// Наука і освіта. – 2017. – №5. – 107-111.
DOI:
Наталя Борисівна Беньковська,
кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов,
Одеський торговельно-економічний інститут
Київського національного торговельно-економічного університету,
вул. Інглезі, 6, м. Одеса, Україна
МІЖДИСЦИПЛІНАРНА ІНТЕГРАЦІЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН У ПРОЦЕСІ
ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
АНОТАЦІЯ:
У статті зазначається, що зміст фахової підготовки реалізується через інтегровані навчальні курси, що забезпечує системність у вивченні навчальних дисциплін, сприяє уникненню дублювання навчального матеріалу, зміцненню міжпредметних зв’язків та покращенню організації навчального процесу i запровадженню новітніх технологій навчання. З’ясовано, що базовою «одиницею» фахової підготовки є професійні знання. Складність їх визначається тим, що вони не є однорідними, а містять три основних компоненти: загальнопрофесійні знання, які відрізняють одну професію від іншої, науково-предметні (дисциплінарні) знання, що мають науковотехнологічну природу, і суто фахові, диференційовані знання. Обґрунтовано, що міждисциплінарна інтеграція фахових дисциплін є системою роботи викладачів і студентів у процесі навчання, що передбачає єдність цілей, функцій, змістових і структурних елементів навчальних дисциплін, сприяє узагальненню, систематизації і міцності професійних знань і формуванню цілісного професійного світогляду й гармонійно розвиненої особистості майбутнього фахівця соціономічного профілю. Принциповими положеннями зазначено такі напрями міждисциплінарної інтеграції:
1) поєднання декількох дисциплін у єдиний інтегрований курс;
2) посилення координації між дисциплінами, що забезпечують фахову підготовку майбутнього фахівця соціономічної сфери шляхом узгодження навчальних планів і програм.
До організаційних форм міждисциплінарної інтеграції фахових дисциплін віднесено міжпредметні екскурсії, практичні, семінарські та індивідуальні заняття, різноманітні види виробничої практики, факультативи, міжпредметні гуртки. Необов’язково вносити корективи у зміст фахових дисциплін, які викладаються майбутнім фахівцям соціономічної сфери, досягти міждисциплінарної інтеграції можна шляхом оптимізації структурних блоків навчального матеріалу, шляхом координації їх відповідно до поставленої мети.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
міждисциплінарна інтеграція, інтегровані навчальні дисципліни, міжпредметні зв’язки, професійні знання.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Бех І. Д. Виховання особистості : у 2-х кн. / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь, 2003. – Книга 2 : Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади. – 344 с.
2. Дутка Г. Я. Принцип фундаменталізації та його реалізація у математичній підготовці майбутніх економістів : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 / Ганна Яківна Дутка. – К., 2009. – 440 с.
3. Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії : монографія / І. А. Зязюн. – К. ; Черкаси : Видавництво ЧНУ імені Б. Хмельницького, 2008. – 608 с.
4. Козловська І. М. Теоретичні та методичні основи інтеграції знань учнів професійно-технічної школи : дис. … доктора пед. наук : 13.00.04 / Ірина Михайлівна Козловська. – К., 2001. – 464 с.
5. Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник / Н. И. Кондаков. – 2-е изд. – М. : Наука, 1975. – 720 с.
6. Смірнова В. О. Впровадження інтегрованого підходу до структурування правових знань педагога професійної школи : метод. рекомендації / В. О. Смірнова. – К. : ТОВ «Чайка – Всесвіт», 2006. – 172 с.
7. Собко Я. М. Інтегровані курси у професійно-технічній освіті: проблеми означення та класифікації / Я. М. Собко // Наука і сучасність : зб. наук. праць /редактор Моклиці М. В. – К. : НПУ, 1999. – Ч. 1. – С. 105–114.
8. Тарарака Н. Г. Міжпредметні зв’язки вокально-хорових дисциплін у фаховій підготовці майбутнього вчителя музики : дис. … кандидата пед. наук : 13.00.04 / Наталя Григорівна Тарарака . – Харків, 2008. – 233 с.