// Наука і освіта. – 2021. – №1. – 5-12.
Ганна Соколова,
доктор психологічних наук, доцент,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ОСОБЛИВОСТІ КОГНІТИВНОЇ СФЕРИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
АНОТАЦІЯ:
У сучасній українській психології необхідність соціальної та психолого-педагогічної підтримки дітей з особливими освітніми проблемами, зокрема з порушеннями мовлення, складає завдання вітчизняної науки. На перший план теоретико-емпіричних досліджень виходить соціально-культурна, психолого-педагогічна обумовленість виникнення особливих освітніх потреб, спрямованість усіх освітніх та корекційно-виховних заходів на соціальне становлення дитини у контексті формування компетентностей, врахування індивідуально-психологічних особливостей та залучення до цього процесу батьків, що підкреслює актуальність дослідження. Мета проведеного дослідження полягає в емпіричному вивченні когнітивної сфери дітей з порушеннями мовлення, яка є одним із важливих чинників їх соціалізації. Використано метод теоретичного аналізу, узагальнення наукових першоджерел з досліджуваної проблеми, спостереження та психодіагностичного обстеження. Для теорії та практики особливого значення набуває спрямованість досліджень на виявлення особливостей когнітивного та особистісного розвитку дітей з особливими освітніми потребами. У цій статті показано, що у дітей з порушеннями мовлення особливості пам’яті, уваги, процесів мислення мають гендерні особливості і це має бути враховано в процесі організації соціального простору та процесу соціалізації. Крім того, сформоване у дітей позитивне ставлення до себе та уміння оцінювати себе і свою діяльність створює підґрунтя для ефективного розвитку когнітивної сфери, що є надзвичайно важливим завданням, оскільки саме завдяки їм дитина навчається встановлювати причинно-наслідкові зв’язки вчинків, розвивати адекватні ситуаціям рольові стосунки з дорослими та однолітками на заняттях та поза ними, прагнути до співпраці, проявляти увагу до оточуючих.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
особистість, особливі освітні потреби, порушення мовлення, когнітивна сфера, самооцінка, увага, пам’ять.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Калініна Т. С., Мірошник Л. А. Вивчення особливостей шкільної тривожності у молодших підлітків із затримкою психічного розвитку в спеціальній школі. Педагогіка здоров’я. Здоров’я людини в умовах ноосферогенез. Збірник наукових праць ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої 150- річчю з дня народження академіка В.І. Вернадського. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2013. С. 302–306.
2. Луценко І. В. Запровадження інклюзивної освіти у дошкільних навчальних закладах. Практика управління дошкільним закладом. 2016. № 1. С. 6–11.
3. Макарчук Н. О. Роль саморегуляції в становленні особистості підлітків із порушеннями розумового розвитку. Педагогічні та психологічні науки: напрямки та тенденції розвитку в Україні та світі. Матеріали міжнар. наук.-прак. конф. (м. Київ, Україна, 6 червня 2014 року). К.: Київська наукова організація педагогіки та психології. 2014. С. 88–96.
4. Прохоренко Л. І. Мотиваційні чинники навчальної діяльності школярів із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2015. № 1(73). С. 58–64.
5. Соколова Г. Б. Психологічні особливості захисної поведінки батьків, що виховують дітей із синдромом Дауна. Наука і освіта. 2017. №3. С.23–28.
6. Татьянчикова І. В. Соціалізація дітей з вадами розумового розвитку: гострота проблеми й основні ризики. Актуальні проблеми юридичної та екстремальної психології. 2012. Т.2. С. 129–132.
7. Федоренко О. Особливості соціальної інтегрованості молодших школярів зі зниженим слухом в умовах інклюзивного навчання. Особлива дитина : навчання і виховання. 2015. № 1(73). С. 79–85.