// Наука і освіта. – 2021. – №3. – 29-37.
Олена Сашуріна,
аспірант,
Харківський національний університет внутрішніх справ,
пр. Льва Ландау, 27, м. Харків, Україна,
Станіслав Ларіонов,
кандидат психологічних наук, доцент,
Національна академія Національної гвардії України,
майдан Захисників України 3А, м. Харків, Україна
ПСИХОЛОГІЧНІ РЕСУРСИ ОСОБИСТОСТІ ПРАВООХОРОНЦІВ
НА ЕТАПІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
АНОТАЦІЯ:
Суспільні вимоги й очікування стосовно роботи правоохоронних органів ще ніколи не були такими високими як зараз, довколишній загал жадає бачити професійних і людяних працівників поліції, хоче відчувати ефективність їх фахової діяльності. Система правоохоронних структур в останні роки знаходиться в стані перманентної трансформації, що загострює проблему якісної підготовки її персоналу. Вона полягає в тому, що по-перше, немає достатньої кількості претендентів на службу, а по-друге, наявні кандидати переважно не повномірно відповідають встановленим критеріям відбору. Це орієнтує керівників і практичних психологів МВС на пошук і вдосконалення шляхів підтримки і розвитку персоналу, утримання його на робочих місцях, загалом на усвідомлення того, що працівники важливі і мають потенційні можливості і ресурси саморозвитку. Розпочинається професійний розвиток правоохоронців, як правило, у відомчих закладах вищої освіти, що зумовлює актуальність дослідження психологічних ресурсів особистості правоохоронця на етапі фахової підготовки і визначає мету чинної статті. Під час дослідження використано комплекс теоретичних та емпіричних методів пошукування, зокрема методику психологічного наративного аналізу кризових/травматичних подій В. І. Шебанової. Вибірка склала 84 майбутніх правоохоронців, які навчаються і проходять службу в Харківському національному університеті внутрішніх справ. В ході дослідження визначено основні значущі події життя та ставлення до них правоохоронців на етапі навчання у ЗВО зі специфічними умовами. З’ясовано, що їх можна розподілити на сім категорій, в яких спостерігаються спільні для курсантів важливі події: школа; навчально-службова діяльність у ЗВО; сім’я; складні життєві ситуації; втрати; особистісні стосунки; різне. Визначено, що найбільш важливі життєві події трапились у курсантів в життєвий період до вступу в ЗВО, що має зорієнтовувати на пошук ресурсів в психологічному супроводі до автобіографічного наративу особистості. Окреслено коло психологічних ресурсів курсантів, зокрема емоційне переживання приємних подій, взаємодія із значимими близькими, «доросла» переоцінка ситуацій і пошук позитиву в тому, що трапляється, віднаходження нових зв’язків і контактів, усвідомлення цільових запитів і впливу подій на майбутнє.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
наратив, правоохоронці, курсанти, психологічні ресурси, ситуації, травматичні події.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Доценко В. В. Психологічні ресурси стресостійкості майбутніх правоохоронців. Право і безпека. 2017. № 3 (66). С. 14–20.
2. Леонтьев Д. А. Личностный потенциал: структура и диагностика. Москва: Смысл, 2011. 511 с.
3. Сашуріна О. Ю., Ларіонов С. О. Психологічні ресурси особистості: концептуалізація поняття. Psychological resources of the individual under the conditions of modern challenges. Monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. С. 7–12.
4. Шебанова В. І. Практики консультування та терапії в кризових ситуаціях: Навчально-методичні рекомендації. Херсон: Вид-во ПП Вишемирський В. С., 2017. 136 с.
5. Achdut N., Refaeli T. Unemployment and Psychological Distress among Young People during the COVID-19 Pandemic: Psychological Resources and Risk Factors. International journal of environmental research and public health. 2020. №19. Vol. 17. Article № 7163. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17197163.
6. Brynza I., Budiianskyi M. Readiness for changes as resource for overcoming psychological crisis. Science and education. 2016. № 11. Р. 43–48.
7. Chen H. J. Psychological Capital and Its Application in Human Resource Management. International conference on engineering and business management (EBM2011), VOLS 1-6, 2011. P. 795–798.
8. Csikszentmihalyi M. Good Business: Leadership, Flow, and the Making of Meaning. N.Y.: Penguin, 2003. 450 р.
9. Rabenu E., Yaniv E. Psychological Resources and Strategies to Cope with Stress at Work. International Journal of Psychological Research. 2017. №10. Р. 8.
10. Windle G., Woods R. T. Variations in subjective wellbeing: the mediating role of a psychological resource. Ageing & Society. 2004. № 24. Р. 583–602. DOI: https://doi.org/10.1017/S0144686X04002107.