// Наука і освіта. – 2022. – №3. – 31-35.
Леся Мандро,
аспірантка кафедри теорії і методики дошкільної та спеціальної освіти
Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника,
вул. Шевченка, 57, Івано-Франківськ, Україна, 76000,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5417-9419
«SOFT SKILLS» ТА «META SKILLS» ЯК ОСНОВА ФАХОВОГО ЗРОСТАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
АНОТАЦІЯ:
Основою статті стало дослідження актуальної для сучасності проблеми професійного зростання та вдосконалення фахівців, зайнятих у соціальній сфері. Зазначено, що професія соціального працівника набуває нового значення у постковідному середовищі та часі воєнних дій, а отже, виникає потреба у формуванні якісно нових, на порядок вищих навичок професіонала. Також проаналізовано необхідність розвитку «hard skills» («твердих», «важких навичок»), «soft skills» («м’яких навичок») та «meta skills» («тонких навичок», «навичок, які знаходяться поза межами») для конкурентоспроможності соціального працівника на ринку праці. Зазначено різні погляди на тлумачення поняття «meta skills» та виокремлено їх компоненти. Визначено різницю між «hard skills», «soft skills» та «meta skills». Вказано, що «meta skills» виявляється у постійній здатності до розвитку необхідної конкретної навички, а основними серед них є пошук мети та слідування їй, емоційний інтелект, мотивація, сміливість у прийнятті рішень у нестандартних ситуаціях, здатність до навчання, працездатність, здатність працювати на перспективу, вміння слухати, емпатія, готовність до викликів, висока швидкість обробки отриманої інформації, вміння здобувати прихильність оточуючих. Також дослідження показало, що розвиток метанавичок допоможе підготуватися до нової роботи та полегшить адаптацію до будь-яких світових змін. Належний рівень їхнього розвитку дозволить особистості не тільки добре реагувати на зміни, а також бути активною та використовувати їх для створення нових можливостей або робочих місць для себе та інших. Пандемія COVID-19 стала чудовим прикладом здатності людей адаптуватися та змінюватися, коли це потрібно. Вони були змушені продемонструвати багато різних навичок протягом цього часу та в інші періоди свого життя. Оскільки фахівець немає межі для самовдосконалення, важливим залишається пошук нових шляхів для фахового зростання.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
соціальна робота, соціальний працівник, професійна підготовка, професійні навички, «soft skills»,
«meta skills».
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Amran M., Kutty F., Surat S. Creative problem-solving (CPS) skills among university students. Creativ. Educ. 2019. № 10. P. 3049–3058. URL: https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=96794.
2. Boobphan K., Boonchan S., Tungkunanan P. Higher order thinking skills of students in Bangkok, Thailand. Espacios. 2012. № 41. P. 331–340. URL: https://www.scopus.com/home.uri.
3. Boonyaprapun B. Development of manual for Selfawareness of undergraduate students. FAA J. 2020. № 13 (1). P. 75–85. URL: https://www.scopus.com/home.uri.
4. Brewer M., van Kessel G., Sanderson B., Naumann F., Lane M., Reubenson A., Carter A. Resilience in higher education students: a scoping review. High Educ. Res. Dev. 2019. P. 1–16. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07294360.2019.1626810?journalCode=cher20.
5. Bridges D. Transferable skills: a philosophical perspective. Stud. High Educ. 1993. № 18 (1). P. 43–52. URL: https://www.sciencedirect.com/science/refhub/S2405-8440(22)00075-5/sref8.
6. Eurich T. Insight: the Power of Self-Awareness in a Self-Deluded World. Macmillan, UK. 2017. URL: https://cutt.ly/NXSvaCS.
7. Finch D., Nadeau J., O’Reilly N. The future of marketing education: a practitioner’s perspective. J. Market. Educ. 2012. № 35 (1). P. 54–67. URL: https://www.oxfordlawtrove.com/view/10.1093/he/9780199597376.001.0001/he-9780199597376-chapter-4.
8. Loshkareva E., Luksha I., Ninenko I., Smagin D., Sudakov D. Skill of the Future – How to Thrive in the Complex New World. 2018. URL: http://www.globaledufutures.org/images/people/WSdoklad_12_okt_engilovepdf-compressed.pdf.
9. Razzetti G. The Meta Skills You Need to Thrive in the 21st Century. 2018. URL: https://liberationist.org/themetaskills-you-need-to-thrive-in-the-21stcentury/.
10. Senova M. Meta skills are the key to human potential. BESS. 2020. № 2 (1). P. 133–137. URL: https://cutt.ly/sXSv3y6.
11. Skills Development Scotland. The Centre for Workbased Learning. Skills 4.0 A Skills Model to Drive Scotland’s Future. 2018. URL: https://www.skillsdevelopmentscotland.co.uk/media/44684/skills-40_a-skills-model.pdf.