// Наука і освіта. – 2017. – №9. – 42-47.
DOI:
Сергій Костянтинович Мельничук,
кандидат психологічних наук, старший викладач
кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та психології,
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
вул. Шевченка 1, м. Кропивницький, Україна
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ
ВИДІВ УПЕВНЕНОСТІ В СОБІ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
АНОТАЦІЯ:
Однією з актуальних проблем сучасності є питання розвитку впевненості у собі в юнацькому віці, яка відіграє важливу роль у діяльності людини як суб’єкта соціальної взаємодії. У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми впевненості у собі; виділено й описано її види: невпевнений, розбалансовано впевнений, гармонійно впевнений, самовпевнений; охарактеризовано специфіку їх прояву в юнацькому віці; встановлено особливості розподілу осіб юнацького віку за видами впевненості в собі. Для обробки результатів було застосовано статистичні методи з використанням пакету «Statistica for Windows 20.02»: кореляційний (коефіцієнт рангової кореляції Спірмена); t-критерій Стьюдента. Діагностування дозволило виділити специфіку розвитку структурних компонентів впевненості у собі в юнацькому віці. Зокрема, дослідження когнітивного компоненту виявило невисокий рівень його розвитку, що проявляється у неправильному розумінні феномена впевненості в собі, недостатньо розвиненій спроможності розрізняти впевнену, невпевнену та агресивну поведінку. Результати діагностування емоційно-оцінювального компонента показали, що впевненість у собі в юнацькому віці характеризується тенденцією до домінування позитивних емоцій, пов’язаних із власною впевненістю у собі та високою самооцінкою. Мотиваційно-цільовий компонент виявляється в переважанні мотивації успіху, готовності приймати на себе відповідальність і прагненні до досягнень, ініціативності, цілеспрямованості. Поведінковий компонент упевненості в собі характеризується розвиненою ініціативою у соціальних контактах, соціальною сміливістю; екстернальністю та енергійністю.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
впевненість у собі, види впевненості в собі, структура впевненості.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Вайнер И. В. Индивидуальные различия в проявлении субъективной уверенности и особенностях решения психофизической задачи / И. В. Вайнер // Проблемы дифференциальной психофизики / [под ред. К. В. Бардина]. – М., 1991. – С. 71-92.
2. Высоцкий А. И. К развитию настойчивости у подростков / А. И. Высоцкий // Проблемы психологии воли : материалы IV научн. конференции. – Рязань, 1974. – С. 100-102.
3.Кудинов С. И. Психологический анализ типологических проявлений организованности личности / С. И. Кудинов, Н. Г. Русакова // Вестник РУДН. – 2007. – № 2. – С. 24-32. – Серия: Психология и педагогика.
4. Мішечкіна М. Є. Онтогенетичний вимір упевненості в собі як соціально значущої якості / М. Є. Мішечкіна // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [гол. ред. : Мартинюк М. Т.]. – Умань : ПП Жовтий, 2010. – Ч. 4. – С. 185-193.
5. Ромек В. Г. Понятие уверенности в себе в современной социальной психологии / В. Г. Ромек // Психологический вестник РГУ, 1996. – Выпуск 1 (Ч. 2). – С. 132-146.
6. Blanch D. C., Hall J. A., Roter D. L., Frankel R. M. Medical student gender and issues of confidence / D. C. Blanch, J. A. Hall, D. L. Roter, Frankel R. M. // Patient education and counseling. – 2008. – Vol. 72 (3). – P. 374-81.
7. Williams R. M. Jr. Change and stability in values and value systems: a sociological perspective / R. M. Williams // Understanding human values : individual and societal / ed. M. Rokeach. – New York, 1979. – P. 15-46.