Olena Bulhakova. Students’ Psychological Readiness For Social Interaction: System and Subjective Approach.

// Наука і освіта.  2018.  №1. 117-123.


DOI:

Олена Булгакова,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та соціальної роботи,
Одеський національний політехнічний університет,
вул. Педагогічна 18, м. Одеса, Україна


ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО СОЦІАЛЬНОЇ
ВЗАЄМОДІЇ У СТУДЕНТІВ: СИСТЕМНО-СУБ’ЄКТНИЙ ПІДХІД


АНОТАЦІЯ:

Мета статті полягає у відображенні теоретичного концепту «психологічна готовність студентів до соціальної взаємодії» на основі перевірки припущення про її детермінацію адаптивними процесами до соціумного (соціального) середовища, яким є середовище вишу. Згідно з концептуальною моделлю психологічної готовності до соціальної взаємодії для емпіричного дослідження були відібранні такі психодіагностичні методики: 1) блок «Я-суб’єкт» (рівні max, med, min): а) загальна характеристика особистості (особистісний опитувальник Р. Кеттелла); б) ставлення до себе (тест-опитувальник самоставлення); б) упевненість у собі (тест «Упевненість в собі» В.Г. Ромека); в) мотивація досягнення (тест-опитувальник А. Мехрабіана); г) локус контролю (тест «Смисложиттєві орієнтації»); 2) блок «Ми-суб’єкт» (рівні max, med, min): а) товариськість (тест-опитувальник формально-динамічних показників товариськості); б) афіліативність (опитувальник для вимірювання мотивації афіліації А. Мехрабіана); в) емпатійність (шкала емпатії опитуваль- ника «Діагностика емоційної зрілості»); г) толерантність (методика «Комунікативна толерантність»); 3) блок «Соціумний суб’єкт» (рівні max, med, min): а) адаптивність (тест-опитувальник соціальної адаптивності); б) асертивність та подолання психологічних бар'єрів (тест-опитувальник компонентів асертивності, методика «Диференціальна діагностика схильності до бар’єрів публічних виступів»); в) соціальний інтелект та емоційний інтелект (методика «Соціальний інтелект»). Згідно із отриманими результатами, психологічна готовність студентів до соціальної взаємодії є системним явищем, що має, у першу чергу, ознаки адаптивних процесів щодо соціумного середовища. Це вказує на значущість для них «входження» у соціум університетського середовища і, отже, явищ, пов’язаних із соціалізацією, процеси якої визначаються обставинами: а) освітньої системи (визначається державними органами управління освітою, закладами освіти, державним стандартом освіти, змістом освіти); б) педагогічної системи (зумовлюється системою організації навчання і виховання у вищому навчальному закладі); в) соціально-психологічної системи (характеризується функціонально-рольовою структурою малої групи); г) міжособистісної системи (виражається у взаємозв’язках учасників навчально-професійної діяльності). Отже, як системне явище психологічна готовність студентів до соціальної взаємодії має ознаки освітньої, педагогічної, соціально-психологічної та міжособистісної взаємодії. Як явище суб’єктне, вона відображує міру самостійності та результативності студентів у названих інтеракціях.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

психологічна готовність, соціальна взаємодія, Я-суб’єкт, Ми-суб’єкт, соціумний суб’єкт.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1.Анисимов О.С. Индивид, субъект и личность в контексте целостности психики человека / О.С. Аниси- мов // Мир психологии. – 2007. – №1 (49). – С. 31 – 44.
2.Бодалев А. А. Общая психодиагностика / А. А. Бодалев, В. В. Столин. – СПб.: Речь, 2002. – 439 с.
3.Бочелюк В.Й. Психологія: вступ до спеціальності. навчальний посібник / В. Й. Бочелюк, В. В. Зарицька. — К.: Центр учбової літератури, 2007. — 288 с.
4.Ветвицкая С.М. Принцип интегратизма в формировании психологической готовности студента к профессиональной деятельности в сфере железнодорожного транспорта / С.М.Ветвицкая, Е.В.Бриллиант // Фундаментальные исследования. – 2014. – № 5-3. – С. 597-599.
5.Дружинин В.Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. – СПб.: Питер, 2000. – 368 с.
6.Ібрагімова К.О.Модель формування готовності до соціальної взаємодії бакалаврі інженерно- технічного профілю при вивченні психолого- педагогічних дисциплін / К.О. Ібрагімова // Педагогі- чна освіта: теорія і практик. Збірник наукових праць. Випуск 18 (1–2015). – С. 248 – 253.
7.Іванова Г.В. Професійна культура майбутнього вчителя / Г.В. Іванова // Педагогіка та психологія. – 1995. – №5.– С.14–19.
8.Кавуненко Н.В. Визначення змісту та структури особистісної готовності до професійної діяльності / Н.В.Кавуненко // [Электронный ресурс]. – Режим доступа: umo.edu.ua›images/content/nashi_vydanya/stud_…
9.Коптяева О.Н. Мотивационная готовность педагогов к инновационной деятельности: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / О.Н.Коптяева. – Ярославль, 2009. – 25 с.
10. Кораблина Э.П. Становление психологической готовности к инженерной деятельности у студентов технического вуза: автореф. дис. на соисканиеучен. степениканд. псих. наук: спец. 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология, эргономика» / Э.П.Кораблина. – Л., 1990. – 17 с.
11. Ливенцева О. В. Психологическая готовность руководителей среднего звена к деятельности в неблагоприятных ситуациях (На примере аппарата управления Буровой компании): дисс. ... кандидата психол. наук: 19.00.03 / Ливенцева Ольга Васильевна. – М., 2002. – 213 c.
12. Педагогика: Учебное пособие / Под ред. Пидкасистого П.И. – Изд. 3-е, доп., перераб. – М.: Педагогическое общество России, 2002. – 640 с.
13. Пуни А. Ц. Некоторые психологические вопросы готовности к соревнованиям в спорте / А. Ц. Пуни. – М. : Физкультура и спорт, 1973. – 113 с. 
14. Психология. Словарь / Под общ. ред. А.В.Петровского, М.Г. Ярошевского. – М.: Политиздат, 1990. – 494 с.
15. Соловьев О.В. Об эволюционных истоках субъективности и субъекта / О.В. Соловьев // Мир психологии. –2007. – №1 (49). – С. 55 – 68.
16. Смирнов П. А. Динамика психологической готовности будущих юристов к профессиональной деятельности в условиях юридической клиники: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / П.А.Смирнов. – Казань, 2004. – 23 с.
17. Сосновский Б.А. Мотив и смысл / Б.А. Сосновский. – М.: Прометей, 1993. – 198 с.
18. Тихомирова Ю.М. Теоретический анализ структурных компонентов психологической готовности к профессиональной деятельности / Ю. М. Тихомирова // Психологические науки: теория и практика: материалы II междунар. науч. конф. (г. Москва, март2014 г.). — М.: Буки-Веди, 2014. — С. 6 – 9.
19. Томчук М.І. Методологічні засади дослідження та формування психологічної готовності до діяльності / М.І. Томчук // Психологія і суспільство. – 2010. – №4. – С. 41 – 46.
20. Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л.Ф.Ильичев, Н.Н.Федосеев, С.М.Ковалев, В.Г.Панов. – М.: Сов. энциклопедия, 1983. – 840 с.
21. Фомин А. С. Проблемы формирования психологической готовности к управленческой деятельности / А.С.Фомин // Юридическая психология. – 2011. – №1. – С. 14 – 20.
22. Францева Е.Н. Психологическая готовность к инновациям в профессионально-педагогической деятельности у будущих учителей: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая психология» / Е.Н.Францева. – Ставрополь: 2003. – 18 с.
23. Энциклопедический словарь по психологии и педагогике 2013 https://disqus.com/home/discussion/channel.../2013/ 24. Юрчук В.В. Современный словарь по психологии / В.В.Юрчук. – Мн.: Современное слово, 1998. – 768 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.