Лариса Харченко, Олександр Плиска, Михайло Груша, Ігор Шкробанець. Контрастна чутливость при гіперметропії у дітей шкільного віку нової української школи

// Наука і освіта.  2022.  №2. – 69-74.

Лариса Харченко,
аспірант кафедри біології,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна

Олександр Плиска,
доктор медичних наук, професор,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,
вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна

Михайло Груша,
кандидат біологічних наук, доцент,
Національний медичний університет імені О. О. Богомольця,
пр-т Перемоги, 34, м. Київ, Україна

Ігор Шкробанець,
доктор медичних наук, професор,
Національна академія медичних наук України,
вул. Герцена,12, м. Київ, Україна

 


КОНТРАСТНА ЧУТЛИВОСТЬ ПРИ ГІПЕРМЕТРОПІЇ У ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ


АНОТАЦІЯ:

Метою дослідження було встановити можливість використання контрастної чутливості в діагностиці порушень рефракції зорової системи, а саме в діагностиці гіперметропії у школярів різних вікових груп. Для вирішення вказаної мети в роботі використано схему вікової періодизації людини, що враховує анатомічні, фізіологічні і соціальні фактори, яка була прийнята на VII-й конференції з проблем вікової морфології, фізіології та біохімії (1965). Оскільки навантаження на зоровий апарат починає зростати приблизно з 4-х років, то в наше дослідження були включені особи, які належать до таких вікових груп: перше дитинство (дівчата та хлопчики віком 4–7 років), друге дитинство (дівчата віком 8–11 років та хлопчики віком 8–12 років), підлітковий вік (дівчата віком 12–15 років та хлопчики віком 13–16 років) та юнацький вік (дівчата віком 17–20 років та юнаки віком 17–21 років). З огляду на досліджуваний контингент (діти, підлітки та особи юнацького віку, які проходять навчання в середній школі) розподіл в досліджуваних у вікових групах був таким: дівчата віком 6–7 років складали вікову групу Д1, хлопчики віком 6–7 років – групу Х1, дівчата віком 8–11 років – групу Д2, хлопчики віком 8–12 років – групу Х2, дівчата віком 12–15 років – групу Д3, хлопчики віком 13–16 років – групу Х3, дівчата віком 16–17 років – групу Д4, юнаки віком 17 років – групу Ю. Дослідження проведено за участю 744 школярів, з яких 393 особи жіночої і 351 особа чоловічої статі. Учасники дослідження розподілилися за віковими групами таким чином: група Д1 – 66 дівчат, група Д2 – 141 дівчинка, група Д3 – 126 дівчат, група Д4 – 60 дівчат, група Х1 – 51 хлопчик, група Х2 – 155 хлопчиків, група Х3 – 91 хлопчик, група Ю – 54 юнаки. У даній роботі у кожного з обстежуваних визначали гостроту зору за допомогою таблиць Головіна-Сівцева, контрастну чутливість (КЧ) – за допомогою таблиці контрастних оптотипів. Вказані показники визначалися для кожного ока окремо. З огляду на відсутність істотної різниці між вибірками даних, що отримані при дослідженні правого та лівого ока, числові характеристики в роботі представлені виключно за результатами досліджень правого ока. В групах учнів жіночої та чоловічої статі з гіперметропією чисельно переважали особи, у яких вперше діагностовано порушення рефракції із застосуванням методу визначення КЧ, що було підтверджено визначенням гостроти зору. Отримані результати дають підстави припустити можливість використання методу визначення стану КЧ з використанням таблиці контрастних оптотипів для ранньої доклінічної діагностики порушень рефракції у дітей шкільного віку нової української школи (НУШ).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

контрастна чутливість, зоровий аналізатор, гіперметропія, порушення рефракції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аветисов С.Э., Кащенко Т.П., Пиамшинова А.М. Зрительные функции и их коррекция у детей: Руководство для врачей. Москва, 2005. 872 с.
2. Базарный В.Ф. Брошюры. Часть IV «Повышение эффективности становления психомоторных функций в процессе развития и обучения детей с помощью произвольных ритмов телесных усилий». СергиевПосад, 1995. 40 с.
3. Бондаренко С. Тренування зорового аналізатора учнів 11–12 років при роботі з комп’ютером. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2007. № 3. С. 80–83.
4. Вдовиченко Е.Ю., Кадошникова И.В., Плиска А.И., Шкробанец И.Д., Лазоришинец В.В. Недостаточность конвергенции у школьников 1-4 классов и ее значение для оптимизации педагогического процесса в младшей школе. Український журнал медицини, біології та спорту. 2017. № 6(8). С. 164–170.
5. Волков В.В., Колесникова Л.Н., Шелепин Я.Е. Методика клинической визоконтрастометрии. Вестник офтальмологии. 1983. № 3. С. 59–61.
6. Давыденко Э. В. Как улучшить зрение. Нетрадиционные методы лечение. Профилактика и лечение нарушений зрения по методу американского доктора У. Г. Гейтса. Практические советы. Упражнение. Киев : Орбита, 1991. 79 с.
7. Костецька А. О. Медико-організаційна технологія оптимізації моніторингу порушень зору у школярів : автореф. … канд. мед. наук : 14.02.03. Київ, 2014. 26 с.
8. Маслова Н.М. Динаміка функціональних показників зорової системи дітей і підлітків в процесі навчання у школі : автореф. … канд. мед. наук : 14.03.03. Донецьк, 2005. 23 с.
9. Мелліна В.Б. Вплив призмових окулярів на констрастну чутливість у дітей з дисбінокулярною амбліопією в процесі лікування. Експериментальна і клінічна медицина. 2016. № 4(73). С. 148–154.
10. Остапова О. Теоретичні аспекти профілактики порушень зору у молодших школярів у контексті використання інноваційних технологій. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 2. С. 71–73.
11. Петрюк С.Є. Вплив патологічних станів дітей на навчально-виховний процес у загальноосвітніх навчальних закладах. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 27. С. 207–214.
12. Родина Н.В., Доценко А.Ю., Кернас А.В., Перевязко Л.П. та Ворникова Л.А. Створення шкали для дослідження копінг-поведінки у ситуаціях небезпеки. Офтальмологічний журнал. 2002. № 3; 506. С. 65–73.
13. Ферфильфайн И.Л. Близорукость. Киев : Книга плюс, 1987. С. 9–17.
14. Харченко Л.Б., Удовиченко О.А., Кадошникова И.В. Методы исследования контрастной чувствительности зрительного анализатора у детей и подростков. Український журнал медицини, біології та спорту. 2018. № 3(12) Том 3. С. 193–198.
15. Харченко Л.Б., Плиска О.І., Груша М.М. Визначення гостроти зору та контрастної чутливості в різних вікових группах школярів. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020. Т. 5, № 1 (23). С. 230–235.
16. Arden G.B, Jacobson J.J. A simple grating test for contrast sensitivity: preliminary results indicate value in screening for glaucoma. Invest Ophthalmol Vis Sci., 1978. 17(1). P. 23–32.
17. Campbell F.W., Robson J.G. Application of fourier analysis to the visibility of gratings. J. Physiol. 1968. Vol. 197(3). P. 551–66.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.