Davydova O. V. Psychological Peculiarities of Teaching Profession.

// Наука і освіта.  2017.  №7. 120-125.


DOI:

Оксана Володимирівна Давидова,
здобувач Університету менеджменту освіти,
Національна академія педагогічних наук України,
практичний психолог вищої категорії,
Кременчуцький ліцей інформаційних технологій №-30 ім. Н. М. Шевченко,
вул. Олега Кошового, 3, м. Кременчук, Україна


ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ


АНОТАЦІЯ:

У статті висвітлено результати емпіричного дослідження констатувального етапу дослідження психологічних особливостей впливу педагогічних стереотипів на професійну педагогічну діяльність учителя. У межах порівняльного аналізу за допомогою методів математичної статистики: T-критерію та непараметричного U- критерію Манна-Уітні для незалежних вибірок вирішуються емпіричні питання змісту та розвиненості процесуальної складової професійної педагогічної діяльності вчителя. Розглядається зміст структурних компонентів професійно-педагогічної діяльності в розрізі структурно-динамічної моделі впливу педагогічних стереотипів на професійну діяльність учителя, які включають відповідні критерії та їх показники. Розкрито процесуальний характер професійної педагогічної діяльності вчителя та проаналізовано відмінності в параметрах професійної компетентності вчителів, що пов’язані з ефективним її здійсненням та комунікативно-дидактичним потенціалом у залежності від різних педагогічних тактик, спрямованих вчителем на ефективну підтримку дидактичної комунікації в ситуаціях навчальної взаємодії. Розглядається структура професійної педагогічної діяльності в різноспрямованих групах учителів за дидактичною спрямованістю (фасилітативній, диференційно-орієнтованій та контролюючій) в залежності від гендерних характеристик та стажу перебування на посаді. Отримані результати дозволили сформувати висновки про те, що у більшості педагогів виявлено ступінь професійного благополуччя. Учителі 0проявляють інтерес до процесу, результатів своєї діяльності та задоволені собою й своїми можливостями, професійними якостями й місцем серед інших людей. Для працюючих педагогів у школі характерні емоційні перевантаження, що проявляються в нестабільності психоемоційних станів. Проте, в учителів високо розвинений комунікативний потенціал, здатність ефективно протистояти різноманітним труднощам у складних педагогічних ситуаціях. Існують статистично значущі зв’язки в параметрах професійної педагогічної діяльності вчителів різнорівневих груп за дидактичною спрямованістю. Гендерні характеристики та стаж перебування на посаді обумовлюють зміни в характеристиках дидактичної комунікації педагогів.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

професійна педагогічна діяльність, підходи до професійної педагогічної діяльності, структура професійної педагогічної діяльності, компоненти професійної педагогічної діяльності, рівні розвитку досліджуваних властивостей, характеристики дидактичної комунікації, розвиток, гендерні характеристики.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Аминов Н. А. Диагностика педагогических способностей / Н. А. Аминов ; под общ. ред. М. Р. Гинзбурга. – М. : Ин-т практ. психологии. – Воронеж : МОДЭК, 1997. – 80 с.
2. Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід : монографія / О. В. Вознюк ; за ред. проф. П. Ю. Сауха. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. – 184 с.
3. Годфруа Ж. Что такое психология: в 2-х т. / Ж. Годфруа. – Изд. 3-е, стерео. ; пер. с фр. – М. : Мир, 2004. – Т. 2. – 376 с.
4. Давидова О. В. Специфіка педагогічної діяльності вчителя та особливості її розвитку / О. В. Давидова // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти ; ред- кол. : О. Л. Ануфрієва [та ін] ; голов. ред. В. В. Олійник. – Київ : АТОПОЛ ГРУП, 2015. – Вип. 15(28). – С. 200-214.
5. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении / В. А. Кан-Калик. – М. : Просвещение, 1987. – 190 с.
6. Кузьмина Н. В. Педагогическое мастерство учителя как фактор развития способностей учащихся / Н. В. Кузьмина // Вопросы психологии. – 1984. – № 1. – С. 20-26.
7. Маркова А. К. Психология труда учителя: кн. для учителя / А. К. Маркова. – М. : Просвещение, 1993. – 192 с.
8. Наследов А. Д. Математические методы в психологи: учеб. пособие / А Д. Наследов. – СПб. : Речь, 2004. – 232 с.
9. Овчарова Р. В. Психологическая фасилитация работы школьного учителя: учеб. пособие / Р. В. Овчарова. – М., 2007. – 305 с.
10. Педагогічна майстерність : підруч. / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос [та ін.] ; за ред. І. А. Зязюна. – Київ : Вища шк., 1997. – 349 с.
11. Резапкина Г. В. Психологический портрет учителя: опыт самодиагностики / Г. В Резапкина., З. В. Резапкина // Психология и школа. – 2009. – №1. – С. 64-75.
12. Семиченко В. А. Психологія педагогічної діяльності: навч. посіб. В. А. Семиченко. – Київ : Вища шк., 2004. – 335 с.
13. Щедровицкий Г. П. Принципы и общая схема методологической организации системно-структурных исследований и разработок / Г. П. Щедровицкий // Системные исследования. Методологические проблемы: ежегодник. – 1981. – М. : Наука, 1981. – С. 193-0227.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.