Svitlana Yalanska, Olena Ilchenko. Psychodidactics of Ecopsychological Educational Environment Design.

// Наука і освіта.  2018.  №5-6. 96-101.


DOI:

Світлана Яланська,
доктор психологічних наук, професор,
Олена Ільченко,
доктор педагогічних наук, доцент,
Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка,
вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна


ПСИХОДИДАКТИКА ПРОЕКТУВАННЯ
ЕКОПСИХОЛОГІЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає у розкритті психодидактичних аспектів проектування екопсихологічного освітнього середовища у загальноосвітній та вищій школі та визначенні основних шляхів його формування у процесі вивчення природничих дисциплін. За результатами теоретичного аналізу проблеми, здійсненого анкетування (анкета «Психодидактичні аспекти проектування екопсихологічного освітнього середовища» за С. Яланською) студентів І курсу бакалаврів та магістрантів природничого, фізико-математичного факультетів Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка (205 осіб), проведених методик «Альтернатива» за В. Ясвіним, С. Д. Дерябо, «Сила нервової системи» за А. Бєсєдіним, І. Ліпатовим, А. Тимченком, В. Шапарем (у дослідженні взяли участь 96 студентів І-х курсів Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, які вивчають природничі дисципліни) було зроблено такі висновки: 1) з’ясовано, що 67,0% опитаних студентів магістрантів вважають, що психодидактичні підходи у формуванні екопсихологічного освітнього середовища у сучасній загальноосвітній та вищій школі потребують оновлення, зокрема, на думку опитуваних, сприяють формуванню екопсихологічного освітнього середовища зв’язок теорії з практикою, мотивація взаємодії з навколишнім середовищем, розв’язання завдань на творчому рівні, сприятливий психологічний клімат у колективі; професійна компетентність педагога; 2) розкрито результати дослідження мотивації екопсихологічної поведінки – на основі діагностики провідного типу мотивації взаємодії з природними об’єктами встановлено, що переважає когнітивний та естетичний тип у респондентів, коли для них природні об’єкти є суб’єктами, що володіють власною самоцінністю; 3) визначено, що для більшості досліджуваних студентів характерна достатня сила нервової системи, що вказує на можливість формування ефективного екопсихологічного сприйняття в культурноосвітньому просторі, ефективного екопсихологічного розуміння оточуючого середовища; 4) обґрунтовано необхідність інтегрованого підходу до психодидактичних основ проектування екопсихологічного освітнього середовища у загальній та вищій школі, які мають базуватися на урахуванні розвитку саморегуляції, самостійності, відповідальності за свої вчинки, забезпеченні творчої реалізації; формуванні сприйняття особистістю себе як частини оточуючого середовища, осмисленні можливого змістового естетичного, когнітивного, практичного співвідношення в ставленні до інших; готовності допомагати оточуючим, сприяти збереженню навколишнього середовища.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

творча компетентність, творчість, проектування, екопсихологічне освітнє середовище, учень, студент-першокурсник, дидактосервіс, психолого-дидактосервіс.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Бондаревская А. И. Культурнообразовательное пространство вуза как среда профессионально-личностного саморазвития студентов: автореф. дис…канд. пед. наук: 13.00.08 / Алина Игоревна Бондаревская. – Ростов н/Д: Ростовский гос. пед. ун-т, 2004. – 23 с
2. Гриньова М. В. Розвиток творчості школярів у процесі вивчення шкільного курсу біології. Система «Дидактосервіс» : навч. посіб. / М. В. Гриньова, С. П. Яланська. – 2-е вид. випр., допов. – Полтава : ФОП Мирон І. А., 2017. – 546 с.
3. Дерябо С. Д. Экологическая педагогика и психология. – Ростов-на-Дону / С. Д. Дерябо, В. А. Ясвин: Феникс, 1996. – 480 с.
4. Дубиніна Д. Е. Емпіричне дослідження екологічної свідомості / Д. Е. Дубиніна // Актуальні проблеми психології. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць. Т. 7. Екологічна психологія. Вип. 20 ; Ч. 1 / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України ; [редкол.: Максименко С. Д., Чепелєва Н. В., Балл Г.О. та ін.] ; за ред.: С. Д. Максименка. - Київ : [б. в.], 2009. – С. 114-117.
5. Пантюк И. В. Типы мотивации взаимодействия с природными объектами студентов гуманитарного профиля / И. В. Пантюк // Экология субъективной сферы личности: Коллективная монография /отв.редактор Т. Н. Разуваева. – Белгород:ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 2016. - С.259-265.
6. Yalanska S. P. Psychodidactic Aspects of Future Teachers’ Creative Competence Formation / S. P. Yalanska, O. A. Moskalenko, V. O. Marchenko // Наука і освіта. – 2017. – №9. – 11-15.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.