// Наука і освіта. – 2020. – №4. – 24-40.
Олена Острянська,
 кандидат педагогічних наук, доцент відділу наукової роботи 
Державного закладу вищої освіти "Університет менеджменту освіти"
 Національної академії педагогічних наук України, 
вул. Січових стрільців, 52-а, м. Київ, Україна,
 Наталія Зернова,
 методист вищої категорії відділу наукової роботи
 Державного закладу вищої освіти "Університет менеджменту освіти"
 Національної академії педагогічних наук України, 
вул. Січових стрільців, 52-а, м. Київ, Україна
ФАСИЛІТАТИВНИЙ СУПРОВІД ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ 
ПРАЦІВНИКІВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ І ПРОВЕДЕННЯ 
МІЖНАРОДНИХ ОСВІТНІХ ВИСТАВОК
АНОТАЦІЯ:
У статті здійснено аналіз досвіду організації Міжнародних освітніх виставок на теренах України у 2016 – 2020 рр. Визначено сутність понять «міжнародна освітня виставка», «міжнародний освітній виставковий простір», «фасилітативний супровід професійного розвитку науково-педагогічних працівників». Розглянуто структурні елементи Міжнародної освітньої виставки, етапи участі закладу вищої освіти у виставковій діяльності; презентовано узагальнений і систематизований досвід фасилітативного супроводу професійного розвитку науково-педагогічних працівників фахівцями відділу наукової роботи Державного закладу вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України в процесі підготовки, проведення і аналізу результатів Міжнародних освітніх виставок «Інноватика в сучасній освіті», «Сучасні заклади освіти», «Освіта та кар’єра – День студента», «Освіта та кар’єра». Визначено види організаційно-координаційної діяльності, презентовано детальний перелік дій процесу фасилітативного супроводу науково-педагогічних працівників як експонентів та відвідувачів виставки за етапами (підготовчим, безпосередньої участі, аналізу досягнутих результатів). Авторами створено класифікацію заходів Міжнародної освітньої виставки відповідно до конгресної, конкурсної та експозиційної складових; подано статистику кількості запланованих і проведених заходів у межах Міжнародної освітньої виставкової діяльності в Україні у 2016 –2020 рр. Зроблено акцент на зміну форми проведення виставок із офлайн на онлайн формат, зумовлену пандемією COVID-19 та локдауном (карантинними обмеженнями) у 2020 році. Подано рекомендації щодо ведення закладами вищої освіти єдиної інформаційної бази виставкової освітньої діяльності з детальною інформацією щодо проведених заходів експозиційної, конкурсної та конгресної програм виставки.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
заклад вищої освіти, фасилітативний супровід, професійний розвиток, науковопедагогічний працівник, міжнародна освітня виставка, міжнародний освітній виставковий простір, виставкова діяльність, експонент виставки, експозиційна, конкурсна, конгресна складові програми виставки.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Антоненко І. Я., Дупляк Т. П. Виставкова діяльність в Україні: стан, проблеми та шляхи їх розв’язання. Економічний часопис ХХІ. 2013. №11- 12(1). С. 74–78. 
2. Антонюк Я. М., Шиндировський І. М. Організація виставкової діяльності : навч. посіб. Львів. комерц. акад. Львів: Вид-во Львівської комерційної академії, 2015. 327 с.
 3. Бойчук І. В. Особливості комунікаційних складових виставково-ярмаркової діяльності. Економіка і управління підприємствами. 2018. Випуск III (71). С. 101–107. 
4. Вища освіта України в контексті цивілізаційних змін та викликів: стан, проблеми, перспективи розвитку : [кол. моногр.]. [Калінічева Г. І. (кер. авт. кол., наук. ред.), Заліток Л. М., Любовець О. М. та ін.; за заг. ред. Г. І. Калінічевої; ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая». Київ: Фенікс. 400 с. 
5. Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти»: 65 років успіху!: Інформ. вид. до 65‐ї річниці від дня створення. За заг. ред. М. О. Кириченка, В. В. Олійника, О. М. Отич ; уклад. : О. М. Отич, І. Г. Отамась. Київ: ЮСТОН, 2018. 84 с. 
6. Експериментальна діяльність державного вищого навчального закладу «Університет менеджменту освіти» НАПН України : довід. вид. За заг. ред. О. М. Отич; упоряд.: О. М. Отич, О. А. Острянська; НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». Київ: ЮСТОН, 2019. 45с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/716769/ (дата звернення: 10.10.2020). 
7. Колесніков Б. П., Падашуля О. І. Виставкова діяльність в умовах європейської економічної інтеграції України : монографія. Донец. держ. ун-т упр., Дніпропетр. нац. ун-т. Донецьк, 2008. 101 c. 
8. Острянська О. А. Використання педагогічного потенціалу книжкових виставок у процесі професійного розвитку майбутнього вчителя початкової школи. Початкова школа. 2011. № 8 (506). С. 55–59. 
9. Пекар В. О. Основи виставкової діяльності : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. ВНЗ «Ін-т реклами»; Вища школа виставкового менеджменту. Київ: Євроіндекс, 2009. 348 с.
 10. Райс О. І. Фасилітація як метод інтерактивного навчання. Психологія, соціологія і педагогіка. 2014. № 7. URL: http://psychology.snauka.ru/2014/07/3317 (дата звернення: 10.10.2020). 
11. Сорочан Тамара. Професійна діяльність андрагогів: сучасний погляд. Директор школи, ліцею, гімназії. 2008. №4. С. 27–32. 
12. Ткаченко Т. І., Дупляк Т. П. Виставковий бізнес: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 244 с. 
13. Фасилітація і тренінг на курсах духовноморального спрямування: навчально-методичний посібник. Яковенко І. О., Єрьоміна Л. Є., Жейнова С. С., за заг. ред. Л. Ю. Москальової. Мелітополь: ФОП Однорог Т. В., 2018. 111 с.
 14. Черник Б. П. Освітня виставка як фактор інновацій. Сибірський педагогічний журнал. 2004. № 2.
15. Черник Б. П. Парадигма формування виставкової культури в системі загальної освіти. Філософія освіти. 2003. № 6. С. 218–225. 
16. Черній А. Л. Професійний розвиток педагога: досвід, співпраця, пріоритети на шляху до Нової української школи. Післядипломна освіта в Україні. 2018. № 2. С. 40–43.

										
										


























