Gabriela Šarníková. Development of Critical Thinking of Primary School Pupils Through Literary Texts.

// Наука і освіта.  2017.  №5. 112-121.


DOI:

Габріела Шарнікова,
доктор філософії, доцент,
кафедра християнської освіти,
теологічний факультет Кирила і Мефодія, Університет Палацького,
вул. Університетська, 22, м. Оломоуц, Чехія


РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ
ШКОЛЯРІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ


АНОТАЦІЯ:

Статтю присвячено вивченню особливостей розвитку критичного мислення молодших школярів за допомогою підходу «Філософія для дітей» (P4C) на основі обговорення художніх текстів. Перше завдання дослідження полягало в аналізі думок дітей щодо текстів та доцільності їх використання для філософських дискусій. Друге завдання полягало в аналізі підручників, що використовуються у початкових школах Словаччини (наявність філософських текстів). Ураховуючи, що в Словаччині P4C не є популярним, і для дітей майже не передбачено філософських художніх текстів, нас цікавили тексти, які можна було б використати для розвитку когнітивних компетентностей у відповідності до P4C, такі, що відповідають вимогам освітньої програми у будь-якій звичайній школі. У рамках позакласної діяльності нами проведено 28 дискусій з двома фокусними групами учнів парафіяльної початкової школи. Основна діяльність груп – читання текстів та їх обговорення. Оскільки словацькою мовою не було опубліковано жодного тексту у рамках P4C, ми вирішили використовувати чеські переклади, оскільки ця мова зрозуміла словацьким дітям, і вони не заперечували проти читання нею. Після прочитання діти ставили запитання, далі йшло їх пояснення, а потім обиралося основне питання, яке учасники хотіли обговорити. У кінці вони повинні були оцінити, наскільки їм сподобався сеанс, обговорити усі позитивні та негативні аспекти. Філософську дискусію з учнями можна проводити не лише за допомогою текстів, але і фотографій, фільмів та інших заходів (особливо з наймолодшими школярами). Проте, філософський текст є найефективнішим засобом розвитку дитячого філософського мислення при застосуванні P4C. Діти позитивно реагували на читання різних текстів, а також відповідні дискусії, але кримінальні історії отримали найбільшу кількість позитивних відгуків. Проаналізувавши підручники для початкової школи, ми не виявили в них філософських текстів для дітей, що свідчить про необхідність роботи у цьому руслі.


КЛЮЧОВІ СЛОВА:

навички мислення, філософія для дітей, позакласне заняття, дитяча література, підручник.


ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:

 


ЛІТЕРАТУРА:

1. Al-Rahman Al-Naqib, A. (1993). Avicenna. In Prospects: the quarterly review of comparative education. Paris: International Bureau of Education. 23(1/2), 53-69. 
2. Augustinus Aurelius (1995). O učiteľovi. Bratislava: Archa
3. Conrad, H. (2006). Kdo je pachatel? Praha: Portál. 
4. Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design. Choosing among Five Approaches. 3rd edn. London: Sage. 
5. Dienerová, E., Nosáľová, N. & Hirková, A. (2011). Čítanka pre 2. ročník ZŠ. Bratislava: Aitec.
6. Frenchová, J. (2009). Hitlerova dcéra. Praha: Mladá fronta. 
7. Gavora, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava: UK. 
8. Ghanizadeh, A. (2017). The interplay between reflective thinking, critical thinking, self-monitoring, and academic achievement in higher education. Higher Education 74(1); 101-114. 
9. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 
10. Hirschnerová, Z., Filagová, M. & Ondráš, M. (2011a). Čítanka pre 3. ročník ZŠ. Bratislava: Poľana. 
11. Hirschnerová, Z., Filagová, M. & Ondráš, M. (2011b). Čítanka pre 4. ročník ZŠ. Bratislava: Príroda. 
12. Laurendeau, P. (2011a). Blanka a Jirka. České Budějovice: TF JU. 
13. Laurendeau, P. (2011b). Lukáš a Lenka. České Budějovice: TF JU.
14. Lipman, M. (1974). Harry Stottlemeier's Discovery. Montclair: IAPC.
15. Lipman, M. (1992). On Writing a Philosophical Novel. In A. M. Sharp & R. F. Reed (Eds.) Studies in Philosophy for Children. Harry Stottlemeier´s Discovery (pp. 21-27). Philadelphia: Temple University Press. 
16. Lipman, M. (1981). Pixie. Montclair: IAPC. 
17. Lipman, M. (1988). Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press.
18. Lipman, M. (2008). A Life Teaching Thinking. Montclair, IAPC. 
19. Lipman, M. (2003). Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press. 
20. Lipman, M., Sharp, A. M. & Oscanyan, F. S. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press. 
21. Lobel, A. (2008). Kvak a Čľup sú kamaráti. Prešov: Slniečkovo. 
22. Macků, L. (2010). Filozofický rozměr literárního příbehu. Uplatnění literárního příběhu v programu Filozofie pro děti (diploma thesis – unpublished). České Budějovice: TF JU.
23. Martin, J. R. (1993). Thinking and Literacy. In M. Lipman (Ed.) Thinking Children and Education (pp. 339-412). Dubuque: Kendall/Hunt Publishing Company. 
24. Montaigne, de, M. (2007). Eseje. Bratislava: Vydavateľstvo SSS. 
25. Palouš, R. (1991). K filosofii výchovy. Praha: SPN.
26. Pauli, L. (2009). Mutig, Mutig. Zürich: Orell Füssli.
27. Peer, W., Chesnokova, A. & Springer, M. (2017). Distressful empathy in reading literature: the case for terror management theory? Science and Education, 1, 33-41. Retrieved from: http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2017/1_2017/ 6.pdf. 
28. Sasseville, M. & Gagnon, M. (2011). Pozorujeme filozofování s dětmi. České Budějovice: TF JU. 
29. Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. London: Sage. 
30. Smith, J. A., Flowers, P. & Larkin, M. (2013). Interpretative Fenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London: Sage. 
31. Sodtke, M. (2011). Gibt es eigebtlich Brummer, die nach Möhren schmecken? Wien: Lappan. 
32. Splitter, L. J. & Sharp, A. M. (1995). Teaching for Better Thinking: The Classroom Community of Inquiry. Camberwell, Melbourne, Victoria: The Australian Council for Educational Research. 
33. Striežovská, J., Pliešovská, V., Belic, M., Bednár, M. & Belašovičová, J. (2015). Čítanka pre 1. ročník ZŠ – Lipka. Bratislava: Aitec. 
34. Štefeková, K., Culková, R. & Stankovianska, Z. (2015). Čítanka pre 1. ročník ZŠ. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana. 
35. Trelease, J. (2013). The Read-Aloud Handbook. 6th edn. New York: Penguin Books.

         

       
   
   
         

 

©2024 Університет Ушинського. Всі права захищені, мабуть.