Олена Булгакова, Марія Савченкова. ПСИХОЛОГІЧНІ МОЖЛИВОСТІ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ, ЯКІ ПЕРЕНЕСЛИ ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД

// Наука і освіта.  2022.  №4. – 24-28.

Олена Булгакова,
доктор психологічних наук, професор,
професор кафедри дошкільної педагогіки,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Ніщинського, 1, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1750-0349

Марія Савченкова,
викладач-стажист кафедри дошкільної педагогіки,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Ніщинського, 1, м. Одеса, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0009-1904-7713


ПСИХОЛОГІЧНІ МОЖЛИВОСТІ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ, ЯКІ ПЕРЕНЕСЛИ ТРАВМАТИЧНИЙ ДОСВІД


АНОТАЦІЯ:

Стаття присвячена питанню надання ефективної психологічної допомоги дітям, які пережили психотравмуючий досвід. Автори підкреслюють, що успіх психологічної реабілітації дітей і підлітків багато в чому залежить від їх унікальних психологічних рис. Вчені, які займаються кризовою психологією, визначили етапи для надання психологічної підтримки дітям. Для надання психологічної допомоги дітям були виділені етапи, поетапно з урахуванням специфіки пережитих психотравмуючих факторів. Загалом у статті подано певні інсайти щодо ключових етапів психологічної підтримки дітей, які пережили травматичну подію. Підкреслюється необхідність комплексного та індивідуалізованого підходу, який інтегрує різні види психотерапевтичних втручань, щоб допомогти дітям впоратися з психологічними наслідками травми та запобігти довгостроковим психологічним проблемам. Ефективна психологічна підтримка травмованих дітей вимагає попереднє вивчення індивідуально-психологічних особливостей вираження постстресового стану в життєдіяльності кожної дитини. Запропоновані етапи, які включають: по-перше – побудову зв’язку та встановлення довіри; по-друге – діагностику стану та особистісних особливостей дитини; по-третє – втручання; по-четверте – визначення моніторингу та контроль за станом; по-п’яте – надання психологічної допомоги. Кожен етап детально описаний, а також приклади втручань, які можуть бути використані на кожному з них. Тема висвітлює необхідність раннього втручання та постійного супроводу за дітьми, які пережили травму, з метою сприяння зціленню та позитивним результатам. Також в статті описана важлива роль батьків у наданні психологічної підтримки своїм дітям під час та після травматичної події. Батьки також постійно можуть допомогти своїй дитині почуватися в безпеці, бути коханою та підтриманою. Відомо, що постійна довіра між дитиною та батьками зберігає спокій та уникає прояв власного почуття страху та тривоги.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

дитина, психологічна підтримка, травматичний досвід, психологічна допомога, реакція дітей на травматичні події, психотравмуючі чинники.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Діти та війна: навчання технік зцілення : робочий зошит. Львів : Інститут психологічного здоровʼя, 2014. 40 с.
2. Зливков В.Л., Лукомська С.О., Федан О.В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.
3. Мюллер М. Якщо ви пережили психотравмуючу подію / пер. з англ. Діана Бусько; наук. ред. Катерина Явна. (Серія «Сам собі психотерапевт»). Львів : Видавництво Українського католицького університету: Свічадо, 2014. 120 с.
4. Оніщенко Н.В. Екстрена психологічна допомога постраждалим в умовах надзвичайної ситуації : теоретичні та прикладні аспекти : монографія. Харків : Право, 2014. 584 с.
5. Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях : методи і техніки: метод. посіб. / за ред. З.Г. Кісарчук; уклад.: З.Г. Кісарчук, Я.М. Омельченко, І.М. Біла, Г.П. Лазос. Київ : Логос. 2015. 232 с.
6. Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: методичний посібник / за ред. З.Г. Кісарчук; уклад.: З.Г. Кісарчук, Я.М. Омельченко, Г.П. Лазос, Л.І. Литвиненко, Л Г. Царенко. Київ : ТОВ Видавництво «Логос», 2015. 207 с.
7. Шебанова В.І. Практики консультування та терапії в кризових ситуаціях. Херсон : ПП Вишемирський В. С., 2017. 136 с.
8. Шебанова В.І. Психологічна допомога дитині, що зазнала насильства. Херсон : ПП Вишемирський В.С., 2017. 252 с.
9. Cloitre M., Courtois C.A., Charuvastra A., Carapezza R., Stolbach B.C., Green B.L. Treatment of complex PTSD: results of the ISTSS expert clinician survey on best practices. J Trauma Stress. 2011 Dec;24(6):615-627. doi: 10.1002/jts.20697
10. Perry B.D., Szalavitz M. The Boy Who Was Raised as a Dog, 3rd Edition: And Other Stories from a Child Psychiatrist’s Notebook : What Traumatized Children Can Teach Us About Loss, Love, and Healing. Basic Books. 2017. 448 р.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.