// Наука і освіта. – 2021. – №2. – 41-47.
Валентина Тодорова,
доктор наук з фізичного виховання і спорту, професор,
професор кафедри гімнастики та спортивних єдиноборств,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3240-6983,
Ольга Бондаренко,
кандидат біологічних наук, доцент,
доцент кафедри гімнастики та спортивних єдиноборств,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0660-5460,
Марина Фідірко,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри фізичного виховання,
Національний університет «Одеська юридична академія»,
Фонтанська дорога, 23, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0970-1586,
Тетяна Пасічна,
доцент, заслужений тренер України,
президент федерації України зі спортивної аеробіки та фітнесу,
викладач кафедри спортивного вдосконалення,
Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
вул. проспект Перемоги, 37, м. Київ, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5829-1654,
Ганна Тітова,
кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри спортивних ігор,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська 26, м. Одеса, Україна,
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1309-5443
УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ
ВИСОКОКВАЛІФІКОВАНИХ СПОРТСМЕНІВ В АЕРОБНІЙ ГІМНАСТИЦІ
АНОТАЦІЯ:
У дослідженні виявлено напрями удосконалення хореографічної підготовки в аеробній гімнастиці. Удосконалення структури та змісту хореографічної підготовки спортсменів в аеробній гімнастиці залишається однією з центральних проблем теорії та методики підготовки спортсменів. Сучасний рівень світових досягнень у цьому виді спорту, зростання його популярності та розширення географії змагань вимагає пошуку нових науково обґрунтованих, ефективних методик хореографічної підготовки, які відповідають сучасним тенденціям розвитку спорту. Одним із шляхів удосконалення методики хореографічної підготовки в аеробній гімнастиці має бути посилена робота над технікою виконання елементів, притаманних виду спорту, а також хореографічних рухів. Для цього необхідно удосконалити програмний матеріал із хореографічної підготовки, систематизувати його відповідно до сучасних тенденцій розвитку аеробної гімнастики, а також адаптувати до етапу підготовки вищих досягнень спортсменів. Метою статті є підвищення ефективності хореографічної підготовки в аеробній гімнастиці на етапі підготовки до вищих досягнень. Матеріали й методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової, методичної та спеціальної літератури, документальних матеріалів. Аналіз отриманих даних дав змогу окреслити напрями удосконалення змісту хореографічної підготовки на етапі підготовки до вищих досягнень в аеробній гімнастиці: створення новітніх методик хореографічної підготовки, удосконалення нормативних документів, урахування специфіки та тенденцій розвитку аеробної гімнастики в процесі розробки програмного забезпечення хореографічної підготовки; розробка системи контролю за хореографічною підготовленістю; удосконалення засобів виховання виразності, вдосконалення композицій змагальних програм. Удосконалено зміст хореографічної підготовки спортсменів з аеробної гімнастики на етапі підготовки до вищих досягнень, в якому були підібрані засоби і методи підвищення хореографічної підготовленості відповідно сучасним вимогам виду спорту; визначено засоби виховання виразності та методику вдосконалення змагальних композицій; розроблено засоби і методи контролю хореографічної підготовленості спортсменів.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
аеробна гімнастика, хореографічна підготовка, етап підготовки до вищих досягнень, програмне забезпечення, засоби, методи, контроль.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бирюкова Е. Хореографическая подготовка в спорте. Киев: КГИФК, 1990. 18 с.
2. Борисенко С. И. Повышение исполнительского мастерства гимнасток на основе совершенствования хореографической подготовки: дис. ... канд. пед. наук. Санкт-Петерб. гос. акад. физ. культуры им. П. Ф. Лесгафта. Санкт-Петербург, 2000. 215 с.
3. Лисицкая Т. С. Хореография в гимнастике. Москва: Физкультура и спорт, 1984. 176 с.
4. Омельянчик-Зюркалова О. А. Модельное построение композиций на вольных упражнениях с учетом хореографической подготовленности гимнасток. Наука в олимп. спорте. 2015. №1. С. 63–67.
5. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.
6. Сосина В. Ю. Хореография в гимнастике: учеб. пособие для студентов вузов. Киев: Олимп. л-ра, 2009. 135 с.
7. Сосіна В. Ю. Гімнастика. Вправи для загального розвитку: навч. посіб. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України, вид-во «Олимп. л-ра», 2017. 552 с.
8. Тодорова В. Г. Аналіз програмно-нормативного забезпечення з хореографічної підготовки у складнокоординаційних видах спорту. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2016. № 1. С. 23–32.
9. Тодорова В. Г. Значення хореографічної підготовки у видах спорту зі складною координацією. Наука і освіта. 2016. №4. 188–193.
10. Филиппова Ю. С. Морфофункциональные и психофизиологические особенности спортсменок, занимающихся спортивной аэробикой: автореф. дис. … канд. мед. наук. Томск, 2006. 24 с.
11. Шипилина И. А. Хореографія в спорте. Ростов на Дону: Феникс, 2004. 224 с.
12. Todorova Valentyna, Kashuba Vitalii, Pogorelova Olena. Actual Tasks of Choreographic Training in Gymnastic Sports. International Journal of Applied Exercise Physiology (IJAEP). 2020. Vol. 9. №6. рp. 225–230.