Heorhii Lozhkin, Svitlana Shevchenko. Interrelation of Professional Identity and Self-Trust in Psychology Students.

// Наука і освіта.  2018.  №1. 88-98.


DOI:

Георгій Ложкін,
доктор психологічних наук, професор кафедри психології і педагогіки,
Національний технічний університет України,
«Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
проспект Перемоги, 37, м. Київ, Україна
Світлана Шевченко,
старший викладач кафедри психології та особистісного розвитку,
Навчально-науковий Інститут менеджменту та психології,
ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України,
вул. Січових Стрільців, 52-а, м. Київ, Україна


ДОСЛІДЖЕННЯ «ПРИРОДИ» ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ПРОФЕСІЙНОЇ
ІДЕНТИЧНОСТІ ТА ДОВІРИ ДО СЕБЕ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ


АНОТАЦІЯ:

Актуальність дослідження зумовлена глибокими змінами в сучасному суспільстві, на ринку праці, перетворенням та реформуванням багатьох областей суспільних та професійних відносин, у тому числі і тих, задачею яких є підготовка фахівців. Трансформації в економічній та соціальній сферах стимулюють до вдосконалення системи підготовки фахівців, що відповідають вимогам суспільства, а також можливостям самої людини знаходити себе в структурі професійних відносин, що постійно змінюється, та для якісної інтеграції в суспільне життя. Метою статті є емпіричне дослідження сформованості професійної ідентичності та її взаємозв’язку із довірою до себе у майбутніх психологів. Проаналізовано феномен ідентичності, що тривалий час є предметом дослідження психологів різних наукових шкіл та напрямів. Традиційно у психологічних дослідженнях виділяють різноманітні типи ідентичності, а саме: ядерну, статеву, рольову, особистісну, соціальну, гендерну, релігійну. Виокремлення професійної ідентичності є закономірним процесом послідовної диференціації поняття «ідентичність». Сформована професійна ідентичність є результатом процесів самовизначення, персоналізації і самоорганізації. Методи та результати дослідження: емпіричним шляхом виявлено шість кластерів залежно від співвідношення рівня сформованості професійної ідентичності і довіри до себе. У переважної більшості майбутніх психологів зафіксовано високий рівень професійної ідентичності. У процесі фахової підготовки майбутніх психологів зафіксовано хвилеподібний характер розвитку професійної ідентичності. Пік її розвитку у досліджуваних припадає на п’ятий курс. Міра усвідомлення майбутнім психологом своєї приналежності до професії і професійної спільноти залежить від рівня довіри до себе.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна ідентичність, довіра до себе, взаємозв’язок, майбутній психолог, професійна підготовка.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Астатина Н. Б. Создание и апробация нового личностного опросника «Методика изучения доверия к себе» / Н. Б. Астанина // Электронный журнал «Психологическая наука и образование». – 2010. – № 3. – Точка доступа: www.psyedu.ru /ISSN: 2074-5885
2. Волянюк Н. Ю. Психологія професійного становлення тренера / Наталія Волянюк – Луцьк: Во- линська обласна друкарня, 2006. – 444 с.
3. Ермолаева Е. П. Оценка реализации профессионала в системе «человек-профессия-общество» / Е. П. Ермолаева. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2011. – 176 с.
4. Коростелина К. В. Социальная идентичность и конфликт. Исследование социальной идентичности: на пути примирения в Крыму/К. В. Коростелина – Симферополь: Доля, 2003. – 359 с.
5. Купрейченко А. Б. Психология доверия и недоверия / А. Б. Купрейченко. – М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – 571 с.
6. Ложкин Г. В. Концептуальные представления о психологическом потенциале квалифицированного спортсмена / Г. В. Ложкин // Наука в олимпийском спорте. – 2007. – № 1. – С. 87-93. 7. Ложкин Г. В. Социальная служба и психоло-гические факторы качества жизни людей / Г. В. Ложкин //Соціальна служба в Україні: Соціально психологічні засади формування ефективного функціонування: Збірник матеріалів конференції. – К.: Феникс, 2005. – С. 13-18.
8. Ложкін Г. В. Психологія маргіналізму в професійній кар’єрі / Г. В. Ложкін, Н. Ю. Волянюк // Професійна психологія: реалії та перспективи розвитку: Зб. матеріалів конференції / За заг. ред. проф. Ж. П. Вірної. – Луцьк: Волин. Нац. Ун-т ім. Лесі Українки, 2008. – С. 82-90.
9. Мид Дж. Интернализованные другие и самость / Дж. Мид // Американская социологическая мысль : тексты / сост. Е. И. Кравченко ; под ред. В. И. Добренькова. – М. : Изд-во МГУ, 1994. – С. 224-227.
10. Мучински П. Психология, профессия, карьера: учебник / П.Мучински – 7-е изд. – СПб.: Питер, 2004. – 448 с.
11. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессиональной идентичности субъекта труда / Ю. П. Поваренков // Современная психология: многообразие научного поиска / Под ред. Р. А. Ахмерова, С. П. Дырина, А. Л. Журавлева. – М.: «Институт психологии РАН», 2007. – С. 102-125.
12. Пономаренко В. А. Психология духовности профессионала / В. А. Пономаренко – М., 1997. – 236 с.
13. Скрипкина Т. П. Доверие к себе как условие развития личности Текст. / Т.П. Скрипкина//Вопросы психологии, 2002. – № 1. – С. – 95-103.
14. Скрипкина Т. П. Психология доверия: [учебное пособие] / Т. П. Скрипкіна. – М.: Изд. центр «Академия», 2000. – 264 с.
15. Тернер Дж. Социальная идентичность, самокатегоризация и группа / Дж. Тернер // Иностранная психология, 1994. – №2. – С.8-17.
16. Толочек В. А. Современная психология труда / В. А. Толочек – М.: Питер, 2005. – 478 с.
17. Фрейд З. Психология масс и анализ человеческого «Я» : [сборник : пер. с нем.] / З. Фрейд. – СПб. : Азбука-классика, 2009. – 190 с.
18. Bauman Z. The individualized society / Z. Bauman – Oxford: Blackwell Publication, 2002. – 172 p.
19. Butler J. Gender trouble: Feminism and the Subversion of Identity / J. Butler – New York: Rout ledge, 1990. – P.12-26.
20. Ericson E. Identify development from adolescence to adulthood: An extension of theory and a review // Development Physiology. 1982. – V. 18. – №3. – P.341-358.
21. Marsia J., Ego identity status: Relationshipto change in Self-esteem, «general malajustment» and authoritarianism // Journal of Personality. -1967.- № 35. – P.118-133.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.