Світлана Литовченко, Віталій Литовченко. Підготовка батьків до оцінки розвитку дітей в інклюзивно-ресурсних центрах: психолого-педагогічні основи комунікації

// Наука і освіта.  2022.  №2. – 31-38.

Світлана Литовченко,
доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник,
завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху,
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка
Національної академії педагогічних наук України,
вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0001-4667

Віталій Литовченко,
інтерн,
Українська військово-медична академія,
вул. Московська, 45/1, корп. 33, м. Київ, Україна
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1869-6168

 


ПІДГОТОВКА БАТЬКІВ ДО ОЦІНКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ В ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРАХ: ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ КОМУНІКАЦІЇ


АНОТАЦІЯ:

Інновації в галузі спеціальної педагогіки та психології зумовили реорганізацію системи консультативно-діагностичної допомоги, відтак інклюзивно-ресурсні центри стали першою ланкою у визначенні індивідуальної траєкторії здобуття освіти дитиною з особливими освітніми потребами. Водночас у надважкий період воєнного часу особливо важливим є налагодження ефективної комунікації, уважне ставлення до психологічного стану батьків, зниження рівня їхньої тривожності. З огляду на зазначене виникає необхідність визначення та презентації рекомендацій для батьків, зокрема щодо відвідування інклюзивно-ресурсних центрів, проведення комплексної оцінки розвитку дитини, що спираються на чинні нормативні документи та враховують освітні новації. Мета статті – розробити рекомендації для батьків, які планують проведення комплексної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі, на основі ключових цінностей сучасної освіти (толерантності, поваги до відмінностей, свободи вибору, пріоритету інтересів дитини, цінності дитинства та співпраці з родиною, акцентуванні на індивідуальних потребах і можливостях). Використано методи аналізу нормативних документів, літературних джерел, результатів сучасних досліджень, представлених у наукових виданнях, що включені до наукометричних баз даних PubMed, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals, Google Scholar, Web of Science, Scopus тощо. У межах емпіричного дослідження проаналізовано організацію проведення комплексних психолого-педагогічних оцінок розвитку дітей та здійснено опитування батьків на базі Інклюзивно-ресурсного центру № 3 Деснянського району м. Києва за допомогою Google forms (упродовж 2019–2022 рр.). У дослідженні взяли участь понад 50 педагогів, які працюють в інклюзивно-ресурсних центрах міста Києва, та близько 120 сімей. Результати дослідження дають підстави зробити такі висновки: аналіз нормативно-правових документів, психолого-педагогічної літератури свідчить про актуальність проблеми діяльності інклюзивно-ресурсних центрів (особливої уваги потребує питання інформаційної та методичної підтримки батьків щодо організації комплексної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі); визначено рекомендації для батьків, які планують проведення комплексної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі; апробація розроблених рекомендацій дала змогу відзначити зниження психоемоційної напруги в батьків (35% респондентів), суттєво розширити їхні уявлення про процедуру здійснення оцінки розвитку в інклюзивно-ресурсних центрах (65% опитаних), покращити компетентність батьків в аналізі отриманих даних від фахівців та навчити їх більш умотивовано підходити до організації супроводу дитини в закладі освіти (45% респондентів).


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

інклюзивно-ресурсний центр, діти з особливими освітніми потребами, комплексна оцінка розвитку дитини, комунікація фахівців, поради батькам.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 23.06.2022).
2. Литовченко С. Діяльність ІРЦ у системі підтримки дітей з особливими освітніми потребами: актуальні питання. Особлива дитина: навчання і виховання. 2019. № 4(93). С. 30–36.
3. Жук В., Литовченко В., Литвинова В. Новий формат освітнього середовища: діти з порушеннями слуху у дошкіллі : навчально-методичний посібник. Київ : ФОП Симоненко О.І., 2019. 280 с.
4. Educational Leadership to Create Authentic Inclusive Schools: The Experiences of Principals in a Canadian Rural School District / A. Irvine, J. Lupart, T. Loreman, D. McGhie-Richmond. Exceptionality Education International. 2010. Vol. 20. № 2. P. 70–88. DOI: https://doi.org/10.5206/eei.v20i2.7664.
5. Данілавічютє Е. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 3(87). С. 7–19.
6. Засенко В., Прохоренко Л. «Особливі діти» в умовах особливого навчального року: наукова доповідь на веб-конференції «Учені НАПН України – українським вчителям» (27 серпня 2020 р.). Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2(2). С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2212-4.
7. Колупаєва А., Таранченко О. Інклюзивна практика: технології навчання : навчально-методичний посібник. Харків : Літера ЛТД, 2019. 160 с.
8. Adaptive Potential of Young People as a Factor af Mental Health-Preserving / O. Lytvynenko, L. Zlatova, V. Zasenko, L. Prokhorenko, V. Lunov. Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9. № 3. Р. 374–385. DOI: https://doi.org/10.7596/taksad.v9i3.2846.
9. Компанець Н., Луценко І., Коваль Л. Організаційно-методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах ЗДО : навчально-методичний посібник. Київ : Видавнича група «Атопол», 2018. 100 с.
10. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів : навчально-методичний посібник / за заг. ред. М. Порошенко та ін. Київ, 2018. 252 с.
11. Литовченко С. Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів: контент щодо особливих освітніх потреб. Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 13(42). С. 123–140. DOI: https://doi.org/10.32405/2218-7650-2020-13(42)-123-139.
12. Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з ООП та рівнів підтримки в освітньому процесі / Л. Прохоренко, Н. Ярмола та ін. Київ : Інститут спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2021. 198 с. URL: https://ispukr.org.ua/?page_id=8429#. Yrcvy3ZBxPY (дата звернення: 23.06.2022).
13. Данілавічютє Е. Інноваційна концепція визначення функціонально-мовленнєвих освітніх труднощів у осіб з особливими потребами. Діти з особливими потребами: від рівних прав – до рівних можливостей : матеріали VІІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології, м. Київ, 7–8 жовтня 2021 р. Київ, 2021. C. 47–55.
14. Бех І. Компонентна технологія сходження зростаючої особистості до духовних цінностей. Горизонт духовності виховання : колективна монографія / уклад. : Й. Кевішас, О. Отич. Вільнюс : Zuvedra, 2019. С. 39–54.
15. Савченко О. Екологія дитинства: В.О. Сухомлинський і сучасна початкова школа. В. Сухомлинський у роздумах сучасних українських педагогів : монографія / упор. : О. Сухомлинська, О. Савченко. Луганськ, 2012. С. 117–126.
16. Сухомлинська О. Толерантність як підхід до розгляду ідей В. Сухомлинського про дитину. Історико-педагогічний альманах. 2015. № 1. С. 7–12.
17. Deppeler J., Aikens K. Responsible innovation: designing schools for tomorrow’s learners. Monash, 2020. URL: http://cog-live.s3.amazonaws.com/n/1271/2020/Mar/09/ewCXjRsz4Q0sAlmLeiiQ.pdf (date of access to the resource: 23.06.2022).
18. Baigorri M., Crowley C., Bukari B. Collaborative efforts to improve opportunities for children with intellectual and developmental disabilities in Ghana. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. 2019. Vol. 4. Iss. 5. P. 1140–1147. DOI: https://doi.org/10.1044/2019_PERSSIG17-2019-0020.
19. Special educational support in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder in Germany: Results from a parent survey / L. Bürki, J. Höfer, I. Kamp-Becker, L. Poustka, V. Roessner, S. Stroth, N. Wolff, F. Hoffmann, C. Bachmann. Research in Developmental Disabilities. 2021. Vol. 112. Art. 103931. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103931.
20. Feelings and perceptions of French parents of internationally adopted children with special needs (SN): Navigating the triple stigma of foreignness, adoption, and disability / L. Miller, E. Pinderhughes, M.-O. Pérouse de Montclos, J. Matthews, J. Chomilier, J. Peyre, J. Vaugelade, F. Sorge, J.-V. de Monléon, A. de Truchis, O. Baubin. Children and Youth Services Review. 2021. Vol. 120. Art. 105633. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105633.
21. Parental self-efficacy and family quality of life in parents of children with autism spectrum disorder in China: The possible mediating role of social support / Yongshen Feng, Xuezhen Zhou, Xiuqun Qin, Guiyi Cai, Yeqing Lin, Yongli Pang, Biyuan Chen, Tao Deng, Lifeng Zhang. Journal of Pediatric Nursing. 2022. Vol. 63. Р. 159–167. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.10.014.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.