// Наука і освіта. – 2017. – №5. – 103-106.
DOI:
Ольга Михайлівна Лісовська,
аспірант кафедри педагогіки,
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського,
вул. Старопортофранківська, 26, м. Одеса, Україна
ХАРАКТЕРИСТИКА РІВНІВ СФОРМОВАНОСТІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ
АНОТАЦІЯ:
У статті визначено компоненти сформованості конкурентоспроможності майбутніх кваліфікованих робітників професійних навчальних закладів сфери послуг. Визначено критерії сформованості стимулювально-мотиваційного, конгітивно-діяльнісного та особистісно-рефлексивного компонентів: «прагнення до успіху та уникнення невдач», «самовдосконаленість», «змістовно-процесуальний», «креативність», «конкурентоздатність», «ініціативність, лідерство у підприємництві». Встановлено рівні сформованості конкурентоспроможності: низький, середній, достатній. Розроблено їхні змістовні характеристики за означеними компонентами. Проведено діагностику щодо визначення рівнів сформованості конкурентоспроможності майбутніх кваліфікованих робітників професійних навчальних закладів сфери послуг. Із цією метою було проведено діагностування серед 196 учнів. До експериментальної групи увійшли учні у кількості 102 особи, до контрольної – 94. За критеріями «прагнення до успіху та уникнення невдач», «самовдосконаленість», «змістовно-процесуальний», «креативність», «конкурентоздатність», «ініціативність, лідерство у підприємництві» на достатньому рівні було зафіксовано 21 учні (20,7%) ЕГ і 15 учнів (16,0%) КГ, що свідчить про незначну кількість учнів, які є креативними, допитливими, мають розвинену уяву, виражену схильність до ризику. Середній рівень продемонстрували 64 учні (62,7%) ЕГ і 58 учнів (61,7%) КГ, у яких відбувається формування креативності. Їхня діяльність характеризується наявністю здатності до творчості, допитливості, уяви, складності та схильності до ризику. Низький рівень виявили 17 учнів (16,6%) ЕГ і 21 учень (22,3%) КГ. Це свідчить про те, що вони мають адекватну самооцінку, низький рівень здатності до творчості та схильності до ризику. Виходячи з результатів діагностики щодо визначення рівнів сформованості конкурентоспроможності майбутніх кваліфікованих робітників професійних навчальних закладів сфери послуг, було визначено, що більшість учнів мають середній та низький рівні сформованості конкурентоспроможності. Перспективним напрямком наших подальших досліджень є забезпечення відповідних педагогічних умов у професійному навчальному закладі сфери послуг, від яких залежить підвищення рівня конкурентоспроможності майбутніх кваліфікованих робітників.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
конкурентоспроможність, компонент, критерій, рівень, особистість, рефлексія, професійний навчальний заклад, ринок робочої сили.
ПОВНИЙ ТЕКСТ СТАТТІ:
ЛІТЕРАТУРА:
1. Poiasniuvalna zapyska do proektu Zakonu Ukrainy «Pro profesiinu osvitu» [Explanatory note to the draft Law of Ukraine “On Professional Education”]. Retrieved from: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/GH3ZC1AA.h tml [in Ukrainian].
2. Petrova, I. (1997). Sehmentatsiia rynku pratsi: teoriia i praktyka rehuliuvannia [Segmentation of the labor market: theory and practice of regulation]. Kyiv: In-t ekonomiky, upravlinnia ta hospodarskoho prava [in Ukrainian].
3. Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
4. Meshcheryakova, B. G., Zinchenko, V. P. (2009). Bolshoy psikhologicheskiy slovar [Great psychological dictionary]. Moscow: AST MOSKVA; St. Petersburg: Praym-EVROZNAK [in Russian].