Людмила Крайняк, Олександра Дуда, Світлана Рибачок, Тетяна П’ятничка, Наталія Рибіна. Мотиви самостійного вдосконалення студентами перекладацької компетентності.

// Наука і освіта.  2021.  №3. 46-59.

Людмила Крайняк,
кандидат філологічних наук, доцент,
завідувач кафедри іноземних мов та інформаційно-комунікаційних технологій,
Західноукраїнський національний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна,
Олександра Дуда,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов
та інформаційно-комунікаційних технологій,
Західноукраїнський національний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна,
Світлана Рибачок,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов
та інформаційно-комунікаційних технологій,
Західноукраїнський національний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна,
Тетяна П’ятничка,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов
та інформаційно-комунікаційних технологій,
Західноукраїнський національний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна
Наталія Рибіна,
кандидат філологічних наук, доцент кафедри іноземних мов та
інформаційно-комунікаційних технологій,
Західноукраїнський національний університет,
вул. Львівська, 11, м. Тернопіль, Україна


МОТИВИ САМОСТІЙНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ
СТУДЕНТАМИ ПЕРЕКЛАДАЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено одній з важливих проблем удосконалення якості вітчизняної вищої освіти – питанню формування мотивації до вивчення іноземної мови, загостреному процесом інтеграції України в європейський простір вищої освіти. Мета статті полягає в розкритті результатів психолого-педагогічного аналізу мотивації студентів немовного ЗВО до самостійного вдосконалення ними перекладацької компетентності з іноземної мови. З огляду на методологію і теорію обраних концептуальних підходів, авторами застосовано комплекс основних методів дослідження, а саме: теоретичні – аналіз, синтез, класифікація науково-методичних джерел з проблеми дослідження; емпіричні – анкетне опитування із застосуванням прямих і непрямих питань, статистичний аналіз результатів дослідження. Психолого-педагогічна діагностика мотивації опитаних соціально-неоднорідних респондентів уможливила характеристику сутності зовнішніх та внутрішніх мотивів у їхній самостійній навчальній діяльності, спрямованій на самовдосконалення здобутих перекладацьких навичок. Встановлено, що зміст зовнішніх мотивів в основному формується під впливом таких стимуляційних факторів, як «здобуття конкурентоспроможності на ринку праці» або «потенційне кар’єрне зростання». Внутрішні мотиви переважно пов'язані із задоволенням особистісних потреб студентів у вивченні іноземної мови (інтерес, усвідомлення недостатності рівня власної перекладацької компетентності, внутрішнє переконання у винятковій значущості самовдосконалення перекладацьких навичок тощо). Аналіз результатів діагностичного обстеження дав змогу виокремити перешкоди, що стоять на заваді саморозвитку респондентів у цьому напрямку. Експериментальна перевірка досліджуваної мотивації в контексті внутрішньо-зовнішнього опосередкування виявила домінування внутрішніх мотивів над зовнішніми у всіх категоріях респондентів та встановила головну перешкоду для переважної більшості студентів на шляху самостійного розвитку перекладацьких навичок з іноземної мови, а саме – недостатній або низький рівень організації самостійної навчальної діяльності.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

зовнішні та внутрішні мотиви, самостійне вдосконалення, перекладацька компетентність, соціальні ознаки респондентів.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аптер М. За пределами черт личности: реверсивная теория мотивации. пер. с англ. В. С. Хомика. Луцк, 2009. 112с.
2. Бадмаева Н. Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей: монография. Улан-Удэ: Издательство ВСГТУ, 2004. 280 с.
3. Божович Л. И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка. Изучение мотивации поведения детей и подростков. под ред. Л. И. Божович и Л. В. Благонадежиной. Научно-исследовательский институт общей и педагогической психологии Академии педагогических наук СССР. Москва, 2008. С. 7– 44.
4. Вартанова И. И. К проблеме диагностики мотивации. Вестник Московского университета. Сер.14: Психология. Москва, 2008. №2. С. 80– 87.
5. Вилюнас В. К. Теория деятельности и проблема мотивации. А. Н. Леонтьев и современная психология: сб. статей памяти А. Н. Леонтьева. под ред. А. В. Запорожца и др. Москва, 2013. С. 191–200.
6. Галян І. Мотиваційно-ціннісні детермінанти професійного становлення майбутніх учителів фізичної культури. Наука і освіта. 2018. № 3. С. 36–42.
7. Гуменюк О. Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: монографія. Ялта–Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. 340 с.
8. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды. Москва: Педагогика, 2016. 495 с.
9. Елфимова Н. В. Пути исследования мотивации в когнитивной психологии: сравнительный анализ. Вопросы психологии. 2017. № 5. С. 162–168.
10. Залесский Г. Е. Психология мировоззрения и убеждений личности. Москва: Педагогика, 2010. 425с.
11. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. Москва: Просвещение, 2010. 124 с.
12. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2011. 512 с.
13. Ишков А. Д. Связь компонентов самоорганизации и личностных качеств студента с успешностью в учебной деятельности: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Москва, 2004. 24 с.
14. Кочубей О. С. Психологічні чинники становлення перекладацької компетентності майбутніх філологів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Рівне, 2016. 315 с.
15. Маркова А. К., Орлов А. Б., Фридман Л. М. Мотивация учения и ее воспитание у школьников: монографія. Москва: «Ибис», 2014. 164 с.
16. Талызина Н. Ф. Управление процессом усвоения знаний. Москва: МГУ, 2008. 342 с.
17. Фурман А. В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: монографія. Тернопіль: Астон, 2007. 164 с.
18. Фурман А. В. Методологічне обгрунтування концепції мотиваційних психоформ. Вітакультурний млин. Тернопіль, 2010. Модуль 12. С. 9-19.
19. Чебикін О. Я., Дегірменджі Е. В. Психолого-педагогічна модель інтенсивного навчання іноземної мови студентів. Психологічні перспективи. 2010. Випуск 16. С. 288–298.
20. Чебикін О. Я. Структура, зміст та особливості емоційної регуляції пізнавальної діяльності школярів. Психологія і суспільство. 2016. № 4 (66). С. 76–88.
21. Чебикін О. Я. Емоційна регуляція пізнавальної діяльності: концепція, механізми, умови. Психологія і суспільство. 2017. № 3 (69). С. 86–103.
22. Якобсон П. М. Психологические проблемы мотивации поведения человека. Москва: Просвещение, 2013. 317с.
23. Ames, C. Children's achievement attributions and self-reinforcement: Effects of self-concept and competitive reward structure. Journal of Educational Psychology. 2009. 70(3). P. 345–355. URL: http://psycnet.apa.org/record/-20814-001
24. Atkinson John William, Norman T. Feather. A theory of achievement motivation. New York: Published by Wiley, 1974. 392 p.
25. Dokuchyna, Т. Academic Motivation of Students Majoring in «Special Education». Наука і освіта. 2018. №2. P. 94–100. URL: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/ doc/2018/2_2018/12.pdf
26. Herzberg F., Mausner B., Snyderman B. B. The motivation to work. N.Y.: Wiley, 1959. 157 p.
27. Jelena Mihaljević. Research on Motivation for Learning English As a Foreign Language – A Project in Progress. Studia Romanica et Anglica Zagrabiensia : Revue publiée par les Sections romane, italienne et anglaise de la Faculté des Lettres de l’Université de Zagreb. 2016. Vol. 35. P. 55–78. URL: https://hrcak.srce.hr/ index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=179637
28. Martin L. Maehr, Douglas D. Sjogren. Atkinson’s Theory of Achievement Motivation: First Step Toward a Theory of Academic Motivation? SAGE journals. 2014. Vol 41, Issue 2. P. 143–161. URL: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543 041002143
29. Razieh Shaikholeslami, Mohammad Khayyer. Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, and Learning English as a Foreign Language. Psychological Reports. 2008. Vol. 99, 3. P. 813–818. URL: http://journals.sagepub.com/ doi/pdf/10.2466/PR0.99.3.813-818
30. Richard M., Ryan, Edward L. Deci. Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Journal of Contemporary Educational Psychology. 2017. № 25. P. 54–67.
31. Werner, B. A theory of motivation for some classroom experiences. Journal of Educational Psychology. 2015. Vol. 71, No 1, 3-25. P. 3–24.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.