// Наука і освіта. – 2021. – №1. – 34-44.
Юлія Асєєва,
кандидат психологічних наук,
завідувач кафедри загальнонаукових,
соціальних та поведінкових наук
Одеського інституту Міжрегіональної академії управління персоналом,
вул. Чорноморського козацтва, 19, м. Одеса, Україна
ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК СОЦІАЛЬНИХ УМОВ
ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ІЗ СТУПЕНЕМ ПРОЯВУ КІБЕР-АДИКЦІЙ
АНОТАЦІЯ:
Для сучасного світу характерно стрімкий розвиток діджиталізації та гаджеталізації, і кіберпростір стає новою сферою реальності для більшості населення. Незважаючи на усі переваги інтерактивних технологій та швидкості отримання необхідної інформації завдяки поширеності, доступності мережі Інтернет, з’являються і нові проблемні питання. Вже сьогодні майже 8 % населення світу є залежними від Інтернет мережі, однак, питання щодо нозології, етіології кібер-адикцій та їх лікування й профілактики досі залишаються відкритими. Метою цього дослідження було виявлення впливу соціальних умов життєдіяльності на вираженість кібер-адикцій. Методи дослідження: бібліографічний та історичний аналіз теоретичного надбання, психодіагностичний: тест-опитувальник на виявлення кібер-адикції (ТОК) та напіструктуроване інтерв’ю респондентів для з’ясування соціальних умов життя, а також математико-статистичні (обробка даних зроблена за допомогою програми «Microsoft Excel», «SPSS 26.0 для Windows ХР»). Вибірку дослідження склали 559 осіб, із них 408, які мали певні види кібер-адикцій, та 151 особа, які надали згоду увійти в контрольну групу (умовно здорові). Дослідження проводилось із дотриманням принципів біоетики та деонтології. Було встановлено, що найбільш характерними адикціями для юнаків є: комп’ютерна залежність, Інтернет-адикція, ігрова адикція та ґаджет-адикція, дівчатам більш притаманні: кіберкомунікативна адикція та селфетіс. При аналізі результатів кореляції (за Пірсоном та Тау-b Кендаллом) щодо встановлення взаємозв’язку між впливом соціальних умов життєдіяльності на ступінь вираженості кібер-адикцій встановлено, що за результатами обох матриць кореляції не виявлено зв’язків між видами кібер-адикцій та закладами освіти, в яких навчались наші респонденти, однак при цьому встановлено прямий взаємозв’язок залежності від комп’ютера, Інтернетадикції, ігрової адикції та кібер-комунікативної із навчальною успішністю кібер-адиктів. Такий вид кіберадикції, як селфетіс, має зворотній пропорційний зв’язок з матеріальним статком родини. За результатами кореляціїйного аналізу за Пірсоном, можна констатувати, що прояви відокремлених видів кібер-адикцій мають середній прямий зв’язок із конфліктами з батьками, слабкий прямий зв'язок проявляється між кіберадикціями та конфліктами із однолітками.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
Інтернет, кібер-адикції, залежність від комп’ютера, Інтернет залежність, ґаджетадикції, селфетіс, кіберкомунікативна адикція.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Асєєва Ю. О. Комп’ютерна залежність, Інтернет залежність та кібер-адикції (історичний огляд дефініції). Психологічний часопис, Т.6 В.6. 2020. С.57–65. DOI: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.6
2. Войскунский А. Е., Смыслова О. В. Киберзаболевание в системах виртуальной реальности: ключевые факторы и сенсорная интеграция. Психологический журнал. 2020. Т. 41. № 1. С. 56-64.
3. Лапач С. Н. & Чубенко А. В. & Бабич П. Н. Статистические методы в медико-биологических исследованиях с использованием Excel. Киев: Морион. 2001. 408 с.
4. Полякова А. Всего 58% украинцев пользуются интернетом – исследование. 2018. URL: https://www.epravda.com.ua/rus/news/2018/01/31/63359 0/
5. Чебикін О. Я., Кабешева А. О. Вплив мобільного телефону та психоемоційні стани особистості студента. Наука і освіта. 2010. №8. С. 48–54.
6. Чебикін О. Я., Кримова Н. О. Вплив комп’ютерної діяльності на емоційну сферу студентів. Наука і освіта. 2015. №3. С. 126–134.
7. Boram Jeong J., & Yoon Lee Bo et. al. Associations of personality and clinical characteristics with excessive Internet and smartphone use in adolescents: A structural equation modeling approach. J. Addictive Behaviors. 2020. Vol. 11. P. 25-33.
8. Simon Kemp Digital 2020 Global Overview Report, for TheNextWeb. Retrieved from: https://wearesocial.com/digital-2020
9. Zhaojun M., Pontesbc Q. N., Guangcan D. Internet gaming disorder and psychosocial well-being: A longitudinal study of older-aged adolescents and emerging adults. J. Addictive Behaviors. 2020. Vol. 11. P. 5-11.