Kovalenko V. Ye. Programme of Correction of Emotional Development Disorders in Mentally Retarded Primary School Students Taking One-On-One Training.

// Наука і освіта.  2017.  №7. 11-15.


DOI:

Вікторія Євгенівна Коваленко,
кандидат психологічних наук, доцент кафедри корекційної освіти та спеціальної психології,
Харківська гуманітарно-педагогічна академія,
пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна


ПРОГРАМА КОРЕКЦІЇ ПОРУШЕНЬ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ РОЗУМОВО
ВІДСТАЛИХ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті розглядається проблема корекції порушень змістового та інструментального компонентів емоційного розвитку розумово відсталих молодших школярів, які навчаються в освітньому середовищі індивідуальної форми навчання. Освітнє середовище розглядається як система корекційного впливу на хід розвитку розумово відсталого учня шляхом створення спеціальних умов (просторово-предметних, психодидактичних, соціальних), що сприяють збереженню його здоров’я та формуванню особистості як цілісної структури в єдності таких її компонентів, як пізнавальні процеси й емоційно-вольова сфера, досвід (знання, уміння, навички, звички), потреби, інтереси, цілі та мотиви. Освітнє середовище індивідуальної форми навчання втрачає свою адаптивність, адже у ньому обмежуються умови для успішного присвоєння елементів культури розумово відсталою дитиною з урахуванням її вікових особливостей, внутрішніх ресурсів і можливостей, що негативно впливає на емоційний розвиток дітей. Тому корекція змістового й інструментального компонентів емоційного розвитку виступає важливою передумовою покращення процесу соціалізації розумово відсталих молодших школярів, нормалізації контактів із оточенням та гармонізації розвитку їхньої особистості. Метою статті є теоретичне обґрунтування комплексної програми корекції емоційного розвитку розумово відсталих молодших школярів – учнів індивідуальної форми навчання. Шляхом аналізу літературних джерел, обґрунтування, а також концептуалізації теоретичного змісту та узагальнень наукових здобутків у статті наведено комплексну програму корекції порушень емоційного розвитку шляхом організації процесу корекційно-розвивального впливу на емоційну сферу з використанням технологій прямого й опосередкованого впливу. Технологія прямого впливу спрямовується на корекцію та розвиток емоційної сфери розумово відсталих молодших школярів, актуалізацію компенсаторних можливостей і передбачає проведення занять програми індивідуально-групової корекції в аспекті поведінкового підходу психокорекції. Технологія опосередкованого впливу спрямовується на максимальну реалізацію корекційних можливостей освітнього середовища індивідуального навчання (домашніх умов). Вона передбачає перебудову просторово-предметних, психодидактичних та соціальних умов, які побічно впливають на гармонізацію змістових та інструментальних компонентів емоційного розвитку. Ефективність запропонованої програми доведено шляхом її впровадження в освітніх закладах з учнями індивідуальної форми навчання з розумовою відсталістю.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

емоційний розвиток, розумова відсталість, індивідуальна форма навчання, корекція, програма.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Коваленко В. Є. Результати впровадження програми корекції порушень емоційного розвитку в учнів індивідуальної форми навчання з розумовою відсталістю / В. Є. Коваленко // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць у 2 т. / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2015. – Вип. 6. – Т 2. – С. 89-98.
2. Психологія / О. В. Винославська, О. А. Бреусенко-Кузнєцов, В. Л. Зливков. – К. : ІН- КОС, 2005. – 351 с.
3. «Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах від 12.01.2016 № 8» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0184-16.
4. Синьов В. М. Психологія розумово відсталої дитини / В. М. Синьов, М. П. Матвєєва, О. П. Хохліна. – К. : Знання, 2008. – 359 с.
5. Слепович Е. С. Работа с детьми с интеллектуальной недостаточностью. Практика специальной психологии / Е. С. Слепович, А. М. Поляков. – СПб. : Речь, 2008. – 247 с.
6. Шипицына Л. М. Необучаемый ребенок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта / Л. М. Шипицына. – СПб. : Речь, 2005. – 477 с.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.