// Наука і освіта. – 2017. – №8. – 141-149.
DOI:
Ірина Іванівна Демченко,
доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної освіти,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,
вул. Садова 28-А, м. Умань, Черкаська обл., Україна,
Наталія Василівна Рокосовик,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземної філології та перекладу,
ВНЗ Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»,
вул. Львівська, 23, м. Київ, Україна,
Володимир Трохимович Сулим,
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри міжкультурної комунікації та перекладу,
Львівський національний університет імені Івана Франка,
вул. Університетська, 1, м. Львів, Україна
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА ІНКЛЮЗИВНОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ
АНОТАЦІЯ:
У статті розв’язується актуальна проблема психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Аналіз наукових джерел дав змогу висунути припущення про те, що сутнісне і структурне розуміння поняття «інклюзивна компетентність педагога» більше стосується категорії готовності до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти, до якої воно належить як окремий складник інтегральної цілісності. Саме через це в одних випадках пропонується більше враховувати критерії та показники, що стосуються функціонального, а в інших – особистісного підходів. За таких умов окремі науковці обмежуються когнітивно-діяльнісною парадигмою освіти або аргументують її поліпрофільний напрям на засадах інтеграції, через що нівелюється специфіка професійної підготовки фахівців різних спеціальностей, у тому числі й учителя початкових класів. Усе це накладає свій відбиток на розроблення надто однобокої, вузької чи надмірно розширеної методики психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності майбутніх педагогів. Мета дослідження – розкрити результати психолого-педагогічної діагностики інклюзивної компетентності студентів на прикладі майбутніх учителів початкових класів. Визначено перцептивно-інтелектуальний, інформаційно-когнітивний, змістово-процесуальний критерії та відповідні їм показники інклюзивної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. На основі цього розроблено методичний інструментарій, за яким проведено психолого-педагогічну діагностику сформованості цієї професійної якості в студентів. Це уможливило їх чітку кількісну диференціацію за високим, середнім і низьким рівнями інклюзивної компетентності із конкретними характеристиками якісних вимірів, що відкриває перспективи для розроблення відповідних ефективних заходів щодо підвищення якості професійної підготовки майбутнього педагога до роботи в умовах інклюзивної освіти у початковій школі.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
інклюзивна компетентність, майбутні вчителі початкових класів, психолого-педагогічна діагностика, методичний інструментарій, критерії, показники, рівні.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бовкуш К. П. Основні засади формування інклюзивної компетентності педагога / К. П. Бовкуш // Молодий вчений. – №7(10). – липень, 2014. – C. 158- 160.
2. Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я : моногр. / Ю. Д. Бойчук, О. С. Бородіна, О. М. Микитюк. – Х.: Іванченко, 2015. – 140 с.
3. Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти : структура та діагностика : навч.-метод. посібн. / Ірина Іванівна Демченко. [Електронний ресурс] – Умань: Видавець «СочінськийМ. М.», 2014. – 160 с. Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream.
4. Косарєва Г. М. Основи формування інклюзивної компетентності майбутніх вихователів дошкільних закладів [Електронний ресурс] / Г. М. Косарєва. – Режим доступу: : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_65_65.
5. Мартинчук О. В. Сучасні вимоги до професійної діяльності вчителя початкової школи в умовах інклюзивного навчання [Електронний ресурс] / О. В. Мартинчук. – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua.
6. П’ятакова Т. Розвиток інклюзивної компетентності вчителя : швейцарський досвід [Електронний ресурс] / Тетяна П’ятакова. – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua.
7. Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки : дис. ... канд. пед. наук, спец. : 13.00.08 / Ильмира Наильевна Хафизуллина. – Астрахань, 2008. – 213 с.
8. Хозраткулова І. А. Проблеми впровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах / І. А. Хозраткулова // Науковий вісник Миколаївського державного університету ім. В. О. Сухомлинського : Зб. наук. праць. Серія «Психологічні науки». – Т.2. – Вип. 5. – Миколаїв : МДУ ім. В.О.Сухомлинського, 2010. – С. 279- 284.
9. Чайковський М. Є. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з молоддю з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору : дис. … д-ра пед. наук, спец. : 13.00.05 / Михайло Євгенович Чайковський спеціальність. – Старобільськ, 2016. – 570 с.
10. Avramidis E. Student teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school / E. Avramidis, P. Bayliss, R. Burden // Teaching and Teacher Education. – 2000. – № 16 (3). – P. 27-93.
11. Barton L. Inclusive education and teacher education : A basis for hope or a discourse of delusion? / L. Barton. – Brussels, 2003. – 112 p.
12. Bauman Z. Globalization : The Human Consequences European Perspectives : A Series in Social Thought and Cultural Criticism European perspectives / Zygmunt Bauman. – New York : Columbia University Press, 1998. – 136 p.
13. Booth T. Developing inclusive teacher education [Electronic resource] / T. Booth, K. Nes, M. Stromstad. – URL : https://books.google.com.ua/books.