// Наука і освіта. – 2017. – №7. – 50-57.
DOI:
Ганна Володимирівна Пирог,
кандидат філософських наук,
доцент кафедри теоретичної психології та психології розвитку,
Житомирський державний університет ім. І. Франка,
вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна
Олександр Вікторович Пірог,
кандидат технічних наук, провідний спеціаліст (експерт),
Український науково-дослідний інститут спеціальної техніки та судових експертиз СБУ,
вул. Василенка, 3, м. Київ, Україна
ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ФОРМ ВІДОБРАЖЕННЯ
ПРОЦЕСУ МИСЛЕННЯ В СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ
АНОТАЦІЯ:
Інтернет-технології та віртуальна комунікація стали невід’ємною частиною життя сучасної людини, вони все більше і більше впливають на процеси мислення користувачів. У сучасних дослідженнях констатується специфічність процесу мислення в мережі Інтернет, визначаються його особливості, але емпіричних досліджень з net-мислення недостатньо. Метою статті є вивчення форм відображення мислення в електронних соціальних мережах, а саме – які форми передачі думок використовуються блогерами, і в який спосіб ці форми впливають на розумові процеси аудиторії. Аналіз мережевих текстів дозволив виділити деякі тенденції: перша – активне використання широкого діапазону візуально-образних форм відображення мислення; друга – взаємопроникнення мовних і візуальних форм, їх змішування. В соціальних мережах має місце циклічність процесу мислення. Мережеві тексти як зовнішнє відображення розумових процесів авторів у залежності від обраних мовних і візуально-образних форм можуть вести до стабілізації або розвитку мислення користувачів соціальних мереж. Реакція інтернет-користувачів на конкретні повідомлення в мережі залежить від форм відображення думок, які вибрав автор. Різні форми відображення думок мають неоднакову ефективність впливу на аудиторію. На стабілізацію мислення аудиторії найбільшою мірою впливає спільне використання мовних і візуально-образних форм, на розвиток мислення – форми, пов’язані з прямим зверненням блогерів до аудиторії.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
мислення, розумові процеси, net-мислення, мережеве мислення, соціальні мережі, форми відображення думок, стабілізація мислення, усталення думок, розвиток мислення, письмове мовлення.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский // Психология развития человека. – М. : Изд-во Смысл; Изд-во Эксмо, 2005. – 1136 с.
2. Журавльова Л. П. Чинники та механізми інтернет-залежності від онлайн-ігор [Електронний ресурс] / Л. П. Журавльова, О. В. Камінська // Наука і освіта. – 2013. – №7. – С. 44-48. – Режим доступу : http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=U JRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD= 1&Image_file_name=PDF/NiO_2013_7_11.pdf
3. Загидуллина М. В. Информационное общество в контексте Net-мышления / М. В. Загидуллина // Вестник Челябинского государственного университета. Вып. 63. Филология. Искусствоведение. – 2012. – № 5 (259). – С. 48-51.
4. Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі: монографія [Електронний ресурс] / М. Л. Смульсон, Ю. М. Лотоцька, М. М. Назар, П. П. Дітюк, І. Г. Коваленко- Кобилянська [та ін.] ; за ред. М. Л. Смульсон. – К.: Педагогічна думка, 2015. – 221 с. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/10064/
5. Котлова Л. О. Зв’язок рівня комунікативності та інтернет–залежності в юнацькому віці [Електронний ресурс] / Л. Котлова, В. Дідківська // Прикладні аспекти психології особистісного зростання. Збірник наукових праць студентів та викладачів. Випуск 1. / За ред. Л. П. Журавльової, Н. Ф. Портницької, Ю. Ю. Дем’янчук. – Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана франка, 2015. – С. 49-50. – Режим доступу : http://eprints.zu.edu.ua/19952/.
6. Крупенникова Л. Ш. Виртуальная личность: Net-мышление, сетевой психотип и Интернет-фобии [Електронний ресурс] / Л. Ш. Крупенникова, В. И. Курбатов // Инженерный вестник Дона. – 2014. – №3. – Режим доступу : http://ivdon.ru/ru/magazine/archive/n3y2014/2537.
7. Мислення та інтелект / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук // Психологія. – К. : Либідь, 2003. – 560 с.
8. Назар М. М. Психологічний вплив спілкування у мережі Інтернет на формування певних особистісних особливостей її користувачів / М. М. Назар // Проблеми сучасної психології. – 2009. – №. 4. – С. 239-248.
9. Пирог Г. Особливості смисложиттєвих орієнтацій користувачів соціальних мереж раннього дорослого віку / Г. Пирог, О. Мельник // «Прикладні аспекти психології особистісного зростання» : IІ збірник наукових праць. – Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2017. – С. 30-35.
10. Пронина Е. Е. «Живой текст»: четыре стилевых признака net-мышления [Електронний ресурс] / Е. Е. Пронина // Вестн. Моск. Ун-та. Сер. 10. Журналистика. – 2001. – № 6. – Режим доступу : http://www.twirpx.com/file/131422/.
11. Сусська О.О. Інформаційний імунітет: Проблеми психологічного захисту в інформаційному просторі : монографія / О. О. Сусська. – К. : [Б. в.], 2008. – 107 с.
12. Тихомиров О. К. Психология мышления : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / О. К.Тихомиров. – 4-е изд., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2008. – 288 с.
13. Bedorf T. Spur / T. Bedorf // In Konersmann, R. (Ed.), Worterbuch der philosophischen Metaphern. – Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2007. – P. 401-420.
14. Ehlich K. Text und sprachliches Handeln. Die Entstehung von Texten aus dem Bedurfnis nach Uberlieferung / K. Ehlich. In S. Kammer & R. Ludeke (Eds.). Texte zur Theorie des Textes. – Stuttgart : Reclam, 1983/2005. – P. 228-245.
15. Surd-Büchele S. On the relations between writing and thinking [Електронний ресурс] / S. SurdBüchele. – Tatigkeitstheorie. – 2011. – №5. – P. 121-141. – Режим доступу : http://psyjournals.ru/tatigkeitstheorie/2011/n5/52902.shtm l. 16. Werani A. Inneres Sprechen – Ergebnisse einer Indiziensuche / A. Werani. [Inner speech – empirical evidence based on speech profiles]. – Berlin : Lehmanns, 2011.