// Наука і освіта. – 2021. – №2. – 59-65.
Світлана Зінченко,
директор Нікопольського регіонального Центру
моніторингу освіти та соціального партнерства
Національної металургійної академії України,
відмінник освіти України,
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1242-2414
Лариса Савченко,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки та методики технологічної освіти
Криворізького державного педагогічного університету,
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4246-3228
ПЕДАГОГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ТРАЄКТОРІЄЮ ПРОФЕСІЙНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ
УЧАСНИКІВ БОЙОВИХ ДІЙ ДО ПРОДУКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ОБСЛУГОВУВАННЯ
АНОТАЦІЯ:
У статті запропоновано інструментарій для ефективного управління траєкторією професійної адаптації студентів-військовослужбовців (учасників бойових дій) до продуктивної діяльності в умовах вишу, як інноваційну педагогічну технологію. У статті визначено практичні шляхи побудови, оптимізації, можливості використання комплексу педагогічних механізмів для ефективного управління індивідуальною траєкторією професійної адаптації до продуктивної діяльності студентів (учасників бойових дій) протягом навчання у виші. Індивідуальний план професійної підготовки – це персональна програма ефективного управління професійною адаптацією фахівця, що відповідає його віку і здібностям, інтересам, мотивації, яка спроєктована на базі освітньо-професійної програми. Показана залежність позитивної динаміки траєкторії професійної адаптації до продуктивної діяльності у сфері послуг студентів-учасників бойових дій від впливу заходів виховного, навчального, науково-дослідного та організаційного напрямків. Ця залежність показана та обґрунтована за допомогою графіка ефективності управління траєкторією професійної адаптації. У статті розглядаються концептуальні основи комплексного підходу до ефективного управління траєкторією професійної адаптації студентів-військовослужбовців, які підтверджені практичними результатами. Рішенню вказаної проблеми, на наш погляд, буде сприяти розвиток теорії продуктивної професійної діяльності студента-учасника бойових дій у сфері послуг. Визначені функції управління ефективністю та оптимізацією траєкторії професійної адаптації. У статті використані методи дослідження теоретичного рівня: аналіз науково-методичної та програмної документації; емпіричного рівня: анкетування, тестування, опитування, експериментальні методи, інтерпретація графіків та схем.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
професійна адаптація, траєкторія професійної адаптації, педагогічні механізми, продуктивна діяльність, конкурентоздатність, студенти-учасники бойових дій.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Автушенко І. Реалізація державних програм соціальної адаптації звільнених військовослужбовців Збройних сил України в роки незалежності. Часопис української історії. Київ, 2014. Вип. 29. С. 63–69.
2. Вдовиченко Т. В. Інституційне середовище фінансового забезпечення соціальної та професійної адаптації звільнених військовослужбовців в Україні. Ефективна економіка. 2018. №3. URL: http:/www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2018/157.pdf (Дата звернення: 08.04.2021).
3. Вдовиченко Т. В. Теоретичні основи фінансового забезпечення соціальної та професійної адаптації звільнених військовослужбовців. Економічний аналіз. Тернопіль, 2017. Том 27. № 1. С. 120–130.
4. Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 184 с.
5. Горбенко С. В., Хома В. В., Шпанчук Г. В., Смірнов І. І. Адаптація військовослужбовців до цивільного життя – один з основних напрямів розвитку кадрової політики у Збройних Силах України. Збірник наукових праць Харківського університету Повітряних Сил. Харків, 2013 Вип. 4. С. 15–21.
6. Колесникова В. Ф., Чанцева-Коваленко О. М. Соціально-психологічна адаптація до працевлаштування учасників АТО. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. Київ, 2018. Вип.
7. С. 197–205. 7. Крижна В. В. Професійна адаптація як складова соціальної адаптації учасників АТО. Психологічна допомога особам, які беруть участь в антитерористичній операції: матеріали міжвід. наук.-практ. конф. (м. Київ, 30 бер. 2016 р.). Київ, 2016. С. 43–46.
8. Мороз А. Г. Профессиональная адаптация выпускников педагогического ВУЗа: дис. … д-ра пед. наук: Київ. 1984. 403 с
9. Овчарук О. В. Компетентності як ключ до формування змісту освіти. Стратегія реформування освіти України. Київ: К.I.С. 2003. 295 с.
10. Родигіна І. В. Компетентнісний підхід в освіті: синергетичний вимір. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2014. № 1. С. 44–49.
11. Сафін О., Кузьменко Ю. Особливі умови життєдіяльності та адаптаційний потенціал особистості: психологічний аспект. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Психологічні науки. 2016. № 1. С. 195–209.
12. Числіцька О.В. Теоретичний аналіз проблеми адаптації до професійної діяльності в особливих умовах. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Хмельницький, 2011. Вип. 3. С. 26–38.
13. Штифурак В. С., Коліжук Г. В., Мельник І. М. (2013). Профорієнтаційна діяльність: теорія та практика : навчальний посібник. Вінниця: ТОВ «Ландо ЛТД». 418 с.
14. Chertushkina T. A. Socio-Professional Adaptation of the Military Personnel Transferred to the Reserve. Review of European Studies. 2015. Vol. 7. No. 11. P. 132–137.
15. Savchenko L., Zinchenko S., Vereshak V., Lisova S., Palshkov K. The ways of effective professional adaptation of military students (combatants) to productive activities in the service sector. Geplat: Caderno Suplementar, 2020. № 5 URL: http://natal.uern.br/periodicos/index.php/RTEP/article/vie w/2639/2386
16. Terziev V., Dimitrova S. Theoretical Studyon a Pilot Implementation of a Working Model of the Process of Social Adaptation Former Military Personnel and Their Families in Bulgaria. KSI Transactions on KNOWLEDGE SOCIETY. 2014. Vol 7. No 1. P. 53–57.