Iryna Kalynychenko, Anna Zaikina, Anna Latina. Evaluation of School Students’ Cognitive Status and Psycho-Pedagogical Optimization of Their Cognitive Activity.

// Наука і освіта.  2018.  №7-8. 45-50.


DOI:

Ірина Калиниченко,
доктор медичних наук, професор,
Ганна Заікіна,
кандидат психологічних наук, доцент,
Ганна Латіна,
кандидат біологічних наук, доцент,
Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка,
вул. Роменська, 87, м. Суми, Україна


ОЦІНКА ПІЗНАВАЛЬНОГО СТАТУСУ УЧНІВ ТА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА
ОПТИМІЗАЦІЯ ЇХНЬОЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема успішності навчання учнів закладів загальної середньої освіти різного типу, а також її зв’язок з рівнями розвитку пізнавальних властивостей (слухової і зорової пам’яті, уваги, словесно-логічного і наочно-образного мислення, а також якості розумових процесів). Актуальність проблеми визначена необхідністю діагностики пізнавальних процесів на ранніх етапах навчання, розробки методів особистісно зорієнтовної освіти, а також стимуляції розвитку пізнавальної сфери школярів в умовах навчально-виховного процесу. Метою дослідження є вивчення психофізіологічних особливостей пізнавальної сфери учнів в умовах інформаційних навантажень різної інтенсивності, а також розробка комплексу психолого-педагогічних засобів стимуляції пізнавальної активності школярів. Серед методів дослідження обрано оцінку пізнавального статусу (ПС) школярів математичним шляхом з використанням загальноприйнятих методик оцінки слухової оперативної та зорової пам’яті, уваги, гнучкості мислення, наочно-образного та словесно-логічного мислення, сили нервової системи. У результаті дослідження було встановлено переважання вищих рівнів ПС в учнів школи нового типу з поглибленим вивченням навчальних предметів і великим обсягом інформаційного навантаження, а також виявлено позитивний вплив упровадження профільних класів на розвиток психічних функцій. Запропоновано комплексний психолого-педагогічний підхід до стимуляції пізнавальної активності школярів з метою підвищення ефективності їхньої навчальної діяльності, що ґрунтується на використанні ігрових ситуацій на уроці, різноманітності, наочності, використанні життєвого досвіду школярів та конкретних прикладів, уникненні одноманітності, виключенні численних завдань репродуктивного характеру, врахуванні індивідуальних особливостей кожного учня, забезпеченні доброзичливої обстановки та позитивної емоційної атмосфери. Отримані результати можуть бути використані під час відбору школярів у профільні класи з поглибленим вивченням певних предметів для прогнозування ефективності навчання. Запропонований комплекс стимуляції пізнавальної активності може бути взятий за основу вчителями-предметниками та класоводами закладів загальної середньої освіти.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

пізнавальний статус, пізнавальна активність, ефективність навчання, психічні функції.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Боришевський М. Й. Саморегуляція оцінної діяльності вчителя як вид психічної активності: [навч.-метод. посіб.] / М. Й. Боришевський, І. М. Галян. – К. : Дніпро, 2001. – 74 с.
2. Закон України «Про загальну середню освіту» № 651-ХІVвід 13.05.1999 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 1999. – № 15. – С. 6–31.
3. Лизогуб В. С. Формування індивідуальнотипологічних властивостей нервової системи в онтогенезі людини / В. С. Лизогуб // Вісн. Київ. ун-ту ім. Тараса Шевченка. – 2000. – № 6. – С. 47–50.
4. Ляшенко В. Н. Особливості психологічного захисту у дітей 12–14 років / В. Н. Ляшенко, В. Н. Туманова, Н. П. Гнутова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2017. – № 4. – С. 180–185.
5. Макаренко М. В. Дослідження психофізіологічних функцій учнів середнього шкільного віку при тривалих фізичних навантаженнях / М. В. Макаренко, І. О. Іванюра, В. І. Шейко // Фізіологічний журнал – 2002. – Т. 48, № 5. – С. 56–61.
6. Макаренко М. В. Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі / М. В. Макаренко, В. С. Лизогуб // Фізіол. журн. – 2000. – 46, № 3. – С. 92-95.
7. Марьяненко Л. В. Теоретичний аналіз пізнавальної активності школярів / Л. В. Марьяненко // Наукові зап. ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред. академіка С. Д. Максименка. – К. : Міленіум, 2006. – Вип. 25. – С. 298-319. 
8. Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования [2-е изд., перераб. и доп.] / М. А. Холодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.
9. Bidzan-Bluma I. Physical Activity and Cognitive Functioning of Children : A Systematic Review / I. Bidzan-Bluma, M. Lipowska // International Journal of Environmental Research and Public Health. – 2018 Apr 19; 15 (4). – URL : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29671803.
10. Cox E. P. Relationship between physical activity and cognitive function in apparently healthy young to middle-aged adults: A systematic review / E. P. Cox, N. O’Dwyer, R. Cook, M. Vetter, H. L. Cheng, K. Rooney, H. O’Connor // J. Sci. Med. Sport. – 2016. – № 19. – Р. 616-628.
11. De Greeff J. W. Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: A meta-analysis / J. W. De Greeff, R. J. Bosker, J. Oosterlaan, C. Visscher, E. Hartman // J. Sci. Med. Sport. – 2018. – № 21. – Р. 501-507.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.