладів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

горе втрати, динаміка горювання, психологічний супровід дітей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Берлингем Д. Война и дети / Д. Берлингейм, А. Фрейд // Развитие личности. –2004. –No 3. –С. 184-208. 

2.Боулби Д. Создание и разрушение эмоциональных связей / Д. Боулби. –М.: Академический Проект, 2004. –232 с. 

3.Долгополов Н.Б. Футуропрактика: практика подготовки психодраматистов / Н.Б. Долгополов // Теория и практика гештальттерапии на пороге XXI века : сб. статей. Ростов н/Д, 2001. –С. 115-123. 

4.Дилео Д. Детский рисунок: диагностика и интерпретация / Д. Дилео. –М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2010. –272 с. 

5.Симоненко С.Н.Рекреационная психология детства: достижения и перпективы /С.Н. Симоненко, Е.Н.Грек,Е.В. Костюнина,И.В. Леженко // Наука і освіта. –No 12. –2014. –С. 7-12. 

6.Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В. Залеська та ін. –Київ: МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. –84 с. 

7.Фрейд З. Скорбь и меланхолия / З. Фрейд// Вестник психоанализа. –2002. –No3. –190 с. 

8.Шефов С.А. Психология горя / С.А. Шефов. –СПб.: Речь, 2006. –144 с. 

9.ЯліньАйше та ін. Діти та війни: навчання технік зцілення /АйшеЯлінь, БерджЛьовент, Назан-Кайя. –Робочий зошит для посібника. –ChildrenandWarFoundation, Bergen, Norway–1999-2012. –Львів: Інститут психічного здоров’я УКУ, 2014. –42 с. 

10.Ялом И. Экзистенциальная психотерапия/ И. Ялом / Пер. с англ. Т.С. Драбкиной –М.: Класс, 2000. –576 с. 

Трофімов А. Ю., Трофімова Д. О. Кроскультурне дослідження особливостей становлення спонтанності особистості.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 182-187.

 Андрій Юрійович Трофімов

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології розвитку, 

Дар’я Олександрівна Трофімова

кандидат психологічних наук, 

Київський національний університет ім. Т. Шевченка, 

вул. Володимирська, 60, м. Київ, Україна 


КРОСКУЛЬТУРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ СТАНОВЛЕННЯ СПОНТАННОСТІ ОСОБИСТОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У роботі уточнюються уявлення про зміст поняття спонтанності як властивості особистості, що залежить від її індивідних, індивідуально-особистісних та соціально-культурних чинників; конкретизовано особливості взаємозв’язку такої якості людини та інших її особистісних властивостей, а також виявлено залежність своєрідності проявів спонтанності особи від особливостей соціально-культурного контексту її існування.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

спонтанність, креативність, суб’єктивний контроль, кроскультурне дослідження.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

 1.Дорофеев Д. Ю. Бог и свобода, гуманизм и вера: Эразм Роттердамский и Мартин Лютер о воле и предопределении / Д. Ю. Дорофеев, М. Р. Зобова, С. А. Чернов // Вестн. Гуманитар. факультета С.–Петерб. гос. ун–та телекоммуникаций. –2005. –No 2.–C. 234-259.

2.Кант И. Критика практического разума / И. Кант. –СПб.: Наука, 1995. –291 с.

3.Морено Я. Театр спонтанности / Я.Морено/ Пер. с англ. С.Инкин; под ред. В. В.Макарова, Б. И.Хасана. –Красноярск: Ф. Ментал. здоровья, 1993. –125 с.

4.Налимов В. В. Спонтанность сознания / В. В. Налимов. –М.–1989. –289 с.

5.Фромм Э. Бегство от свободы / Э. Фромм. –М.: АСТ, 2009. –288 с.

6.Lowen A. Pleasure: A Creative Approach to Life / A. Lowen. –The Alexander Lowen Foundation, 2013. –273 р

Федорова М. А. Обґрунтування структурних характеристик моральних цінностей дітей старшого дошкільного віку.

// Наука і освіта.  2016.  №9. – 188-192.

 Марія Анатоліївна Федорова,

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри

дошкільної освіти і педагогічних інновацій,

Житомирський державний університет імені Івана Франка,

вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна 


ОБҐРУНТУВАННЯ СТРУК ТУРНИХ ХАРАКТЕРИСТИК МОРАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено проблемі формування моральних цінностей у дітей старшого дошкільного віку. Автором проаналізовано особливості становлення структурних компонентів моральних цінностей у старших дошкільників. На основі аналізу наукової літератури запропоновано власне визначення поняття «моральні цінності старших дошкільників», обґрунтовано змістову структуру моральних цінностей дітей старшого дошкільного віку, у якій умовно виділено когнітивний, емотивний, процесуально-діяльнісний компоненти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

моральні цінності, моральні цінності старших дошкільників, механізми розвитку цінностей, когнітивний компонент моральних цінностей, емотивний компонент моральних цінностей, процесуально-діяльнісний компонент моральних цінностей.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА: 

1.Бодалев А. А. Восприятие и понимание человека человеком / А. А. Бодалев. –М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. –200 с. 

2.Бреслав Г. М. Эмоциональные особенности формирования личности в детстве: норма и отклонение / Г. М. Бреслав. –М.: Педагогика, 1990. –144с.

 3.Запорожец А. В. Психическое развитие ребенка / А. В. Запорожец // Избранные психол. труды: [в 2-х т.]. –М.: Педагогика, 1986. –Т.I. –320 с.

4.Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. –СПб: Питер, 2008. –752 с.

5.Непомнящая Н. И. Ценностность как центральный компонент психологической структуры личности / Н. И. Непомнящая, М. Е. Каневская, О. Н. Пахомова, В. В. Барцалкина, С. Н. Рубцова, Э. Н. Музе // Вопросы психологии. –1980. –No1. –С. 22-30.

 6.Урунтаева Г. А. Дошкольная психология: учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. Заведений / Г.А.Урунтаева. –М.: Академия, 2001. –336 с.

7.Harris P.L. Children’s understanding of the link between situation and emotion/ P. L. Harris //Journal of Experimental Child Psychology. –No36.–1983. –С. 1-20.

 

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.